Vraag over kosten onderhoud

Status
Niet open voor verdere reacties.
2 jan 2023
15
10
Beste lezers,

Ik heb een Honda CBF600 sa uit 2006, die ik recent heb laten ophalen voor een grote beurt.
De garage gaf aan dat o.a. de remblokken achter & de ketting vervangen moesten worden. Ook was de waterpomp kapot waardoor hij koelvloeistof lekte.
Hun kostenindicatie hiervoor (incl. een normale grote beurt) was €1350 mits ze geen andere dingen tegen komen, en ze vroegen me wat ik hier mee wou.
Ik zit momenteel financiëel niet heel ruim, maar wil wel blijven motor rijden, en als ik deze motor verkoop voor €1000, daar haal je ook geen andere betere motor voor lijkt me.

Mijn vraag is in essentie; is dit bedrag wat de garage oppert reëel, en wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Alvast dank voor eventuele reacties.
 
Geloof er niks van.
Bij twee grote bekende motorzaken geweest.
Kawasaki dealer en suzuki dealer.
En bij allebei werd er verkeerd gesleuteld aan de motoren en was erna van alles ermee aan de hand.
En schade en krassen in kuipdelen.
Bij navraag in een gesprek bleek dat monteurs niet eens een opleiding hadden hiervoor.
Me mond viel open van verbazing toen ik dit hoorde.
En importeur van Kawasaki en Suzuki Nimag ketsen vragen hierover terug als je die hierover belt en mailt daar motorzaken zelfstandig zijn.
Maar wel onderdelen via die netwerken krijgen maar verder is het aan die motorzaken zelf of er ongeschoolde monteurs aan je motor sleutelen.
Raar verhaal daar de importeur wil dat je bij kopen nieuwe motor juist bij een officiele merk motorzaak je onderhoud laat doen inzake garantie etc.
Na dat rare verhaal bij beide importeurs en slechte ervaringen motorzaken doe ik vanaf dat moment onderhoud lekker zelf.
Bespaar me ook meteen een duur arbeidsloon en onzin verhalen van niet geschoolde monteurs.
Dus ook dat is vaak niet helder dat gene die aan je motor sleuteld nu wel of niet een opleiding/cursussen hiervoor gevolgd heeft.

Laatst nog bij een eenmans motorzaak waar ik was die zei doodleuk ik heb van me hobby me werk gemaakt.
Maar die had ook geen opleiding dus ben daar niet terug gekomen.
Ik heb liever een monteur die het voor hobby en plezier doet als iemand die er voor geleerd heeft en er totaal geen aardigheid in heeft
 
Ik heb liever een monteur die het voor hobby en plezier doet als iemand die er voor geleerd heeft en er totaal geen aardigheid in heeft
Ik ga juist naar een motorzaak in wetenschap sleutelen gebeurd daar goed.
En je besteed het uit in verband met geen tijd ervoor en ik gun de motorzaak ook wat.
Maar als blijkt dat het niet goed is gedaan krijg ik er wel een zure nasmaak van.
Vooral als werkzaamheden zijn opgeschreven op de werkbon maar na controle blijkt dat het niet eens is gedaan/uitgevoerd.
Daar word ik zuur van.
Ga jij maar je dure € geven aan een ongeschoold persoon @Meneer René .
Ik bewaar dat geld wel voor andere dingen.
 
Laatst bewerkt:
Probeer gewoon een zaak te vinden waarvan je goede verhalen hoort en blijf daar terugkomen zolang je tevreden bent. Ik weet niet in hoeverre je opleidingen kunt verwachtten en welke? Een technische opleiding is wel handig maar een motor-specifieke lijkt me al lastig tenzij je dealer bent. Moet je ook maar willen, daar zitten ook veel nadelen aan.
 
