ZZR warm starten werkt niet echt lekker

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
Oss
Ik heb vandaag mijn '91 ZZR-600 opgehaald :9

Het ding loopt supersoepel, op 1 klein puntje na: als de motor warm is (na even stoppen om te pissen bijvoorbeeld) krijg ik 'm maar heel moeilijk gestart. Gas dicht en starten, en klein beetje gas bijgeven en starten, zelfs de choke heb ik even geprobeerd (slechts heel even ivm verzuipingsgevaar). Na een half uur stilstand is het raken en lopen.

Als-ie aanslaat, dan loopt-ie wel gelijk goed. Uiteraard ga ik hier volgende week even mee terug naar de dealer, maar morgen wilde ik ook nog wel even rondtuffen.

Zijn er truukjes?
 
Hmm, ik verdenk de accu. Raar maar waar.

Toen ik de motor ophaalde was de accu niet overdreven vol. Bij het starten heeft-ie dan net onvoldoende pit om de ontsteking op gang te krijgen. Nu is de accu wat voller (langere ritjes), en worden de problemen minder. Loopt de accu wat leeg (kortere ritjes, een tijdje op alarmlicht), dan word het erger.

Ik merk dit ook omdat-ie warm vaak pas aanspringt als ik de startknop los laat. Als ik de rem inknijp, dan brand de koplamp ook wat zwakker. En als ik de rem inknijp, dan start-ie ook wat lastiger.

Binnenkort eens het vloeistofpijl controleren.

Hmm dat verhaal van het remmen begrijp ik niet helemaal hoor ....

Wat die warmte betreft ? Wat geeft je temperatuurmeter aan ....

Als ie bij mij over de helft is en ik stop mijn motor of ik sta stil gaat de ventilator draaien om na te koelen .... gebeurd dat bij jou ook ?
 
ik heb het bij veel kawas al meegemaakt. meestal net na 5 minuten ofzo. echt lastig starten. als ik het merk, geef ik 3 seconden geen gas, tot hij weer wil, en dan een tikkie gas. als hij dan pakt, beetje gas bij, dan wil hij wel( was dus ook een zzr600 )
ik vrees dat de dealer er niet echt iets aan kan doen

Ik ben het niet helemaal met je eens, ik ben zelf lid van een forum waar alleen zzr leden zijn en daar is dit probleem echt niet bekend.
Wellicht dat het wel een kawa probleem is maar als ik dit topic lees lijkt
het wel alsof er wordt gezegd ... dat het nu eenmaal bij een zzr hoort.

Ik hoop dan ook dat je dealer er wel wat aan kan doen ;-)
 
hmm, toch niet. Inmiddels bewegen alle schakeltjes weer soepel (ik merk er niks meer aan, aan die ketting), maar het tikken is nog niet weg. 't is rechts ook ietsjes erger dan links, en op de snelweg merk ik er helemaal niks van.

Bij welk toerental is dit ....

Ik heb zoiets ook gehad. Kettingspanner strakker gezet en het was weg.
Alhoewel mijn kawa blok toch wel wat rammelt.

Heb me hier in het begin ook wat zorgen over gemaakt, maar ben inmiddels 30000 km
verder en hij loopt nog steeds als een speer !
 
Ik heb een oude Zündapp (3-handversnellingen) en een Vespa50 m/4-handversnellingen gehad, allebei met windmolentje en als ik die dingen 80-100km liet "doorblazen" (bijna ieder weekend) dan ging vooral 's-zomers her-starten met een tussenpoos van kleiner dan 10 minuten zéér moeizaam.

Met mijn 2 Puch Maxi's, 2 Honda MT-5's, Honda scooter (kweet niet eens meer welke, zoveel indruk maakte die), Honda MTX, Aprilia RS50 en Rieju RS-2 heb ik nooit warm-start problemen gehad. En ook ik ging/ga regelmatig vanuit Oss naar Eindhoven, Bergen op Zoom, Utrecht, etc. :)

Die dingen wogen misschien 70kg, veel minder dan een motorfiets en ik schat dat die pakweg 10-minuten tamelijk langer kunnen worden bij grotere totaalmassa (ben niet zo goed in natuurkunde-wetten maar oppervlakte neemt slechts kwadratisch toe tegen inhoud met 3e-machten).

:? Wat heeft de massa van een voertuig nu te maken met opwarm/afkoeltijden?

Oke hier even mijn ervaringen met mijn zzr 600, ook van 1991.

