Het grote Vespa GTS topic

Achterzijde wordt vastgehouden door bagage, voor had ik volgens mij een elastiekje ergens omheen.
 
Dat kan @Joeri999 je ook vertellen 😉
Dat klopt :Y.

Ik gebruik één (kleine) ROK-strap. Elastiekjes hou ik niet van, die gaan stuk op het moment dat het het slechtst uitkomt.

Op onderstaande foto zie je het gele, elastische stuk van de trap onder het zadel. Andere foto's heb ik helaas niet op het moment.

IMG_7053.JPG
 
Ik sla deze tocht over. Ik heb hem vorig jaar meegereden en vond er eerlijk gezegd geen bal aan. Die Heinkels die ook meedoen zijn niet vooruit te branden, het tempo lag vreselijk laag en de groep was te groot.

Zondag als alternatief met vrienden met de Kawasaki op pad, dat dan weer wel :].
 
Jammer!
Naar de startlocatie is mijn GTS niet eens warm of ik moet met een grote omweg rijden.
Ben dan ook van plan om in ieder geval te gaan kijken en (een deel) mee te rijden.
 
Jammer!
Naar de startlocatie is mijn GTS niet eens warm of ik moet met een grote omweg rijden.
Ben dan ook van plan om in ieder geval te gaan kijken en (een deel) mee te rijden.
Gaan kijken en een deel(ivm de tijd) mee rijden overweeg ik ook. Ligt nog even aan de planning en mijn welzijn na koningsdag 🫅
 
Niet GTS-gerelateerd, maar toch even mijn relaas doen. En vooral als waarschuwing om even je eigen Vespa te checken, als een ander eraan gesleuteld heeft.

Ik ben net terug van een weekje Napels & Amalfi met mijn dochter. Hartstikke mooi, buiten het hoogseizoen, dus de misschien wel beroemdste kustweg ter wereld was nog vrij van toeristen-files. Dan huur je natuurlijk een Vespa! Zo gezegd, zo gedaan: we hadden een Vespa Primavera 125 gehuurd voor een dag.

IMG_9786.JPG


Het viel me nog reuze mee hoeveel pit die heeft. Ook met z'n tweeën (samen wegen we zo'n 130 kilo) redt hij zich uitstekend. Toen we 's ochtends wegreden, stuurde hij ook bijzonder strak. Echt niets op aan te merken.

Echter, naar mate de dag vorderde, meende ik een bijgeluidje waar te nemen. Een soort getik. Hij stuurde ook wat minder strak, zwabberde iets meer. Raar. Ik zal het me wel inbeelden, dacht ik. Eind van de middag de Vespa geparkeerd om een dorpje te bezoeken, en toen ik zonder mijn dochter achterop de scooter achteruit inparkeerde, wist ik het zeker: de achterkant lijnt niet.

Wat bleek: het achterwiel had een paar millimeter uitslag. Not good. Verder kijken, hadden onze Italiaanse vrienden het borgkapje niet op de moer van het achterwiel gezet. Hij was inmiddels begonnen met losser te zitten, dus geen sprake van dat ik op die Vespa nog verder ging rijden met mijn dochter achterop.

Er is echt maar één moer op een Vespa die ab-so-luut niet los mag raken, en dat is de moer die het achterwiel op z'n plek houdt. Als die losraakt, belandt je ofwel in het ziekenhuis (als je geluk hebt), of onder de grond (als je net in een bocht op de snelweg zat, b.v.). Daarom hoort daar ook een afdekkapje met een cotter pin overheen.

En dus niet zo:

7CDD70E2-6CE1-42E6-B197-390E56BD7DC4.jpg


Na zo'n 40 minuten kwam de verhuurder een andere Primavera brengen. Ook die miste het afdekkapje. "Het was nog nooit mis gegaan!" Nee, maar áls het mis gaat....

Afijn, bij die Vespa zat het wiel in ieder geval wél goed vast. En daarmee konden we enigszins veilig onze weg, langs de waanzinnige kust, vervolgen.

Moraal van dit verhaal? Er zijn luie, domme, kansloze monteurs die wel zo'n godsgruwelijk harde trap in de ballen verdienen, dat ze nooit in hun hele leven meer kunnen plassen. Niet allemaal, maar ze zijn er. Heb je iemand anders laten sleutelen aan je Vespa? Check even of dat kapje erop zit.
 
