ZZR warm starten werkt niet echt lekker

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
Oss
Ik heb vandaag mijn '91 ZZR-600 opgehaald :9

Het ding loopt supersoepel, op 1 klein puntje na: als de motor warm is (na even stoppen om te pissen bijvoorbeeld) krijg ik 'm maar heel moeilijk gestart. Gas dicht en starten, en klein beetje gas bijgeven en starten, zelfs de choke heb ik even geprobeerd (slechts heel even ivm verzuipingsgevaar). Na een half uur stilstand is het raken en lopen.

Als-ie aanslaat, dan loopt-ie wel gelijk goed. Uiteraard ga ik hier volgende week even mee terug naar de dealer, maar morgen wilde ik ook nog wel even rondtuffen.

Zijn er truukjes?
 
iets meer gas geven bij het starten? en zeker geen choke!

Weet ik. Dat was een wanhoopsdaad.
Hoe snel verzuip je zoiets met iets gas bijgeven?

En hoe is het verbruik?

Nog geen idee. De tank zat blijkbaar niet vol toen ik 'm ophaalde vanochtend, want na ~70km gingen de 'fuel'-lampjes knipperen. Bij de benzinepomp kreeg ik er 13 liter in.

Maar volgens mij lust-ie wel redelijk wat benzine. Dan moet ik er wel bijzeggen dat ik vandaag wat over dijken en in de stad rondgecrosst heb. Dan zal-ie vast niet op z'n zuinigst lopen.
 
Vrij vaak komt het omdat de carburateur(s) bij stilzetten boven temperatuur raakt/raken door de restwarmte van het blok zonder rijwind, zelfs wel bij verscheidene brommers/ scooters, zo krijg je voortijdige verdamping van de benzine. Ik zou er niets tegen weten, dan kun je maar beter een hapje gaan eten of zo.
Hoewel, in de electronica-handel bestaat koud-spray (om printbreuken zichtbaar te maken) maar ik heb het nooit durven proberen, weet niet wat het doet als het in je luchtfilter zou ademen.

Heel soms is het een electronische ontstekings-unit die te warm wordt en/of overgangsweerstand (oxiden) op/aan een totaal antiek aard-boutje daarvan in het frame (wil bij mijn weten geen constructeur meer aan, beter alles direct naar accu-pool) maar dat geeft dan meestal nog wel meer/ andere problemen, lijkt mij hier niet het geval.
 
Heb er ook last van, vaak na gewoon door starten doet ie het wel gewoon. Zou er niet zo snel een oplossing voor weten, ben bang de dealer ook niet. Komt vrij veel voor bij verschillende types Kawasaki en misschien ook wel andere merken.

Ik ben er inmiddels wel aan gewend.
 
Hmm, ik verdenk de accu. Raar maar waar.

Toen ik de motor ophaalde was de accu niet overdreven vol. Bij het starten heeft-ie dan net onvoldoende pit om de ontsteking op gang te krijgen. Nu is de accu wat voller (langere ritjes), en worden de problemen minder. Loopt de accu wat leeg (kortere ritjes, een tijdje op alarmlicht), dan word het erger.

Ik merk dit ook omdat-ie warm vaak pas aanspringt als ik de startknop los laat. Als ik de rem inknijp, dan brand de koplamp ook wat zwakker. En als ik de rem inknijp, dan start-ie ook wat lastiger.

Binnenkort eens het vloeistofpijl controleren.
 
ik heb het bij veel kawas al meegemaakt. meestal net na 5 minuten ofzo. echt lastig starten. als ik het merk, geef ik 3 seconden geen gas, tot hij weer wil, en dan een tikkie gas. als hij dan pakt, beetje gas bij, dan wil hij wel( was dus ook een zzr600 )
ik vrees dat de dealer er niet echt iets aan kan doen
 
Pff, ik kwam dus vanochtend *echt* niet weg bij de benzinepomp. Tanken, betalen, en wegwezen. Niet dus. 10 minuutjes wachten en de accu leegstarten was het enige dat erop zat.

Vrij irritant toch...
 
dit is toch gewoon standaard bij rijden met voertuigen met carbs ?
koop een injectiefiets als je het niet meer wilt hebben..

trouwens, kawa's hebben daar meer last van dan andere fietsen.
 
dit is toch gewoon standaard bij rijden met voertuigen met carbs ?

