Onderhoud kosten - Die Hard rijden 30.000km per jaar

Radeondutch

MF'er
15 jul 2012
52
0
Nijkerk
Een goedenavond,

Het spijt me zo met de deur in huis te vallen door gelijk als eerste post beginners vragen te lanceren.

Op het moment ben ik aan het afwegen door middel van kosten berekeningen hoeveel een motor mij gaat besparen.
Op moment heb ik een rekensommen gemaakt met uitkomst € 426,00 voor auto vs € 153,00
voor de motorper maandop basis van alle kosten incl. brandstof (grootste klapper).

Hierboven schreef ik alle kosten, alleen onderhoud van een motor weet ik he-le-maal niets van - dus daar kan ik geen schattingen van maken.

Ik ga 24.000 per jaar rijden voor werk, maak er voor het gemak van 30.000 totaal.
Motor gaat een Kawasaki Versys worden, of er moet op het laatste moment een beeldschone 650gs langskomen.

Mijn vraag is dus eigenlijk, wat ben je per jaar kwijt aan onderhoud als je normaal met een motorfiets ala versys omgaat?
Dit exclusief onvoorziene reparaties uiteraard, life sucks namelijk ;) Gewoon regulier onderhoud en vervangen onderdelen door de dealer, niet ik.

En is een 650gs duurder in onderhoud dan een kawa versys?

Alvast bedankt voor het lezen en uw aandacht :}

Gegroet,

Boy
 
Juist omdat ik het hele jaar doorrijd heb ik al meer dan 15 jaar lang een cardanfiets. Ik rijd zo'n 12000 km per jaar woon/werk en kleine toertochten. Gemiddeld verbruik aan benzine 1 op 20, dus kom op een tank 320 km ver voordat ik op reserve moet. De BMW R65 heeft nu 110.000 km op de teller staan en geeft nog geen tekenen van slijtage oid. Compressie en olieverbruik zijn nog ruim binnen de toleranties. Ik ben wel een rustige rijder die niet het uiterste van zijn machine vraagt.

Al het onderhoud doe ik in een doe-het-zelf werkplaats.

Set banden, Bridgestone BT 45, gemiddeld 25000 km a 210 Euro

Accu is nu 5 jaar oud en bij de laatste elektronische conditiemeting nog 100%. Komt zeer waarschijnlijk doordat de laadspanning aan de lage kant is, 13,6 V. Ik hoef dan ook nooit gedestilleerd water bij te voegen. Wel elk half jaar controle van het vloeistofpijl. Ondanks dat is de BMW een zeer vlotte starter, ook na 2 weken vakantie.

Remblokken voor 5 jaar geleden vernieuwd en zijn nu nog niet aan de grens. Remvloeistof wordt elke 2 jaar vervangen. Remvoering achter wordt bij elke bandenwissel gecontroleerd en ondanks zeer regelmatig gebruik nog lang niet aan de grens.

Carterolie wordt elk half jaar, oliefilter elk jaar en luchtfilter elke 2 jaar vervangen. Versnellingsbak- en cardanolie worden elke 2 jaar vervangen.

Ook de bougies worden elke 2 jaar vernieuwd ondanks dat ze er nog perfect uitzien.

Aan onderhoud zal ik jaarlijks minder kwijt zijn als een beurt van mijn auto, alleen nog nooit tegen elkaar uitgezet.
 
Laatst bewerkt:
zoals eerder gezegd, 30k / jaar met ketting. Gaat uitstekend, laatste ketting is 42.000km meegegegaan, en de huidige zit er al weer 25.000km op. Gewoon de de rit even snel smeren kost je nog geen minuut als je een bok hebt en een spuitbusje kettingspray.

Nooit de ketting schoongemaakt, en nooit schade gehad aan een ketting of andere onderdelen. Schoonmaken is voor het oog en niet voor de levensduur. In het geval van de FZS600 is dit door mijzelf bewezen.

Cardan is nog makkelijker inderdaad, maar een ketting is leuker :)

Banden doe ik 25.000km mee gemiddeld, een set ging 35.000km mee. Veel snelweg, juiste spanning en af en toe een dijk naar huis pakken om het plat worden tegen te gaan.

Accu nog nooit iets aan hoeven doen, is uit 2000. Werkt uitstekend. Remmen nog altijd prima, 1x vloeistof vervangen maar die was nog goed.. Olie bijvullen hoeft bijna nooit, 1L per jaar zou al veel zijn.

Goedkoop, en degelijk. Vooral als je het zelf doet.
 
Wellicht ook nog handig je te bedenken wat je doet als het sneeuwt en dergelijke.
Er zijn toch een paar maanden waarin motorrijden eigenlijk niet altijd mogelijk is, zeker zulke lange afstanden.
Als je kans op sneeuw of andere gladheid hebt.
En -10 bij 60 km reis is ook best koud...

Ik rij zelf ook het hele jaar woon-werk op de motor, maar heb er wel een auto bij.
dus voor het goedkope hoef ik het niet zo zeer te doen.

Als je voor het goedkope gaat, denk ik dat je inderdaad beter een kost-efficiente auto kan kopen, let's say een VW Polo Diesel van een jaar of 4 oud. Daar is de kop af en kan je toch nog een tijd mee doen.

En je hebt het er nu over dat je dit wil gaan doen, maar je weet ook nog niet echt hoe je dat gaat bevallen he.. in weer en wind. Ik ken al met al nog niet zoveel mensen die dat jaar in jaar uit blijven doen.
ik doe het zelf alweer 12 jaar overigens, met bijna 20k woon-werk per jaar.
 
Laatst bewerkt:
Heb ik volgende week een mooi bruine ketting aan de zijkant en tig rolletjes, vooral met dit weer.
Ik kwast altijd lekker de 2 buitenkanten, en dan "in het tandwiel" zeg maar.

Ah ja, ik vergat er wel bij te zeggen dat ik zo'n 'gouden' ketting heb (DID). Die roesten niet langs de zijkanten, tenzij het beschadigd is natuurlijk.
 
Wellicht ook nog handig je te bedenken wat je doet als het sneeuwt en dergelijke.
Er zijn toch een paar maanden waarin motorrijden eigenlijk niet altijd mogelijk is, zeker zulke lange afstanden.

Eh ja... Wat ik doe als ik sneeuw is: ruiten krabben, kachel aan en naar het eerste het beste treinstation koekblikken. ;)

Ik rij motor tot aan de nacht/dag dat ik denk dat er gestrooid gaat worden. En vanaf de tweede goeie regenbui nadat er niet meer gestrooid wordt. Vanwege het zout, zonde van m'n Fireblade...
 
Ik lees hier allemaal verhalen/ervaringen van mensen met toermotoren. Zijn er meer mensen als ik die met een supersport woon/werkverkeer doen? Ik maak elke dag 50 km. Elke keer door de spits zorgt ervoor dat mijn verbruik op de R6 zakt naar 1 op 13 :(
Ik rijd nu twee jaar woon-werk op m'n Fireblade CBR 900 (bj 2000: 1e model met injectie): 30 km heen, 30 km terug. Ik rijd zomers rond de 265 km op een tank, 's winters gaat reserve helaas rond 220 km branden. Dat is dus 1:15 (z) of 1:13 (w).
Laatst erachter gekomen dat ik langer doe met een achterband dan voorband: ik rem harder dan ik gas geef?
 
heb er wel een tijd aan gerekend, maar een motor kost toch best wat per km. Ik rij ongeveer 25k per jaar met mijn zrx, en ik doe al het onderhoud zelf. Verbruik is ongeveer 1:17. Ik kom dan op ongeveer 21ct/km uit, zl tegenwoordig wel bijna 25ct/km zijn met de benzineprijzen. Daar zit dan nog geen afschrijving bij....

Wat best een grote kostenpost is zijn banden. Dat zal bij een lichtere fiets wel meevallen, maar een achterbandje gaat bij mij ongeveer 10000km mee (waar ik best tevreden mee ben) en een voorbandje 12-15k. Onderhoudsinterval is 6000km dus dat betekend vrij vaak onderhoud, dat rek ik wel uit tot 7-8000 km als er veel gereden wordt. Een motor met langere onderhoudsintervallen kan dus wel uitmaken.