Niet GTS-gerelateerd, maar toch even mijn relaas doen. En vooral als waarschuwing om even je eigen Vespa te checken, als een ander eraan gesleuteld heeft.
(...)
Moraal van dit verhaal? Er zijn luie, domme, kansloze monteurs die wel zo'n godsgruwelijk harde trap in de ballen verdienen, dat ze nooit in hun hele leven meer kunnen plassen. Niet allemaal, maar ze zijn er. Heb je iemand anders laten sleutelen aan je Vespa? Check even of dat kapje erop zit.
De Amalfi-kust is werkelijk zo mooi. We zijn er 5 jaar geleden geweest. Met een huurwagen, wat ook al een uitdaging was om die zonder schade terug in te leveren.

Maar je hebt 100% gelijk.
Monteurs die niet begrijpen waarom een constructeur bepaalde ontwerpkeuzes maakt zijn het niet waard hun vak uit te oefenen.
 
Moraal van dit verhaal? Er zijn luie, domme, kansloze monteurs die wel zo'n godsgruwelijk harde trap in de ballen verdienen, dat ze nooit in hun hele leven meer kunnen plassen. Niet allemaal, maar ze zijn er. Heb je iemand anders laten sleutelen aan je Vespa? Check even of dat kapje erop zit.
Fouten kunnen in allerlei gradaties gemaakt worden waarbij de één meer invloed kan hebben dan de ander. Dit valt toch wel in de eerste categorie, echt schandalig.

Nog heel even over die topkoffer. Dat monteren lukt natuurlijk maar misschien lukt mij 1 ding niet: monteren stuurgewichten.
Moet er schroefdraad getapt worden (2023 model) of kan ik het "afdekkapje" wat er nu zit er gewoon afschroeven en stuurgewicht eraan schroeven? Dit is dan rechts....links zit echter dat ding waar mijn antirobosstuurslot op aangrijpt. Die eraf schroeven is geen probleem maar....daar zal schroefdraad getapt zijn lijkt mij om het te monteren? Zo ging het tenminste op mijn 50cc vespa's eerder wel. Dus is dit dan nog een probleem? Wie weet zie ik teveel beren op de weg maar als dit het e.e.a. compliceert dan laat ik het uitvoeren tijdens de grote beurt begin juni en doe ik het maar niet zelf.
Thanks.
 
Nog heel even over die topkoffer. Dat monteren lukt natuurlijk maar misschien lukt mij 1 ding niet: monteren stuurgewichten.
Moet er schroefdraad getapt worden (2023 model) of kan ik het "afdekkapje" wat er nu zit er gewoon afschroeven en stuurgewicht eraan schroeven? Dit is dan rechts....links zit echter dat ding waar mijn antirobosstuurslot op aangrijpt. Die eraf schroeven is geen probleem maar....daar zal schroefdraad getapt zijn lijkt mij om het te monteren? Zo ging het tenminste op mijn 50cc vespa's eerder wel. Dus is dit dan nog een probleem? Wie weet zie ik teveel beren op de weg maar als dit het e.e.a. compliceert dan laat ik het uitvoeren tijdens de grote beurt begin juni en doe ik het maar niet zelf.
Thanks.
Je hoeft niets te tappen. Gewoon het gewicht aan de rechterkant en het slotding aan de linkerkant eraf schroeven, andere gewichten erop, klaar. Stelt echt niets voor. 8-)
 

Het lijkt er dus op dat ze de cilinderinhoud hebben moeten vergroten om zonder vermogensverlies te blijven voldoen aan de milieueisen.
Iets wat recentelijk vrij gebruikelijk is. Ik denk niet dat ze er veel meer vermogen uit gaan peuteren, in ieder geval niet de 30pk van de geruchten die eerder rondgingen. Mochten ze toch richting die 30p gaan dan ben ik benieuwd welke aanpassingen ze aan het chassis gaan doen want dat wordt in mijn ogen dan onder bemeten.
 
Er zijn zat aangepaste GTS-en die 30pk hebben (niet vanaf fabriek natuurlijk) en niemand die het chassis aanpast op het (nog steeds beperkte) vermogen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan