Vraag over ontbreken Benzinefilter Suzuki bandit

SuzukiBandiet

Rookie
14 feb 2024
5
0
Hallo allen ,

Deze winter bezig met het "opknappen " van een Suzuki Bandit GSF650 SA ( 2009 model met injectie ) . De motor in oktober van iemand gekocht en de motor heeft nogal wat achterstallig onderhoud , maar dat leek mij wel een mooi "winterproject " .
De bougies heb ik intussen vervangen . Luchtfilter zal ik ook wisselen nog . Maar nu wil ik ook het benzinefilter vervangen ,alleen tot mijn verbazing heeft deze Bandit GEEN benzinefilter .
Nu is mijn vraag ( misschien een domme ) : hoort er in deze benzineslang ( zit straks weer aangesloten op de tank ) niet een benzinefilter te zitten ? Zie de Foto .
Lijkt er ook niet op alsof die er ooit wel gezeten heeft . Kan dat dan zonder zo'n filter ??

Zou iemand me daar duidelijkheid in kunnen geven ?
Bedankt alvast
 

Bijlagen

  • Benzineslang .jpg
    Benzineslang .jpg
    447,6 KB · Weergaven: 0
bedankt voor je reactie Rody ,
ok ,dus er zijn dus ook motoren zonder benzinefilter onder de tank ? Ik had op youtube een paar Video's bekeken van het verwijderen van de tank bij een Suzuki Bandit en bij al die motoren zat wel een benzinefilter in de slang die gekoppeld is aan de tank .
Vandaar dat ik die bij mijn bandit ook had verwacht .

Maar het kan dus gewoon zonder blijkbaar ?
 
bedankt voor je reactie Rody ,
ok ,dus er zijn dus ook motoren zonder benzinefilter onder de tank ? Ik had op youtube een paar Video's bekeken van het verwijderen van de tank bij een Suzuki Bandit en bij al die motoren zat wel een benzinefilter in de slang die gekoppeld is aan de tank .
Vandaar dat ik die bij mijn bandit ook had verwacht .

Maar het kan dus gewoon zonder blijkbaar ?
Er zit een zeef in de tank bij dr brandstofpomp...
 
bedankt voor de antwoorden .
ok, dus geen makkelijk te wisselen benzinefilter zoals te zien in de video hierboven .
Is die zeef makkelijk schoon te maken ? En kom ik daar via de onderkant vd tank bij ?

Heb een foto van onderkant tank erbij gedaan . Daar is ook op te zien dat er nu maar 1 uitgang is ipv 2 zoals in de video .
Kan ik die 5 bouten zo los draaien en op die manier makkelijk bij de brandstofzeef ?

En is het reinigen daarvan normaal iets wat bij een grote beurt gedaan word ? Of alleen bij problemen ?
Ben benieuwd ..
 

Bijlagen

  • Onderkant Tank.jpg
    Onderkant Tank.jpg
    535,4 KB · Weergaven: 0
bedankt voor de antwoorden .
ok, dus geen makkelijk te wisselen benzinefilter zoals te zien in de video hierboven .
Is die zeef makkelijk schoon te maken ? En kom ik daar via de onderkant vd tank bij ?

Heb een foto van onderkant tank erbij gedaan . Daar is ook op te zien dat er nu maar 1 uitgang is ipv 2 zoals in de video .
Kan ik die 5 bouten zo los draaien en op die manier makkelijk bij de brandstofzeef ?

En is het reinigen daarvan normaal iets wat bij een grote beurt gedaan word ? Of alleen bij problemen ?
Ben benieuwd ..
Ik neem aan dat ze dat alleen losmaken als er problemen zijn. Heb je problemen dan?
 
Ik neem aan dat ze dat alleen losmaken als er problemen zijn. Heb je problemen dan?
Nou, ik heb de motor eind vh seizoen van iemand gekocht , dus er nog niet veel op gereden . Motor heeft wat achterstallig onderhoud en het plan was / is om dat zelf te doen deze winter . Vond het wel een mooi klusje . Motor heeft een kleine beurt gehad , de bougies heb ik vervangen , lucht filter doe ik nog , en dan was ik ook van plan om het benzine filter te vervangen . Alleen......1 probleem ...de motor heeft geen benzinefilter waar ik hem wel had verwacht . Nu kan ik dat laten zitten , maar gezien het achterstallig onderhoud van de rest vd motor , denk ik dat die benzinezeef in de tank dan ook nog nooit schoongemaakt is . Als het niet al te moeilijk is zou ik dat dan ook wel willen doen uit voorzorg en omdat ik de tank er nu toch af heb . Dus vandaar mijn vraag : hoe doe ik dat ? en is het goed te doen ? Of is het echt een onnodige klus ?
 
Nou, ik heb de motor eind vh seizoen van iemand gekocht , dus er nog niet veel op gereden . Motor heeft wat achterstallig onderhoud en het plan was / is om dat zelf te doen deze winter . Vond het wel een mooi klusje . Motor heeft een kleine beurt gehad , de bougies heb ik vervangen , lucht filter doe ik nog , en dan was ik ook van plan om het benzine filter te vervangen . Alleen......1 probleem ...de motor heeft geen benzinefilter waar ik hem wel had verwacht . Nu kan ik dat laten zitten , maar gezien het achterstallig onderhoud van de rest vd motor , denk ik dat die benzinezeef in de tank dan ook nog nooit schoongemaakt is . Als het niet al te moeilijk is zou ik dat dan ook wel willen doen uit voorzorg en omdat ik de tank er nu toch af heb . Dus vandaar mijn vraag : hoe doe ik dat ? en is het goed te doen ? Of is het echt een onnodige klus ?
Ik zou het niet doen als de motor het gewoon goed doet.
 
En is het reinigen daarvan normaal iets wat bij een grote beurt gedaan word ? Of alleen bij problemen ?
Ben benieuwd ..
Deze zit op je brandstofpomp. Is een zeefje/filter, je moet de pompunit er deels voor uit elkaar halen. Staat wrs niet in het onderhoudsschema, maar wordt alleen vervangen bij storingen. Olie+filter zou ik vervangen, luchtfilter en bougies inspecteren/testen en als nodig vervangen. Remmen/vering/balhoofd ook checken.

Dan starten en een goede testrit. Paar tanken benzine verstoken en dan evt een grote beurt doen

1708030821265.png
 
bedankt voor de antwoorden .
ok, dus geen makkelijk te wisselen benzinefilter zoals te zien in de video hierboven .
Is die zeef makkelijk schoon te maken ? En kom ik daar via de onderkant vd tank bij ?

Heb een foto van onderkant tank erbij gedaan . Daar is ook op te zien dat er nu maar 1 uitgang is ipv 2 zoals in de video .
Kan ik die 5 bouten zo los draaien en op die manier makkelijk bij de brandstofzeef ?

En is het reinigen daarvan normaal iets wat bij een grote beurt gedaan word ? Of alleen bij problemen ?
Ben benieuwd ..
Ik heb 1 keer zo'n filter vervangen omdat er roest in de tank zat. Normaal gesproken is het onderhoudsvrij en kijk je er alleen naar bij problemen. Je hebt tegenwoordig steeds meer motorfietsen zonder benzinefilter en alleen een zeef in wat voor vorm dan ook.

Voor zulke zeefjes staat eigenlijk (vrijwel) nooit een standaard vervangingstermijn genoemd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan