Algemene vraag over waterkoeling

Triker Arie

Maar ook GL 1500
14 mrt 2006
450
119
Ridderkerk
Facebook
Goedenavond techneuten
Bij mijn Goldwing 1500 (en alle Goldwings die ik gehad heb) is het zo dat wanneer ik op een hete dag de motor uitzet terwijl de ventilator van de waterkoeling nog draait, deze ventilator stopt op het moment dat ik de sleutel omdraai. Maar ik zie en hoor ook vaak motoren (en meeste auto's) waarvan de ventilator na het uitzetten nog blijft doordraaien tot het koelwater in de radiateur weer een aanvaardbare temperatuur heeft. En nu vraag ik me af: wat is het voordeel van het ene systeem boven het andere? Hebben jullie hier ideeën over?
 
Interessant.. @jaapvanthoff die ther... werkin dat is zo, wordt wel heel erg beperkr door het kleine formaat en de nouwe doorlaat van de thermostaat en de waterpomp. Zijn er veel koelsystemen met electrische pompen? dan zitten die meestal op auto's denk ik. Op school showden ze me al dat bij het uitschakelen van de motor meteen de temperatuur nog een paar graden opliep.
Ik denk ook dat de ventilatoren uitgeschakeld worden vanwege beperkte accucapaciteit
 
Owja natuurlijk.. Maar dan koelt de ventilator dus alleen het water wat in de radiator zit op dat moment..
Water is natuurlijk een warmtegeleider, het kan in het afkoelproces helpen als de radiator afgekoeld word mede met het thermo...effect van jaap. Helaas voeren mijn motoren ook warmte af via het enorme deltabox frame, dat is zomers 🥵 zelfs onder het rijden
 
Bij mijn FJR stoppen ook de ventilators als contact wordt uitgezet. Bij mijn idee geeft dat helemaal niks, watertemperatuur zal nog beetje oplopen in het blok zelf. Maar dat zal nooit heel veel zijn, er is immers geen verbranding meer en dus geen warmtetoevoer meer. Het geheel had tijdens de bedrijfsduur al een temperatuur evenwicht binnen het normale bereik met goed werkend koelsysteem. Dus om een ventilator te laten draaien na afzetten motor lijkt me geen nut hebben als waterpomp ook niet meer draait.
 
Wat betreft auto's lijkt mij de reden om de grootste warmte onder de motorkap nog even geforceerd af te voeren. Motor zit nogal ingeblikt, en oppervlak temperaturen van uitlaatspruitstuk en turbo etc zijn dan nog veel hoger dan de rest van het motorblok. Ik heb nog geen motor gehoord die dat ook doet, maar op een motor met heel veel plastic panelen erom lijkt me dat dezelfde reden.
Dat thermo.. effect werkt niet zo best met een gesloten thermostaat.
 
Wat betreft auto's lijkt mij de reden om de grootste warmte onder de motorkap nog even geforceerd af te voeren. Motor zit nogal ingeblikt, en oppervlak temperaturen van uitlaatspruitstuk en turbo etc zijn dan nog veel hoger dan de rest van het motorblok.
Dat zou inderdaad een reden kunnen zijn.

Dat thermo.. effect werkt niet zo best met een gesloten thermostaat.
Thermostaatklep is zeker niet gesloten. Heeft een bepaalde variërende doorgang om watertemperatuur op bedrijfswaarde te krijgen en te houden. Wordt de bedrijfstemperatuur te hoog, dan gaan de ventilators draaien.
 
Wat betreft auto's lijkt mij de reden om de grootste warmte onder de motorkap nog even geforceerd af te voeren. Motor zit nogal ingeblikt, en oppervlak temperaturen van uitlaatspruitstuk en turbo etc zijn dan nog veel hoger dan de rest van het motorblok. Ik heb nog geen motor gehoord die dat ook doet, maar op een motor met heel veel plastic panelen erom lijkt me dat dezelfde reden.
Dat thermo.. effect werkt niet zo best met een gesloten thermostaat.

De warmte wordt dan juist van de radiateur onder de motorkap geblazen. Of er dan veel warmte afgevoerd wordt weet ik niet.

Die thermostaat staat open, anders zou de koelvin ook niet draaien.

Ik weet de reden niet, ik denk dat het niet veel verschil maakt.
Als de koelvin mechanisch is, wat veel auto's nog hebben, dan stopt hij ook met draaien wanneer je de motor af zet.
 
Probeer het is met het contact aan en dan de dodemans knop uit. Bij mijn vtr bleef dan de ventilator doorlopen tot hij weer op het punt was waar hij normaal aan/af sloeg. Of het nut heeft, geen idee? Wel goede test voor de accu.
 
De warmte wordt dan juist van de radiateur onder de motorkap geblazen. Of er dan veel warmte afgevoerd wordt weet ik niet.
Dat is relatief. Stel dat de radiateur to nog een 90C is, en de omgeving 30C. de liucht die uit de ratiator komt is dan hooguit een 50-60C. Dat is meer dan voldoende "koud" om oppervlaktemperaturen van dik boven de 200C af te koelen.