Als ik mijn motor start (koud) dan schuif ik de choke ongeveer voor de helft open.
Starten is dan meestal in 1 keer (of hij moet een paar dagen hebben stilgestaan).
Ik draai dus nooit mijn gashendel open, ik regel de choke terug.

Zo doe ik het ook...

Ik laat de motor altijd minimaal een minuut lopen. Ik heb gemerkt dat als ik binnen 30 seconden weg wil rijden, hij gegarandeerd uitvalt.

Ik regel de choke op 1500-2000 toeren, en rij dan (rustig) weg. Na een paar honderd meter gooi ik de choke eraf.

Als ik dan ergens ga tanken ofzo, dan gebruik ik dus echt niet de choke,
ook een slinger aan het gas is dan niet nodig. Gewoon sleutel erin en lopen.

Ik ook geen choke, geen gas, maar niet altijd lopen.

Zijn je carberateurs wel opnieuw afgesteld ? En hoeveel km heeft je motor trouwens gelopen !?

Ik denk het niet. En de motor heeft nu ~30000km gelopen.

Hoe tank jij ? Ik met de motor op de zijstandaard ! Dan tank ik hem vrij vol.

Ik ook, tenzij ik de ketting gelijk in wil sprayen; dan zet ik 'm op de middenbok.

Ik rijd vrij vlot en bij mij gaan de lampjes ongeveer knipperen na een 180 a 200 km. Als ik dan tank, dan ben ik meestal met een euro of 14 klaar.

Mjah, bij 11 liter uit de tank gaan mijn lampjes knipperen. Ik zou dan nog zo'n 7 liter over moeten hebben. Vandaag nog 50km doorgereden met knipperende lampjes; er ging 14.5 liter in. Verbruik komt uit op zo'n 1:16.

Hmm dat verhaal van het remmen begrijp ik niet helemaal hoor ....

Nou, gewoon. Met brandende remlamp start-ie net iets lastiger.

Wat die warmte betreft ? Wat geeft je temperatuurmeter aan ....

Niet zo warm. Een millimeter of 5 van de onderste streep af. Tenzij ik veel in de stad zit en moet stoppen, dan loopt-ie op tot iets onder de helft.

Mijn benen worden dan wel lekker warm van de ventilator :)

Als ie bij mij over de helft is en ik stop mijn motor of ik sta stil gaat de ventilator draaien om na te koelen .... gebeurd dat bij jou ook ?

Yup, maar dat doet-ie niet alleen als ik stil ga staan. Ook tijdens het (dan langzaam) rijden.

Bij welk toerental is dit ....

Ik ben nog braaf :) 6500-7000 dus (120-140).

Ik heb zoiets ook gehad. Kettingspanner strakker gezet en het was weg.
Alhoewel mijn kawa blok toch wel wat rammelt.

Rammelend blok schijnt wel typisch Kawa te zijn :)
Welke ketting bedoel je? De aandrijf-ketting of de nokkenas-ketting?

Heb me hier in het begin ook wat zorgen over gemaakt, maar ben inmiddels 30000 km
verder en hij loopt nog steeds als een speer !

Ik nu ~900km. Over het rijden niks te klagen :)
 
... Wat heeft de massa van een voertuig nu te maken met opwarm/afkoeltijden? ...

Ik denk dat dat berekenbaar moet zijn; een klein kopje gevuld met koffie wordt ook sneller koud dan een grote mok bij dezelfde vullingsgraad en onder dezelfde omgevings-omstandigheden. Mijn diesel-brommobiel houdt véél langer temperatuur vast dan de brommertjes die ik had, ook als ik de motorkap open zet.
 
dit is toch gewoon standaard bij rijden met voertuigen met carbs ?
koop een injectiefiets als je het niet meer wilt hebben..

trouwens, kawa's hebben daar meer last van dan andere fietsen.

Helaas gaat dit ook niet altijd op, ik heb een injectie 750 srad '98 en die start als hij warm is ook niet. het lijkt net alsof de accu (1 jaar oud, eind van de winter aan de druppelaar geweest) dan leeg is. de startmotor gaat 1 a 2x rond en thats it. met wat geluk slaat hij met het gas open aan. en inderdaad na 10 minuten is er weer niks aan de hand.
misschien toch eens naar de dealer, waarschijnlijk regelaar of toch accu?? alle oplossinge welkom
 
Knoxrad, is die accu een "klassieke" met dopjes en vloeistof? Controleer dan het niveau en druppel zonodig per iedere cel/dopje tot juiste hoogte GEDISTILLEERD water bij (VERSE smelt van SCHONE uit de diepvriezer geschraapte condens-sneeuw gaat ook gevaarloos, maar GEEN kraanwater).

Vorig jaar was een verdraaid hete lange zomer en veel accu's verloren daarop vocht; niet best voor het materiaal, tijdig op letten.
 
Ik denk dat dat berekenbaar moet zijn; een klein kopje gevuld met koffie wordt ook sneller koud dan een grote mok bij dezelfde vullingsgraad en onder dezelfde omgevings-omstandigheden. Mijn diesel-brommobiel houdt véél langer temperatuur vast dan de brommertjes die ik had, ook als ik de motorkap open zet.

't is een functie van thermische massa en beschikbaar oppervlak om warmte uit te stralen. Bij het kleine kopje koffie is de thermische massa weliswaar (ongeveer) gelijk aan de mok, maar het oppervlak waarover uitgestraald kan worden is groter.

Idem met jouw brommobiel. Daar zit een dieselblok in met een grotere metaalmassa en meer olie dan in jouw brommertjes. Terwijl relatief gezien het uitstraal-oppervlak niet zoveel groter geworden is.

De massa van het voertuig an sich heeft er niets mee te maken; dat zou betekenen dat als je de achterbak vol met stenen laad, dat je motor langzamer af zou koelen. Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik durf er wel wat om te verwedden dat dat niks uitmaakt (vooropgesteld dat de stenen niet verwarmd worden door de motor)

het lijkt net alsof de accu (1 jaar oud, eind van de winter aan de druppelaar geweest) dan leeg is. de startmotor gaat 1 a 2x rond en thats it.
misschien toch eens naar de dealer, waarschijnlijk regelaar of toch accu?? alle oplossinge welkom

Klinkt als accu. Idd zoals Willem zegt: check het vloeistofpeil. Het is trouwens niet ondenkbaar dat dat langzaamaan beter word. Ook een startaccu op de druppellader vormt langzaamaan loodsulfaatkristallen op de platen bij stilstand. Als de accu een paar keer goed belast word, gaat de accu er met sprongen op vooruit. Dat is trouwens ook de reden dat auto-accu's het niet zo goed doen als stationaire accu's in grasmaaiers, zonneinstallaties en boten, en dat je daar een accu voor stationair gebruik voor nodig hebt.
 
Knoxrad, is die accu een "klassieke" met dopjes en vloeistof? Controleer dan het niveau en druppel zonodig per iedere cel/dopje tot juiste hoogte GEDISTILLEERD water bij (VERSE smelt van SCHONE uit de diepvriezer geschraapte condens-sneeuw gaat ook gevaarloos, maar GEEN kraanwater).

Vorig jaar was een verdraaid hete lange zomer en veel accu's verloren daarop vocht; niet best voor het materiaal, tijdig op letten.

het is een onderhoudsvrije accu, niet navulbaar. heb het probleem net even besproken in kantine, misschien ook startmotor die op een of andere manier gaat klemmen bij uitzetten. ga toch de accu maar eens doormeten bij warme en koude motor.
overgens heeft zich een nieuw probleem aangediend wat vorig jaar ook eenmalig heeft plaatsgevonden. tijdens het rijden vallen toerenteller en snelheidsmeter terug naar nul en het blok gaat heel kort een paar keer inhouden. storingslampje met F1 melding gaat branden, betekent "storing injectiesysteem, zoek dicht bijzijnde suzuki dealer"
als dodemansknop en contact uit en weer ingeschakeld worden is het weer goed, kan het zijn dat er kortsluiting in de dodemansknop zit zodat de motor plotseling uitgeschakeld wordt??? :?
 
Even over mijn ZZR: ze hebben bij de dealer de carburateurs overnieuw afgesteld, en het probleem is verdwenen als sneeuw voor de zon. Het blok loopt trouwens nu ook ontzettend veel soepeler. Heerlijk!
 
Ik durf het haast niet te opperen, maar: zitten de aansluitingen op je accu-polen wel goed en schoon vast en hoe zit het met de "aard"lijn?
massa zal je bedoelen, aarde is specifiek weggelegd,voor electrische installaties, waar bij de spanning weg kan slaan naar "aarde" bv een huis installatie. dit voor de beveiling van eventuele defecten. dit kan nooit bij een auto of motor.

... ik lijk wel een moraal ridderrrrrrrrr zeg :r
 
Terug
Bovenaan Onderaan