Heh, dat heeft niemand me ooit verteld. Kwestie van wennen dus.
De lesfiets en mijn brommer hadden dat probleem overigens niet.

koop een injectiefiets als je het niet meer wilt hebben..

Die lagen buiten mijn budget :P

trouwens, kawa's hebben daar meer last van dan andere fietsen.

Achja, even wennen maar denk ik. Wel vervelend dat een tankstop dus minimaal 15-20 minuten duurt.
 
Dit is een bekend probleem bij de ZZR serie. Heb er zelf ook heel veel last van gehad. Bij starten absoluut GEEN gas en GEEN choke!!! Komt inderdaad door warme carburateurs waarin zich een benzinenevel bevindt. Met gas verzuipt hij meteen... Probeer iets langer aan te houden met starten en zonder gas te geven. Dan moet ie wel binnen 10 seconden aanslaan...


Succes ermee!!

Groeten, Dolf
 
Heh, dat heeft niemand me ooit verteld. Kwestie van wennen dus.
De lesfiets en mijn brommer hadden dat probleem overigens niet.

jouw brommer was 2 takt hoop ik, dus dan heb je daar zowiezo al amper last van en je lesfiets was misschien een twin of V2, en daar hangen de carbs niet knal boven de hete cylinders.
 
Dit is een bekend probleem bij de ZZR serie. Heb er zelf ook heel veel last van gehad. Bij starten absoluut GEEN gas en GEEN choke!!! Komt inderdaad door warme carburateurs waarin zich een benzinenevel bevindt. Met gas verzuipt hij meteen... Probeer iets langer aan te houden met starten en zonder gas te geven. Dan moet ie wel binnen 10 seconden aanslaan...

Niet dus :(
't leek beter te worden, maar dat was incidenteel een keertje wel starten. Straks eens de dealer bellen; kijken wat die te zeggen hebben.

Ik ruik een carburatiemod by DaBit :+

Gheheh. Nog niet; daarvoor is het nog te nieuw en heb ik er teveel ontzag voor. Maar lang zal dat niet duren hoor :P

jouw brommer was 2 takt hoop ik, dus dan heb je daar zowiezo al amper last van

Waarom een 4-takt wel, en een 2-takt niet?

en je lesfiets was misschien een twin of V2, en daar hangen de carbs niet knal boven de hete cylinders.

Ook bij de ZZR zit de carburateur-bank een stukje naar achteren. Zal niet veel schelen met de lesmotor.
 
Volgens de dealer moet ik gewoon meer gas geven tijdens het starten.

Alleen heb ik dat nog niet kunnen proberen. Gisteren getankt, betaald, en het ding startte gewoon. Thuis uitgezet, deur van de schuur opengemaakt, gestart, lopen. Dat alles met gas dicht. 'k moest wel een paar keer starten, dat wel.

Blijkbaar had-ie goede zin gisteren. Ik kijk het nog even aan, maar vertrouwen doe ik het nog steeds niet.

Overigens: ik heb heel wat brommers gehad en aan gesleuteld de afgelopen 10 jaar, en de ervaring is dat warm starten zelden een probleem is. Als het ding niet lekker warm start, dan zit er elders ook wat mis. Steevast dat als je dan de bougie eruit schroeft dat het ding roetzwart, of zelfs nat is.
 
Ik ga gewoon even door met het verzamelen van kleine puntjes waar ik het niet mee eens ben. M'n topkoffer moet nog gemonteerd worden, dan kan de dealer natuurlijk gelijk al die dingetjes meenemen. Warmstart is er eentje van, maar ik voel ook iets tikken in m'n voetsteuntjes, m'n achterrem sleept teveel imho, een paar schakels van m'n ketting bewegen niet helemaal soepel, een paar kapjes rammelen, m'n vering is te slap voor 2 personen, m'n versnellingspookje moet een centimetertje lager maar het stangetje zit vastgelijmd, enz.

Allemaal kleine dingetjes waarvan het merendeel ook best zelf te doen is. Maar garantie is garantie.
 
Gewoon flink gas bij als ie warm is! Als ie koud is choke erop en GEEN gas.

