ZZR600 rond de 3000 toeren?????

scholpat

MF'er
11 jul 2004
215
0
Beverwijk
Is er hier op het forum een ZZR 600 rijder die me kan vertellen of een ZZR600 rond en onder de 3000 toeren schokkerig en beroert rijdt?

Ik heb proef gereden op een ZZR 600 (met een sport uitlaat 4 in 1) deze liep best aardig, maar rond de 3000 toeren kwam er een hoop mechanisch lawaai uit de motor en begon hij te bokken en te stoten, daaronder werd het ook niet bepaald veel beter.

Graag jullie reactie aangezien ik erover zit te denken om een zrr 600 te kopen, tenzij dit een kwaal is van de zzr (was een 98'r model met 38000 op de teller)

Alvast bedankt.
 
Mijn ZZR-600 uit '91 (D-model) heeft daar geen problemen mee. Er komt wel wat mechanisch geluid uit het blok bij <4k toerentallen, maar niks om me zorgen over te maken. En uiteraard begint het blok te bokken als je te laag in toeren gaat rijden.
 
3000 toeren is wel heel weinig hoor voor zo'n zzr! Ding loopt pas in het rood bij 13500 toeren meen ik.

Heb veel op de ZZR van mijn broer gereden en zat toch altijd minimaal op de 4000 toeren, reageert ie nog maar mondjesmaat op het gas. Het blijft het een machine die pas wat later tot leven komt in mijn optiek.
 
Mjah, moet opzich wel kunnen: 50-60 op 3000 toeren. Ik rij ook wel eens 50 in z'n 5, al heb ik er nooit op gelet hoeveel toeren het ding dan maakt. Te weinig voor m'n gevoel is omlaagschakelen, te hoog is opschakelen. Daar heb ik geen toerenteller voor nodig.

4000-5000 toeren is een mooi gebied voor rustig rijden. Het blok loopt dan ook herrie- en trillingsvrij. Maar verwacht dan niet dat je motor vooruit spuit als je het gas opendraait, het is geen dikke tweecylinder. Enige trekkracht van betekenis komt bij 5500-6000 toeren, bij 8000 toeren word het heftig, en boven de 10000 barst het geweld los, om bij de 14000 pas op te houden. En tja, opgefokte motorblokken die hoog bovenin een berg vermogen uitspugen hebben vaak laag in de toeren niet veel te bieden. Overigens precies de reden dat ik de ZZR koud na het halen van m'n motorrijbewijs meteen een fijn ding vond; hij zal me nooit onbedoeld verrassen. Maar schakel naar z'n twee, gooi de kraan open, jaag door het hele toerengebied heen, en je vriendin achterop pakt je gegarandeerd lekker stevig vast. Maar dat doe je wel helemaal zelf, je zult niet snel per ongeluk op 1 wiel een rotonde uitkomen oid.

Ik vind het een lekker ding. De zithouding is perfect voor mij, een beter zadel ben ik nog niet tegengekomen, ruimschoots voldoende vermogen, niet te zwaar kwa gewicht. Alleen bij de mijne is de vering 10x niks. Verder zou ietsjes meer koppel onderin en eventueel iets minder bovenin wel mogen van me.
 
Laatst bewerkt:
Nee ik heb het ook niet over een van 50 naar 150 sprint in 5 seconden ofzo.
Het gaat mij er gewoon om dat als je rond de 50 / 60 moet rijden dat op een redelijk normale manier kan, ik heb geen zin om bij die snelheid een hoop lawaai te horen om dan vervolgens totaal niet van zijn plek te komen.
En hoge toeren en soepel in lage toeren hoeft geen samenhang te hebben denk ik.
Zoals al eerder genoemd reed ik op een RF900 en die gaat bij 12.000 in het rood, maar bij 2000 loopt hij ook nog als een zonnetje als je even in de cruise stand bent beland :P
En als ik dan naar de 80 of 100 toe wil dan hoeft dat van mij ook niet in sprint stand en zo wel ok, dan heb je versnellingen genoeg op die motor, terug naar z'n 1 dacht ik dan zo :P

Heb erop proef gereden en de trekkracht onderin met 2 personen vond ik verder prima, hoeft van mij geen super pk of super koppel te zijn (ga ik alleen maar weer naar rijden }) )
 
Een ZZR600 staat bekent om het aan/uit effect op het gas bij lage toeren, dat maakt het lastig om in een bocht weer op het gas te gaan zonder de balans te verstoren.
Dynojet 1 kitje levert de oplossing voor niet al te veel geld, ik kreeg een heel andere motor terug zonder het lastige hakerige oppakken en met veel meer souplesse.

Tevens is de ZZR heel kieskeurig wat betreft uitlaten, er valt dan ook niet veel voordeel te halen uit een aftermarket systeem, zeker als dat een 4-1 is. 4-2-1 geeft wat minder problemen, maar feit blijft dat hij na het vervangen van het complete systeem ALTIJD op een testbank moet worden afgesteld!!!!!!!!!!! Dat geldt voor elke motorfiets overigens.

Doe je dit niet dan kan het heel goed zijn dat de motor beroerd gaat lopen omdat het mengsel gewoon niet meer klopt. Heb je nog meer pech dan staat hij veel te arm en riskeer je motorschade! Een kritische blik werpen op de bougies zegt al veel, maar alleen op een testbank kun je hem goed afstellen en eventuele "flat spots" er uit halen!
 
Ok, bedankt voor jullie reacties.

De motor waarop ik en proefrit had gemaakt had een open demper en een 4 in 1 systeem. Dit was denk ik ook met name de oorzaak van het zo verrot lopen in lagere toeren. Daarnaast de km stand 38.000 zal er dik in hebben gezeten dat de grote beurt van 36.000 niet gedaan was. Ik zal nog eens een ritje maken op een ZZR zonder zo'n achterlijke 4 in 1 (vind het trouwens nog lelijk ook bij een ZZR)
 
Ik heb ook een ZZ-R 600 en het klopt wel dat de motor wat schokkerig is bij 3000 tpm. Die motor komt pas tot leven boven de 7 a 8000 tpm. Het ligt er ook net maar aan in wat voor versnelling je rijd. Logisch dat de motor schokt bij 3000 tpm als je in zn 5 of 6 zit. Mijn ervaring is dat je echt niet beneden de 4000 tpm moet gaan zitten. Probeer dat maar eens uit. Succes ermee.

Groet,

Willem
 
Ik heb bij mijn ZZR altijd de regel dat hij pas naar z'n 6 mag schakelen als tie 4000 rpm loopt. Dat betekent in z'n 6 dus een gangetje of 80. 50 km/h betekent ongeveer 2500 rpm, en dat is gewoon te weinig toeren, kan die inderdaad iets gaan bokken. Zoals anderen al schreven gooi een versnellinkie lager dat ding. Als je echt onwijs schakellui wilt zijn moet je een ZZR1100/1200 kopen.... Dusss
 
Terug
Bovenaan Onderaan