De thermosifon koeling was zonder thermostaat, die was toen nog niet uitgevonden. Van Wikipedia:
Een ander probleem was dat de meeste hitte ontstond in het bovenste deel van de motor. Bij een thermosifonsysteem moet de bovenkant van radiator hoger geplaatst worden dan de cilinderkop, anders verzamelt het heetste water zich rond die kop. Het overdrukventiel stond daar nog eens bovenop. Weliswaar kan de motor gekanteld of plat gelegd worden, maar dit heeft weer andere nadelen. De auto's hadden dus hoge neuzen, wat nadelig was voor de aerodynamica, het zicht op de weg en de botsveiligheid.
 
Niemand houdt je trouwens tegen om je motor met de dodemsnsknop en het licht met de schakelaar uit te zetten en het contact aan te laten tot de propellors stoppen voor je contact uiyzet... probleem opgelost
 
Wat betreft auto's lijkt mij de reden om de grootste warmte onder de motorkap nog even geforceerd af te voeren. Motor zit nogal ingeblikt, en oppervlak temperaturen van uitlaatspruitstuk en turbo etc zijn dan nog veel hoger dan de rest van het motorblok. Ik heb nog geen motor gehoord die dat ook doet, maar op een motor met heel veel plastic panelen erom lijkt me dat dezelfde reden.
Dat thermo.. effect werkt niet zo best met een gesloten thermostaat.
De triumph van mijn zwager blijft nog even de fan draaien als hij de motor uitzet.
 
Je zou, als je dat een prettiger idee geeft, een afvaltimer op je ventilator kunnen zetten.
Zodoende draait hij nog even door.
Persoonlijk zie ik daar de meerwaarde niet van op een motor waarvan het blok niet is afgedekt.
Op sportmotoren die volledige kuipen hebben snap ik het.
 
Je zou, als je dat een prettiger idee geeft, een afvaltimer op je ventilator kunnen zetten.
Zodoende draait hij nog even door.
Persoonlijk zie ik daar de meerwaarde niet van op een motor waarvan het blok niet is afgedekt.
Op sportmotoren die volledige kuipen hebben snap ik het.
Als dat nodig was dan hadden de fabrikanten het er zelf wel op gemonteerd.
Het nadraaien van een ventilator op een radiator heeft volgens mij weinig tot geen zin. Aangezien de motor niet meer draait is er geen extreme warmteontwikkeling en ook geen geforceerde circulatie meer, het heeft weinig nut om de koelvloeistof in je radiator af te koelen.
Een betere methode lijkt mij om het laatste deel van je rit gewoon rustig te rijden waardoor de extreme hitte al weg is tegen de tijd dat je de motor uit zet. En als dat geen optie is dan je motor even laten nadraaien voordat je hem af zet.
Het nadraaien van de ventilator bij auto's heeft vaak een andere functie, zoals een regeneratieproces dat net is afgerond of juist nog niet was afgerond of een airco die nog even moet afkoelen.
 
Als dat nodig was dan hadden de fabrikanten het er zelf wel op gemonteerd.
Het nadraaien van een ventilator op een radiator heeft volgens mij weinig tot geen zin. Aangezien de motor niet meer draait is er geen extreme warmteontwikkeling en ook geen geforceerde circulatie meer, het heeft weinig nut om de koelvloeistof in je radiator af te koelen.
Een betere methode lijkt mij om het laatste deel van je rit gewoon rustig te rijden waardoor de extreme hitte al weg is tegen de tijd dat je de motor uit zet. En als dat geen optie is dan je motor even laten nadraaien voordat je hem af zet.
Het nadraaien van de ventilator bij auto's heeft vaak een andere functie, zoals een regeneratieproces dat net is afgerond of juist nog niet was afgerond of een airco die nog even moet afkoelen.

Er zijn auto's die dit hebben, ook zonder airco.
Jaren 80 en 90 dus ook geen andere redenen.
Zou er dan toch een reden zijn?
 
Warmte onttrekken. Ook al draait de pomp niet meer kan er toch nog circulatie zijn door thermosifon. Ook met motor uit en pomp die niet draait blijft de mechanisme thermostaat uiteraard gewoon open
 
Naar aanleiding van het woord thermosifon in dit topic dat maar eens door google heengetrokken en weer wat geleerd :)
Grappig, in de wereld waar ik werk is dat de meest gebruikte soort van koeling.
hoog- en middenspanningstransformatoren worden bijna altijd gekoeld door dit principe.
Het is een grote bak met olie met aan de zijkant radiatoren. Deze radiatoren worden soms nog extra gekoeld door ventilatoren onder deze radiatoren te hangen.

(in het kader van ontopic maar ook weer niet :P )


Knipsel.PNG
 
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
Terug
Bovenaan Onderaan