Ik ken deze problemen absoluut niet met mijn ZZR en het is al helemaal niet zo dat alle carburatiefietsen er last van zouden hebben!
 
hmm, toch niet. Inmiddels bewegen alle schakeltjes weer soepel (ik merk er niks meer aan, aan die ketting), maar het tikken is nog niet weg. 't is rechts ook ietsjes erger dan links, en op de snelweg merk ik er helemaal niks van.
 
Ik heb een oude Zündapp (3-handversnellingen) en een Vespa50 m/4-handversnellingen gehad, allebei met windmolentje en als ik die dingen 80-100km liet "doorblazen" (bijna ieder weekend) dan ging vooral 's-zomers her-starten met een tussenpoos van kleiner dan 10 minuten zéér moeizaam.

Die dingen wogen misschien 70kg, veel minder dan een motorfiets en ik schat dat die pakweg 10-minuten tamelijk langer kunnen worden bij grotere totaalmassa (ben niet zo goed in natuurkunde-wetten maar oppervlakte neemt slechts kwadratisch toe tegen inhoud met 3e-machten).

En het had niets met verkeerde afstelling of zo te maken, bougie keurig middelbruin en droog en trouwens verscheidene keren met 1 of zelfs zònder tussenstop wel Sittard-Woerden en Sittard-Hardinxveld mee gedraaid.

Ik vermoed dat het toch sterk afhangt van de totale constructie in hoeverre de restwarmte van een blok uitwerkt op de carburateur maar hoe dan ook, het bestáát ook bij tweetakkertjes, iets minder heftig wellicht en bij lange ritten kom je er wel achter.
 
Ik heb vandaag mijn '91 ZZR-600 opgehaald :9

Het ding loopt supersoepel, op 1 klein puntje na: als de motor warm is (na even stoppen om te pissen bijvoorbeeld) krijg ik 'm maar heel moeilijk gestart. Gas dicht en starten, en klein beetje gas bijgeven en starten, zelfs de choke heb ik even geprobeerd (slechts heel even ivm verzuipingsgevaar). Na een half uur stilstand is het raken en lopen.

Als-ie aanslaat, dan loopt-ie wel gelijk goed. Uiteraard ga ik hier volgende week even mee terug naar de dealer, maar morgen wilde ik ook nog wel even rondtuffen.

Zijn er truukjes?


Oke hier even mijn ervaringen met mijn zzr 600, ook van 1991.

Als ik mijn motor start (koud) dan schuif ik de choke ongeveer voor de helft open.
Starten is dan meestal in 1 keer (of hij moet een paar dagen hebben stilgestaan).
Ik draai dus nooit mijn gashendel open, ik regel de choke terug. Als je het een beetje in de gaten hebt weet je de choke zo af te stellen dat ie niet meer dan 5000 toeren draait. Ik regel hem dan langzaam terug naar een 3000 toeren.
Ik laat de motor altijd minimaal een minuut lopen. Ik heb gemerkt dat als ik binnen 30 seconden weg wil rijden, hij gegarandeerd uitvalt. Als ik een minuut of 2, 3 heb gereden draai ik de choke helemaal dicht. Mijn motor loopt altijd na een minuut of 5 soepel. En na een kwartier rijden helemaal als een zonnetje.

Als ik dan ergens ga tanken ofzo, dan gebruik ik dus echt niet de choke,
ook een slinger aan het gas is dan niet nodig. Gewoon sleutel erin en lopen.

Zijn je carberateurs wel opnieuw afgesteld ? En hoeveel km heeft je motor trouwens gelopen !?

Tycho

http://www.zzrclub-nederland.nl
 
Nog geen idee. De tank zat blijkbaar niet vol toen ik 'm ophaalde vanochtend, want na ~70km gingen de 'fuel'-lampjes knipperen. Bij de benzinepomp kreeg ik er 13 liter in.

Maar volgens mij lust-ie wel redelijk wat benzine. Dan moet ik er wel bijzeggen dat ik vandaag wat over dijken en in de stad rondgecrosst heb. Dan zal-ie vast niet op z'n zuinigst lopen.

Hoe tank jij ? Ik met de motor op de zijstandaard ! Dan tank ik hem vrij vol.
Ik rijd vrij vlot en bij mij gaan de lampjes ongeveer knipperen na een 180 a 200 km. Als ik dan tank, dan ben ik meestal met een euro of 14 klaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan