Nokkenasketting Honda Sabre stellen

Jordy1974

Rookie
4 okt 2010
20
0
Rotterdam
Volgende probleem:
Vanmorgen had ik bij een koude motor een wel heel erg nadrukkelijk ratelende ketting.
Hij klapperde echt behoorlijk.
Naarmate de motor warmer werd nam de herrie wel af, maar gerust ben ik er niet op.
Kan iemand mij aan informatie (handig zo'n werkplaatshandboek...) of instructies helpen om de ketting enigzins te spannen.
Want dit klinkt verontrustend...

Jordy
 
ja heb ik ook bij mijn magna v45
maar naar 5 a 10 min loopt hij zeer mooi
ik heb 1 spanner er uit gehad
volgens mij als je die veer vernieuwd
moet het weg zijn
ga ik van het winter doen

leo
 
Laatst bewerkt:
Okee, niets te spannen dus...
Dat is balen. Is dit makkelijk zelf te doen? Ben redelijk technisch, maar heb wel mijn motor dagelijks nodig om naar mijn werk te gaan.
En als ik hem wegbreng? Wat zouden eventuele kosten zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

@leo: naarmate hij warmer wordt neemt de herrie wel af, maar vanmorgen liet hij het na een kwartier ook op stationair horen.
 
Honda heeft een update uitgevoerd op de spanners daar de eerste versies niet goed functioneerden...

spanners.jpg


Links het eerste model, rechts het nieuwere model. Probleem met de eerste spanners was de blokkeerstift. Deze blokkeerstift sleet weg in het blokkeerplaatje. Hierdoor gaat de nokkenasketting ratelen..

Je kunt de oude spanners ook zelf aanpassen.. Dit geld dus alleen voor het linker model op de foto.. Het nieuwere model rechts op de foto heeft voldoende veerspanning op de arm en hoeft niet verhoogd te worden. Wel doe je er verstandig aan die verfrommelde eindstukjes rubber op de spannerveer weg te halen...
Hieronder een stukje over hoe dat gaat. Komt wel van het Amerikaanse forum en heb het niet vertaald naar het Nederlands. Echter het werkt wel....




Over time and mileage the tensioners on the Honda V65 and V45 engine may become less effective on controlling the play in the cam chains. This is caused by the slow stretching of the cam chain, and wear on the locking mechanism. The chain may also begin to rub on the inner tensioner arm where it attaches to the chain guide. The effect of this is a rattling sound in the engine. Though it may sound like miss-adjusted valves, the noise can never be adjusted out. The second effect is the toothed side of the chain rubbing on the tensioner inner arm causes a whining sound when the engine is reved. Note: If there are signs of cam sprocket or chain wear the chain should probably be replaced.

The following modification will alleviate these problems.

Tools required:
Grinder, either bench, side, air or Dremmel
Pin punch and hammer
Drill and 13/64 and 15/64 drill bits
Welder, either arc or gas
Files, flat and round
Needle nose pliers
Vise recommended

With the tensioner removed from the engine (see shop manual for procedure):

original.jpg


Remove the locking pin and release the spring tension. Remove the pivot pin by removing the hairpin and washer. Pull the inner arm out of the bracket and remove the lock rod from the lock bracket. Remove the spring and its sleeve from both pins. Remove the sleeve from the spring.

Grind the rounded end off the spring pin in the arm and punch out the spring pin.
armorig.jpg



Draw a line from the lock rod pin through the spring pin hole and 0.5 inch past for the V65 and V45. This will be the new location of the spring pin.
armlayout.jpg



Use the 0.203 drill bit to drill a hole at the new location through both sides of the arm.
armdrillsmall.jpg



Use the 0.234 drill bit to drill out the hole on one side of the arm only.
drilllarge.jpg



Install the old pin in the new hole. Tack weld the small end of the pin to the inner arm. Grind down the weld to less than 1/16 inch. Note: If you are not a welder find one or go to a welding shop. Do not blow out the fairly thin arm material.
weldpin.jpg



Use the files to remove metal from the inner arm web at the end that connects to the chain slide. Remove about 1/8 inch.
clearance.jpg



Grind off the pinched ends of the spring sleeve.
sleevemod.jpg



Insert the spring into the sleeve. Attach one end of the spring to the pin in the latch bracket. Attach the other end of the spring to the relocated pin in the inner arm.