Geloof er niks van.
Bij twee grote bekende motorzaken geweest.
Kawasaki dealer en suzuki dealer.
En bij allebei werd er verkeerd gesleuteld aan de motoren en was erna van alles ermee aan de hand.
En schade en krassen in kuipdelen.
Bij navraag in een gesprek bleek dat monteurs niet eens een opleiding hadden hiervoor.
Me mond viel open van verbazing toen ik dit hoorde.
En importeur van Kawasaki en Suzuki Nimag ketsen vragen hierover terug als je die hierover belt en mailt daar motorzaken zelfstandig zijn.
Maar wel onderdelen via die netwerken krijgen maar verder is het aan die motorzaken zelf of er ongeschoolde monteurs aan je motor sleutelen.
Raar verhaal daar de importeur wil dat je bij kopen nieuwe motor juist bij een officiele merk motorzaak je onderhoud laat doen inzake garantie etc.
Na dat rare verhaal bij beide importeurs en slechte ervaringen motorzaken doe ik vanaf dat moment onderhoud lekker zelf.
Bespaar me ook meteen een duur arbeidsloon en onzin verhalen van niet geschoolde monteurs.
Dus ook dat is vaak niet helder dat gene die aan je motor sleuteld nu wel of niet een opleiding/cursussen hiervoor gevolgd heeft.

Laatst nog bij een eenmans motorzaak waar ik was die zei doodleuk ik heb van me hobby me werk gemaakt.
Maar die had ook geen opleiding dus ben daar niet terug gekomen.
een importeur heeft NIETS met een consument te maken, dus daar kun je je verhaal misschien wel kwijt, maar that's it..
Je hebt alleen te maken met de detailhandel, en normaal hangen er bij de dealers de certificaten
Ik weet van b.v. Citroen dat je alleen aan bepaalde types mag werken als je gecertificeerd bent, of onder toezicht van, en importeurs zijn over het algemeen best wel streng als het gaat over dealerschap bevoegdheden, en vaak zijn de importeurs ook tevens de "bank" waar dealers hun inruil budget onderbrengen, of dacht je dat een dealer die een motor voor 10.000 inruilt dat zelf ergens in een kastje heeft liggen?
 
een importeur heeft NIETS met een consument te maken, dus daar kun je je verhaal misschien wel kwijt, maar that's it..
Je hebt alleen te maken met de detailhandel, en normaal hangen er bij de dealers de certificaten
Ik weet van b.v. Citroen dat je alleen aan bepaalde types mag werken als je gecertificeerd bent, of onder toezicht van, en importeurs zijn over het algemeen best wel streng als het gaat over dealerschap bevoegdheden, en vaak zijn de importeurs ook tevens de "bank" waar dealers hun inruil budget onderbrengen, of dacht je dat een dealer die een motor voor 10.000 inruilt dat zelf ergens in een kastje heeft liggen?
Wat een verhaal.
De importeur zei helder.
Motorzaken zijn zelfstandig ook financieel.
Motorzaak merkdealers moeten met onderdelen wel hiervoor bij de officiele importeur zijn.
Inkoopsprijs lekker goedkoop en erna duur verkocht aan de klant-zo maak je al winst.
Wat jij nu beweerd een importeur ondersteunt een motorzaak ook financieel klopt niet.
Enigste wat importeur wil en eist dat er met een nieuwe motor onderhoud gedaan word bij een merkdealer en dat die dan erna stempeltjes hiervan zet in onderhouds papieren.
Mocht er wat zijn in garantie periode kan klant aankloppen bij merkdealer voor reparatie/vervanging etc.
Merkdealer moet dan weer via officiele weg bij de importeur hiervoor een verzoek indienen of dit door hun vergoed word .
Mischien krijgt een merkdealer bij elke verkochte nieuwe motor daarover wat geld dat kan zijn.
Maar de merkdealer krijgt geen geld als er motoren worden ingeruild van de importeur zoals jij nu beweerd.
Dat moet hij echt uit zijn eigen financiele reserves halen.
Het intresseerd importeur niks of de merkdealer omvalt of dicht moet als het financieel tegenzit.
Voor hem zijn er wel weer andere gegadigden die dealerschap willen overnemen.
 
Laatst bewerkt:
Geloof er niks van.
Bij twee grote bekende motorzaken geweest.
Kawasaki dealer en suzuki dealer.
En bij allebei werd er verkeerd gesleuteld aan de motoren en was erna van alles ermee aan de hand.
En schade en krassen in kuipdelen.
Bij navraag in een gesprek bleek dat monteurs niet eens een opleiding hadden hiervoor.
Me mond viel open van verbazing toen ik dit hoorde.
En importeur van Kawasaki en Suzuki Nimag ketsen vragen hierover terug als je die hierover belt en mailt daar motorzaken zelfstandig zijn.
Maar wel onderdelen via die netwerken krijgen maar verder is het aan die motorzaken zelf of er ongeschoolde monteurs aan je motor sleutelen.
Raar verhaal daar de importeur wil dat je bij kopen nieuwe motor juist bij een officiele merk motorzaak je onderhoud laat doen inzake garantie etc.
Na dat rare verhaal bij beide importeurs en slechte ervaringen motorzaken doe ik vanaf dat moment onderhoud lekker zelf.
Bespaar me ook meteen een duur arbeidsloon en onzin verhalen van niet geschoolde monteurs.
Dus ook dat is vaak niet helder dat gene die aan je motor sleuteld nu wel of niet een opleiding/cursussen hiervoor gevolgd heeft.

Laatst nog bij een eenmans motorzaak waar ik was die zei doodleuk ik heb van me hobby me werk gemaakt.
Maar die had ook geen opleiding dus ben daar niet terug gekomen.
Had er een smiley erachter moeten zetten...... _O-

Maakt mij allemaal niet uit, bromfietsmonteur mag er ook aan sleutelen...als het maar goed uitgevoerd wordt want per slot van rekening betaal ik er ook voor. En een boutje aandraaien door een monteur die hele dure cursussen heeft gehad kan net zo goed door een self-made monteur......en vooral goedkoper....:+ ....en als ik het zelf doe dan is het zelfs gratis.

En natuurlijk als het enigszins kan dan doe ik ook alles zelf.....;)

Daarvoor heb ik die glazen dealer paleizen met een naambordje erop van vroeger niet nodig......

En verder tot op heden nog nooit het gevoel gehad dat ik bij 'mijn' motorzaken een oor aangenaaid wordt mbt onderhoud.
 
Laatst bewerkt:
Had er een smiley erachter moeten zetten...... _O-

Maakt mij allemaal niet uit, bromfietsmonteur mag er ook aan sleutelen...als het maar goed uitgevoerd word want per slot van rekening betaal ik er ook voor. En een boutje aandraaien door een monteur die hele dure cursussen heeft gehad kan net zo goed door een self-made monteur......en vooral goedkoper....:+ ....en als ik het zelf doe dan is het zelfs gratis.

En natuurlijk als het enigszins kan dan doe ik ook alles zelf.....;)

Daarvoor heb ik die glazen dealer paleizen met een naambordje erop van vroeger niet nodig......

En verder tot op heden nog nooit het gevoel gehad dat ik bij 'mijn' motorzaken een oor aangenaaid wordt mbt onderhoud.
Ach als een monteur bij zo een dure motorzaak beweerd ik heb geen momentsleutel nodig dat doe ik op gevoel want ik voel hoeveel nm het is taai ik al af.
Vooral als bij thuiskomst blijkt dat rembouten -achterasmoer en andere bouten losgetrild waren.
Dan doe ik het zelf wel met goede momentsleutel en aangegeven aanhaalmomenten uit werkplaats handboek.
Maar voel me dan wel genaaid als ik daarvoor eerst een dure rekening heb moeten betalen.
En toen ik terug ging met losse bouten en moeren beweren ze doodleuk dat ik dat losgedraaid had onderweg ja ajuus denk ik dan.
 
