ZZR schakeld soms in vrij tussen 3e en 4e

KingCoder

Begeisterungsmeister [bəˈgaistərʊŋs-ˈmaistɐ]
9 jan 2002
11.498
180
Oss
Soms, gelukkig soms, schakel ik van drie naar vier en krijg dan een soort "vrij" kado waar'ie al rijdend alleen uit te krijgen is met een hoop tandengepoets. Moet ik me zorgen maken? Ik kan het me technisch haast niet voorstellen dat dit kan. Zit er zoveel ruimte tussen de tandwielen dan?
 
Zit er geen lucht in je koppelingsbediening?
Bij de Kawasaki's die ik gehad heb gebeurde dat ook weleens.
Mijn ervaring is dat het vooral gebeurde bij lagere toerentallen en te "voorzichtig" schakelen.
Het klinkt misschien raar, maar de meeste bakken schakelen fijner als je wat "lomper" schakelde.
Als je koppeling niet helemaal goed vrij komt kan dat ook gebeuren natuurlijk, vandaar de vraag ook of er gee lucht in zit.
 
Zit er geen lucht in je koppelingsbediening?
Bij de Kawasaki's die ik gehad heb gebeurde dat ook weleens.
Mijn ervaring is dat het vooral gebeurde bij lagere toerentallen en te "voorzichtig" schakelen.
Het klinkt misschien raar, maar de meeste bakken schakelen fijner als je wat "lomper" schakelde.
Als je koppeling niet helemaal goed vrij komt kan dat ook gebeuren natuurlijk, vandaar de vraag ook of er gee lucht in zit.

Ja haha dat van dat lompe schakelen dat lijken kawa's wel fijn te vinden ja. Ik heb ook altijd zere tenen als in een keer NIET m'n motorlaarzen aan heb _O-

Het is inderdaad als ik toevallig voorzichtig schakel ja.

Hmm lucht in de koppelingleiding... op zich heb je daar wel wat want m'n koppeling is niet helemaal jofel. Als ik een tijdje niet geschakeld heb dan is'ie bij de eerste keer koppelen meeste druk kwijt. Even een keer knijpen helpt dan.... Maar da's een andere kwestie.
 
Ja haha dat van dat lompe schakelen dat lijken kawa's wel fijn te vinden ja. Ik heb ook altijd zere tenen als in een keer NIET m'n motorlaarzen aan heb _O-

Het is inderdaad als ik toevallig voorzichtig schakel ja.

Hmm lucht in de koppelingleiding... op zich heb je daar wel wat want m'n koppeling is niet helemaal jofel. Als ik een tijdje niet geschakeld heb dan is'ie bij de eerste keer koppelen meeste druk kwijt. Even een keer knijpen helpt dan.... Maar da's een andere kwestie.

Dat is helemaal geen andere kwestie, daar zit lucht in dan.
Waarschijnlijk heb je een iets lekkende afdichting in de drukcylinder onder op je blok, controleer dat eerst maar eens.
(ik vraag me trouwens telkens weer af waarom mensen bij de eerste post er niet even bijzetten dat hun motor al een probleem heeft)
 
Dat is helemaal geen andere kwestie, daar zit lucht in dan.
Waarschijnlijk heb je een iets lekkende afdichting in de drukcylinder onder op je blok, controleer dat eerst maar eens.
(ik vraag me trouwens telkens weer af waarom mensen bij de eerste post er niet even bijzetten dat hun motor al een probleem heeft)

Op zichzelf het het vrij-schakelen tussen 3 en 4 niet zoveel met slecht (ont)koppelen te maken imho. Vraag is meer of ik me zorgen moet maken omdat het gebeurt (dat vrij-schakelen).

De drukcylinder onderin het blok heb ik al eens laten vervangen, bood geen soelaas. Ik denk dus dat het eerder te vinden is in de bovenkant. Heeel veel last heb ik er niet van hoor.
 
Telkens als je misschakelt beschadig je de nokken en gaten van de betreffende tandwielset. Tot er een moment komt dat ze zo zijn afgerond dat je motor onder belasting spontaan uit de versnelling gaat schieten. (kanm het kwaad?.....lijkt me wel dus)
Als je onder geen lekkage hebt en toch drukverlies, dan zou ik toch een paar tientjes uitgeven aan een revisiesetje voor je koppelings hoofdcylinder, en goed ontluchten.
 
Telkens als je misschakelt beschadig je de nokken en gaten van de betreffende tandwielset. Tot er een moment komt dat ze zo zijn afgerond dat je motor onder belasting spontaan uit de versnelling gaat schieten. (kanm het kwaad?.....lijkt me wel dus)
Als je onder geen lekkage hebt en toch drukverlies, dan zou ik toch een paar tientjes uitgeven aan een revisiesetje voor je koppelings hoofdcylinder, en goed ontluchten.


Eigenlijk het je gelijk wbt die hoofdcylinder hoor. Is zoiets zelf te doen? Of heb ik speciaal gereedschap nodig?
 
Nee heb je niets voor nodig, is een plunjer in je pomp met twee simpele afdichtingen, een veer en een circlip ring.
Het enige wat je nodig hebt is dus een passende tang om die clip er uit te halen, en een flesje remvloeistof.
 
full
 
net gebeld, hebben ze gewoon op voorraad bij vd Heyden (DenBosch). Vanmiddag effe afhalen, binnenkort toch eens doen. Komend weekend te druk maar dan heb ik het vast liggen.

Past wel in m'n strategie om de motor überhaupt niet meer weg te brengen voor reparaties. Zelf doen is goedkoper maar vooral veel leuker. Ik sleutelde vroeger altijd al graag (een opgevoerde Zündapp luste vaak een nieuwe krukas |( ) maar heb mezelf de laatste jaren wijsgemaakt dat ik geen tijd meer heb voor dit soort dingen, druk met werk enzo. Onzin natuurlijk want je moet ook eens met iets anders bezig zijn.
 
Dat is helemaal geen andere kwestie, daar zit lucht in dan.
Waarschijnlijk heb je een iets lekkende afdichting in de drukcylinder onder op je blok, controleer dat eerst maar eens.
(ik vraag me trouwens telkens weer af waarom mensen bij de eerste post er niet even bijzetten dat hun motor al een probleem heeft)

veel motoren hebben wel kleine probleempjes. een koppeling die niet super schakelt wordt door veel mensen niet gelijk gerelateerd aan de vrij tussen 3 en 4.
Kawasaki heeft daar idd een vrij ingebouwd die niet gesynchroniseerd wordt. daar kom je alleen bij door zeer voorzichtig of maar half schakelen. Lekker lomp schakelen is de enige en de beste optie. niet te flauw met kawa. *O* *O*
 
heb ik ook last van soms met mijn kawasaki's.

het mooiste is nog dat bij mijn oude zed tussen de 4 en 5 het neutraallampje ook gewoon aangaat als ik 'misschakel'.

Maar goed is het idd niet voor je blok, dogs ronden af zoals jb al zei.
 
Terug
Bovenaan Onderaan