Re-install the inner arm into the bracket with the pin, washer and hair pin. Extend the inner arm and insert the lock shaft into the lock bracket. Pin the arm in the open position. Make sure the inner arm moves freely in the bracket and lock against the spring pull.

Modification complete.
modified.jpg



Modification cost: Less than $10
New tensioners cost: $150
Getting rid of the top end rattle: Priceless

Thanks to Big A for the donor used tensioner and to musclecar24seven, David1100 and The Dutchy for reviewing the write up.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga dit zeker eens bekijken. Nog een week werken en dan heb ik herfstvakantie.
Dan zou ik er de tijd voor moeten hebben ;-)
Zou wel een geweldige oplossing zijn met een schroevedraaier en een haak...
Bedankt; ik hou jullie op de hoogte.
 
We hebben twee testcases in Amerika, aanvullend 1 hier in Nederland.

De Amerikanen hebben respectievelijk 9.000 en 12.000 Km erop zitten zonder aanvullende problemen. De Nederlandse versie heeft te ver opgerekte kettingen en dienen vervangen te worden (Lees 118.000Km op de teller). Dit had natuurlijk ook met nieuwe spanners dezelfde symptomen gegeven...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels een volledig , wel Engelstalig, werkplaatshandboek voor alle V45 en V65 modellen (Sabre en Magna) en het leuke is dat daar inderdaad ook het diagram van de 'cam tensioner poke' in staat.
Mochten er nog mensen interesse hebben in een WPH van de V-Fours dan hoor ik het wel.
 
kut nee de tweede is niet goed gegaan
heb de veer spanning te veel gezet 14mm verder dan orgineel
de veer is gebroken en er licht een stukje in het blok
de ketting heeft er tegen aan gelopen en de pen die je moet
verplaatsen is ook half weg .
en nu blok uitelkaar halen om het gruis er uit te halen ?
het stukje veer zal een paar mm zijn denk ik

gr leo
 
karterpan eronder uit en vanuit de tunnel flink spoelen met remreiniger..

Mocht je een spanner nodig hebben, dan heb ik er nog wel een (paar)..

Als je de afstand te lang maakt, komt er teveel kracht op te staan... Een oude wet, kracht=macht X arm..
 
Laatst bewerkt:
jawel heb verkeerd gemeten gistren de spanner er weer uit en na gemeten
was 14mm ipv 12.7mm
zou dat zo veel uitmaken
ik ga even op zoek na een andere spanner
en probeer het nog een keer

gr leo
 
Laatst bewerkt:
nou ik heb op de motor sloop en andere spanner gehaalt
heb de pen 10 mm verplaats en hij loopt weer zeer mooi stil
zonder geratel
heb wel de carterpan er onderuit gehad en vond het stukje veer terug pff
heb gelijk de oile zeef even schoon gemaakt zat helemaal vol met
rommel
zo kan hij weer een paar jaar tegen aan

gr
 
Laatst bewerkt:
Deze procedure geldt voor de VF750F maar ook voor de Sabre's:

Forums / Motorblok / Monteren / afstellen van de nokkenassen. - Honda VF 750 F

Je begint altijd met de nokkenas aan de andere zijde van het spanblad, daarna de nokkenas aan de zijde van het spanblad. Het blok van een Sabre is identiek, alleen draait ie de andere kant op waardoor dus de spanners aan de andere kant zitten vergeleken met de VF750F..Hou hier rekening mee als je een Sabre opbouwt..

Lees het topic goed door, en altijd de kruk op de hand minimaal 2 keer ronddraaien om te controleren of er niets aanloopt..

Succes
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan