lekspanning als ik de sleutel omdraai

marceldj

Rookie
7 dec 2012
15
0
Hey Allemaal,

Ik heb een Yamaha virago xv535. En als ik mijn sleutel naar ON draai en dan meet over de accu begint hij met de huidige accu spanning. Maar hij loopt dan ineens heel snel leeg.
Dus ik vermoed dat er een lek spanning. (0,3V per 5 seconde loopt de accu ongeveer leeg)

Hoort dit? Hebben meerdere motoren dit? Als ik namelijk stationair ga meten is hij gewoon in orde.

Hoop van jullie te horen!
Groetjes,
Marcel
 
accu gemeten zodra ik licht aan deed en stationair lopen: 13,5V
Stekkers schoongemaakt: met licht en stationair lopen:13,7
En door stom toeval toen ik mijn multimeter op de accu had staan en het contact omzette zag ik het voltage dalen.
Dat zijn mooie waarden, dus de dynamo, gelijkrichter en spanningsregelaar zijn in orde.

Verder zal de accu bij uitzetten van het contact zo'n 13,4 V aangeven en dat zal binnen 24 uur kunnen zakken naar zo'n 12,6 tot 12,8 V. Dat is normaal. Daarna mag het niet verder zakken.

Bij het aanzetten van het contact mag de spanning wat zakken, zeg tot 12,4 V maar niet veel lager. Gebeurt dat wel dan is je accu, hoe nieuw die ook mag zijn, aan het eind van zijn arbeidzame leven.

Nieuwe accu's die met accuvloeistof gevuld zijn moeten zo snel mogelijk voor minstens een paar uur op een accu- ofdruppellader gezet worden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan