Fijn, wat moet je zonder multimeter. Welkom op het forum Jeffrey. Test dan ook even of je voldoende laadstroom hebt. Je meet dit gewoon simpel op de accupolen met draaiende motor. Het zou 14,2 Volt kunnen zijn en ongeacht het toerental want de regulator moet dit begrenzen. Is het boven de 15 Volt dan kan de regulator slecht zijn en ver daarboven dan beschadigd de accu.
Eerlijk gezegd denk ik dat de dynamo wel eens zo weinig spanning kan leveren dat er net nog genoeg lading in de accu komt. Je zult het binnenkort weten. De accu wordt in dat geval lui en de koude van de ochtend deed de rest. Als er onvoldoende laadstroom is dan kan de dynamo worden gecontroleerd op wisselstroom afgifte van de drie draden (dit moet gelijk zijn en binnen een bepaald bereik) en door middel van weerstand of er intern kortsluiting is met het carter. In de garage hebben ze net wat meer ervaring en betere meetapparatuur. Deze test is daar zo bekeken.
Een dynamo heeft meestal drie groepen windingen. Als eentje minder wordt of het niet meer doet dan kan je nog heel lang plezier ervan hebben maar geen zorgeloze ritten en in de winter kan er zo weinig spanning zijn dat de motor er ook niet lang op wil draaien.
Dynamo's gaan langer mee als de drie draden goed contact maken met de regulator. Soms zijn de dynamo draden verlengt en dan moet ook deze stekker gecontroleerd worden. Twee groepen windingen worden zwaarder belast als drie. Bekijk meteen even of deze contacten goed zijn wanneer je laadproblemen hebt, de kabels goed en schoon op de accu geklemd zitten, bij andere contacten zoals op het relais, de zekeringen en onder de aarde aansluiting van de dikke min draad, op frame of carter, kan er wat roest zitten.
Je hebt veel stroom nodig om te starten, daarom moet je ook nagaan of het geen oppervlaktespanning is wanneer je voldoende spanning op de accu meet. De verlichting zou een tijdje moeten kunnen branden.