Dit herken ik ook. Ik rijd zx9, en deze kost ook rond de 20ct de km. En ik koop uitsluitend banden uit de racerij voor 100 euro per set ofzo
 
Ik rijd nu twee jaar woon-werk op m'n Fireblade CBR 900 (bj 2000: 1e model met injectie): 30 km heen, 30 km terug. Ik rijd zomers rond de 265 km op een tank, 's winters gaat reserve helaas rond 220 km branden. Dat is dus 1:15 (z) of 1:13 (w).
Laatst erachter gekomen dat ik langer doe met een achterband dan voorband: ik rem harder dan ik gas geef?

met vergelijkbare banden gaat een voorband bij mij gemiddeld 2 keer zo lang mee als een achterband, wat vrij logisch is omdat achter het gedreven wiel is. Bij een blade zou dit niet veel anders moeten zijn denk ik... alles loopt recht?
 
Wil je geld verdienen (zo min mogelijk uitgeven), neem een zo zuinig mogelijke motor met kleine wieltjes en doe al het onderhoud zelf. Kleine motorscooter lijkt mij dan het goedkoopste, enkel is het dan wel op de snelweg rechterbaan hangen. Maar als je vaak in de spits zit, dan zit je gewoon links en er tussendoor.
 
Ik heb een tijdje geleden voor mijn Honda NTV uitgerekend wat die per km kost en kwam op 13ct/km bij 30k/jaar. Ik rij iedere dag 120km woon/werk. In mijn berekening zit het volgende:

Wegenbelasting: 100 /jr
Verzekering (WA+): 150/jr
Benzineverbruik: 1:20
Olie vervangen iedere 12k
Banden vervangen iedere 15k
Luchtfilter: 36k

Er zijn uiteraard nog andere kosten zoals remblokken/schijven/scheutje cardan-olie/remvloeistof maar die heb ik in mijn berekening buiten beschouwing gelaten. Als je onderhoud overigens zelf doet scheelt dat echt aanzienlijk in de kosten. Olie vervangen bijvoorbeeld kan bijna iedereen wel zelf...
 
Ik heb recent een prijsopgaaf gekregen voor een Jammerhout Diversion.


(Operational lease, 40k per jaar, exclusief brandstof, 60 maanden).. 600 euro per maand (ex BTW). Ik was zo geschrokken dat ik niet eens gevraagd heb of dat inclusief of exclusief motorkleding en gouden slot was.


Edit:
Diy onderhoud scheelt enorm en oudere voertuigen rijden scheelt ook. Maar, dan is alternatief vervoer een noodzaak, soms moet je een tijd wachten op onderdelen.

Er zijn uiteraard nog andere kosten zoals remblokken/schijven/scheutje cardan-olie/remvloeistof maar die heb ik in mijn berekening buiten beschouwing gelaten. Als je onderhoud overigens zelf doet scheelt dat echt aanzienlijk in de kosten. Olie vervangen bijvoorbeeld kan bijna iedereen wel zelf...

Bijv:
BMW K75RT. Aanschaf, 800,-. ongeveer 12 ct/km, 10 k per jaar. sinds 9-2009
Suzuki GS500. Aanschaf 2000,- ongeveer 11 ct/km, 7 k per jaar, sinds 5-2006.

Deze cijfers zijn wel exclusief opbrengst van verkoop, maar ik denk niet dat ik nog veel geld ga vangen voor deze voertuigen.
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk, iets nieuws schrijft veel af en die leasemaatschappij moet er ook winst op maken.

Als je goedkoop wilt rijden koop je iets wat goedkoop is, wat kilometers aan kan en redelijk zuinig rijdt. Bv. een gebruikte Deauville oid koop je voor weinig.
 
Ik heb een tijdje geleden voor mijn Honda NTV uitgerekend wat die per km kost en kwam op 13ct/km bij 30k/jaar. Ik rij iedere dag 120km woon/werk. In mijn berekening zit het volgende:

Wegenbelasting: 100 /jr
Verzekering (WA+): 150/jr
Benzineverbruik: 1:20
Olie vervangen iedere 12k
Banden vervangen iedere 15k
Luchtfilter: 36k

Er zijn uiteraard nog andere kosten zoals remblokken/schijven/scheutje cardan-olie/remvloeistof maar die heb ik in mijn berekening buiten beschouwing gelaten. Als je onderhoud overigens zelf doet scheelt dat echt aanzienlijk in de kosten. Olie vervangen bijvoorbeeld kan bijna iedereen wel zelf...

je onderhouds interval, is dit de voorgeschreven interval? dan kan daar ook van afgeweken worden bij jouw gebruik. tenminste, de olie dan, banden en luchtfilter.... gaat niet echt :P
Tuurlijk, iets nieuws schrijft veel af en die leasemaatschappij moet er ook winst op maken.

Als je goedkoop wilt rijden koop je iets wat goedkoop is, wat kilometers aan kan en redelijk zuinig rijdt. Bv. een gebruikte Deauville oid koop je voor weinig.
tsja, snap ik maar 600 voor een div?
wat voor auto kun je van dat geld rijden?
ik vind 600 niet echt een eerlijke prijs voor een motor namelijk...
 
je onderhouds interval, is dit de voorgeschreven interval? dan kan daar ook van afgeweken worden bij jouw gebruik. tenminste, de olie dan, banden en luchtfilter.... gaat niet echt :P

Olie en luchtfilter zijn voorgeschreven intervallen ja, al zijn er mensen die 12k voor een oliewissel (extreem) veel vinden, ik weet niet zo goed hoe dat bij andere motoren zit maar volgens mij is 6k redelijk normaal maar misschien is er een verschil tussen 2 en 4 cilinders.

Banden zou ik misschien iets langer mee kunnen doen, met mijn vorige set (BT45) heb ik 16k gereden maar die werden door de snelwegkilometers vrij vierkant, heb er nu Michelins opzitten (pilot activ) en ga ondervinden of die langer meegaan... Luchtfilter is overigens vaak ook nog wel een beetje te reinigen zodat je er iets langer mee kan doen maar op zich zijn dat ook niet de kosten (35 euro ofzo per jaar)
 
Ik heb een tijdje geleden voor mijn Honda NTV uitgerekend wat die per km kost en kwam op 13ct/km bij 30k/jaar. Ik rij iedere dag 120km woon/werk. In mijn berekening zit het volgende:

Wegenbelasting: 100 /jr
Verzekering (WA+): 150/jr
Benzineverbruik: 1:20
Olie vervangen iedere 12k
Banden vervangen iedere 15k
Luchtfilter: 36k

Er zijn uiteraard nog andere kosten zoals remblokken/schijven/scheutje cardan-olie/remvloeistof maar die heb ik in mijn berekening buiten beschouwing gelaten. Als je onderhoud overigens zelf doet scheelt dat echt aanzienlijk in de kosten. Olie vervangen bijvoorbeeld kan bijna iedereen wel zelf...

Is dit alleen voor het onderhoud,of heb je hier de aanschaf ook bijgerekend?ik kom namelijk op hetzelfde uit met mijn xj (werkelijke kosten,hou ik.bij) met aanschaf van de motor en onderhoud om de 6000km
 
Olie en luchtfilter zijn voorgeschreven intervallen ja, al zijn er mensen die 12k voor een oliewissel (extreem) veel vinden, ik weet niet zo goed hoe dat bij andere motoren zit maar volgens mij is 6k redelijk normaal maar misschien is er een verschil tussen 2 en 4 cilinders.

Banden zou ik misschien iets langer mee kunnen doen, met mijn vorige set (BT45) heb ik 16k gereden maar die werden door de snelwegkilometers vrij vierkant, heb er nu Michelins opzitten (pilot activ) en ga ondervinden of die langer meegaan... Luchtfilter is overigens vaak ook nog wel een beetje te reinigen zodat je er iets langer mee kan doen maar op zich zijn dat ook niet de kosten (35 euro ofzo per jaar)

de voorgeschreven intervallen kun je wel iets oprekken bij veel gebruik, bijvoorbeeld 15.000 km voor de olie.
de interval van de fabrikant word immers ook aangehouden voor mensen die maar 100km per week met de motor rijden ;)

tsja, banden kun je weinig aan doen, alleen rijstijl aanpassen en misschien bandenspanning verhogen, daar houd het wel mee op...
 
Terug
Bovenaan Onderaan