tikkende benzinekraan

stukgaatie

MF'er
24 mrt 2005
102
0
beverdorp
Enige tijd geleden heb ik een kawa z750gp aangeschaft. Het was opzich een mooi fietsje, origineel en onversleuteld. Op een gegeven moment begon de fiets peut te lekken, en ik heb vervolgens de benzinekraan nagezien, en de carburateurs. De carburateurs waren vere van origineel, ze waren samen gesteld uit diverse mikuni bs34 varianten. Ik heb toen besloten op zoek te gaan naar vervanging. Nu zijn carburateurs gemonteerd van een ltd750, en daar rijd de fiets op zich prima op. Toen ik v.d. week de fiets wilde testen bemerkte ik dat er iets heel hard aan het tikken was, je snapt natuurlijk wel dat ik onmiddelijk aan iets verschrikkelijks dacht. Bij nadere inspectie bleek het geluid uit de tank vandaan te komen. Dus de conclusie dat de kraan het geluid maakte was snel getrokken. Hoe kan dit? Bij aanschaf was de vacuum slang op carburateur no.2 gemonteerd, ik heb dit nu ook zo zitten. Ik kan me zo voorstellen dat bij aansluiten op een cilinder de klep gaat "pulseren" Zou ik bij-voorbeeld cilinderno.1, en cilinder no.4 met elkaar kunnen verbinden om zo een constanter vacuum te creeren. Ik heb geen idee hoe dit origineel zit. Of heb ik een te sterke, of juist een te zwakke veer in de kraan gemonteerd?

Graag hoor ik jullie ideeen
 
Van een tikkende benzinekraan heb ik nog nooit gehoord.
En of het vacuüm nou van 1, 2, 3 of 4 komt, dat maakt voor het kraantje niet uit.

Ga eens goed na wat er tikt, want ik denk dat het iets anders is.

Of je brandstofkraan ik echt stuk gegaan. Goed stuk. Een een los deeltje in het binnenwerk wordt nu telkens heen en weer getikt.

Zo gevonden: brandstofkraantje open schroeven.
 
Ik heb ook nog nooit een kraan horen tikken, toch komt het toch uit de tank. De kraan is zo goed als een nieuwe, volledig gereviseerd. Bij hoge(re) toerentallen verdwijnt het geluid, het motor blok is voor zo ver ik dat kan beordelen "gezond"
 
Enige tijd geleden heb ik een kawa z750gp aangeschaft. Het was opzich een mooi fietsje, origineel en onversleuteld. Op een gegeven moment begon de fiets peut te lekken, en ik heb vervolgens de benzinekraan nagezien, en de carburateurs. De carburateurs waren vere van origineel, ze waren samen gesteld uit diverse mikuni bs34 varianten. Ik heb toen besloten op zoek te gaan naar vervanging. Nu zijn carburateurs gemonteerd van een ltd750, en daar rijd de fiets op zich prima op. Toen ik v.d. week de fiets wilde testen bemerkte ik dat er iets heel hard aan het tikken was, je snapt natuurlijk wel dat ik onmiddelijk aan iets verschrikkelijks dacht. Bij nadere inspectie bleek het geluid uit de tank vandaan te komen. Dus de conclusie dat de kraan het geluid maakte was snel getrokken. Hoe kan dit? Bij aanschaf was de vacuum slang op carburateur no.2 gemonteerd, ik heb dit nu ook zo zitten. Ik kan me zo voorstellen dat bij aansluiten op een cilinder de klep gaat "pulseren" Zou ik bij-voorbeeld cilinderno.1, en cilinder no.4 met elkaar kunnen verbinden om zo een constanter vacuum te creeren. Ik heb geen idee hoe dit origineel zit. Of heb ik een te sterke, of juist een te zwakke veer in de kraan gemonteerd?

Graag hoor ik jullie ideeen

Zullen wel geen steentjes in de benzine zijn denk ik, een oom van mij had een keer blaassteentjes en bij het pissen hoorde hij ook steeds tikken.
 
Hah ha wat zijn we grappig, mag je mij vertellen hoe die steentjes langs het filter komen.
Maar goed ik heb zelf nog wat meer onderzoek gedaan, en op een amerikaans forum(kz rider) werd er ook gesproken over tikkende benzine kraan. Ik ga vanavond de vacuum aansluiting op de kraan afdoppen, en op de carburateur. Ik laat de motor op de pri stand lopen, als het geluid dan weg is denk ik dat we de conclusie kunnen trekken dat een benzine kraan kan tikken.

Word vervolgd,...
 
Hah ha wat zijn we grappig, mag je mij vertellen hoe die steentjes langs het filter komen.
Maar goed ik heb zelf nog wat meer onderzoek gedaan, en op een amerikaans forum(kz rider) werd er ook gesproken over tikkende benzine kraan. Ik ga vanavond de vacuum aansluiting op de kraan afdoppen, en op de carburateur. Ik laat de motor op de pri stand lopen, als het geluid dan weg is denk ik dat we de conclusie kunnen trekken dat een benzine kraan kan tikken.

Word vervolgd,...


Geintje, von hem zelf _O-

Het volgende niet, als je het getik hoort doe dan het heft van een schroevendraaier tegen je oor en de andere kant tegen de kraan, de schoevendraaier werk dan als stethoscoop en ik ga er vanuit dat een schroevendraaier zelf niet tikt (ook geintje :+ )
 
Laatst bewerkt:
En raad eens..........? Vacuum kranen kunnen dus tikken. Gisteravond heb ik een grip tang op de vacuum slag gezet en vervolgens de motor op de pri stand gestart. Weg was het geluid. Vervolgens de grip tang verwijderd, en de benzinekraan op "on " gezet, de fiets gestart, en daar was het weer.
Het zal allemaal wel met de niet originele revisie set te maken hebben, op diverse fora werd er al gesproken over twijfelachtige resultaten. Ik zelf heb een busje gedraaid in de draaibank(werd geadviseerd) en deze aangebracht in de vacuum slang, het geluid is weg, maar ik denk wel dat ik voortaan originele membraantjes monteer.
 
Nog effe een kleine update. In de vacuum aansluiting van de benzinekraan hoort een klepje o.i.d. te zitten. Deze laat druk, en of vacuum slechts in een richting toe. Dit klepje zit niet in mijn kraan(maar waar istie dan gebleven,...hmmmm?)
 
In de vacuumaansluiting van de kraan hoort weldegelijk een klepje te zitten. Dit klepje dient als terugslag klep, en als vlamdover te werken. Echter word deze vaak verwijdert omdat het klepje nogal storings gevoelig schijnt te zijn. ik heb de fiets nog niet zo heel lang, en dus weet ik niet wat er in het verleden allemaal aan verandert is. Het type kraan dat op de gpz750 gemonteerd is, is op een groot aantal andere fietsen uit die tijd gemonteerd. Als er over storingen gesproken word komt een tikkende kraan vaak naar voren. Maar goed mijn oplossing werkt voorlopig, als ik tijd en zin heb monteer ik een open/dicht kraan scheelt me een hoop gezeik en ellende. De motor is nu stil(d.w.z. klinkt redelijk stil voor een kawa) en de kraan tikt niet meer. Dus wachten we maar weer op de volgende verrassing. Ik zit met dit weer niet echt te wachten op sleutel acties, tering wat is het koud 's avonds in de schuur.
Ik moet toch maar eens verwarming maken in de schuur........

Bedankt voor de reacties,
 
Terug
Bovenaan Onderaan