Ik vind het zelf doen eigenlijk wel super, het scheelt dat ik daar een mooie ruimte voor heb (al zeg ik het zelf ;) ), ondertussen best veel gereedschap en andere leuke dingen heb (internetradio voor aardschok radio, laptop voor ziggogo.tv voor motogp, kachel en de koffiepot in de buurt) en meerdere motoren zodat er altijd wel eentje is waar ik op kan rijden dus ik hoef me niet te haasten. Als de klus te gek wordt laat ik het in de buurt bij een motorzaak doen en daar haal ik als het even kan ook mijn spullen. Voor de prijs van een TV heb ik een DR-Z400S gekocht en die is veel leuker en zinvoller om mee bezig te zijn, ben nu bezig met reinigen en revisie van de carburateur. Werkplaatshandboek er bij en vooral rustig doorgaan.
 
Laatst nog bij een eenmans motorzaak waar ik was die zei doodleuk ik heb van me hobby me werk gemaakt.
Maar die had ook geen opleiding dus ben daar niet terug gekomen.
Oh ships nou ga ik ook twijfelen na drie jaar regelmatige bezoeken of dat oude mannetje wel diploma's heeft.
Alles gaat er goed, maar ja misschien heeft hij alleen een cursus origami gedaan. :?
 
Zo loop ik al drie weken tegen het monteren van een kuipdeel aan te hikken. :+
IMG20231207155848.jpg
 
Ik ga juist naar een motorzaak in wetenschap sleutelen gebeurd daar goed.
En je besteed het uit in verband met geen tijd ervoor en ik gun de motorzaak ook wat.
Maar als blijkt dat het niet goed is gedaan krijg ik er wel een zure nasmaak van.
Vooral als werkzaamheden zijn opgeschreven op de werkbon maar na controle blijkt dat het niet eens is gedaan/uitgevoerd.
Daar word ik zuur van.
Ga jij maar je dure € geven aan een ongeschoold persoon @Meneer René .
Ik bewaar dat geld wel voor andere dingen.
Jij gaat wel naar een heel slechte zaak ze kunnen niet sleutelen en lichte je op
Dan veel liever een ongeschoolde die met liefde werkt en mij ook nog een beetje matst
 
Heeft een dochter maar die heeft geen interesse denk ik.....

Motorex olie, heeft grote vaten achterin de zaak,
Het blonde meisje van de Yammie dealer hier heeft haar eigen enduro schooltje er bij.
Die meid kan gassen. :}

Je edit elke keer na het posten.
Laat dat bij mij. :+ :+
 
Jij gaat wel naar een heel slechte zaak ze kunnen niet sleutelen en lichte je op
Dan veel liever een ongeschoolde die met liefde werkt en mij ook nog een beetje matst
Helaas waren die twee slechte zaken wel hele grote big boys in het motorwereldje.
Ik noem geen namen .
Maar ze zijn erg bekend.
Ja ik was wel teleurgesteld toen ik dat ontdekte daar en hun onzin verhalen erna.
Had dit nooit van ze verwacht😟😟.
 
Schiet mij elke keer wat te binnen....vandaar
Heb ik ook altijd in deze vluchtige wereld.
Ik denk dat mijn post count wel bijna verdubbeld kan zijn qua (edit)statistieken. :+

Mijn vader zei altijd dat een vrouw beter wel moest oppassen en twee keer nadenkt voordat ze ja zegt.
Anders zit je er aan vast.

Wat was het onderwerp ook al weer. :? :+
 
Helaas waren die twee slechte zaken wel hele grote big boys in het motorwereldje.
Ik noem geen namen .
Maar ze zijn erg bekend.
Ja ik was wel teleurgesteld toen ik dat ontdekte daar en hun onzin verhalen erna.
Had dit nooit van ze verwacht😟😟.
Dan weet je waar ze groot van zijn geworden.
Als ik wat laat doen en dat gebeurd niet vaak,ga ik naar iemand die goed bekent staat bij mijn kennissen,ik ga hier in Hilversum ook naar iemand waar mijn motorvrienden ook erg tevreden over zijn
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan