Lassen aan voortandwiel

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.616
10.711
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik moet een offset voortandwiel hebben, en zit er aan te denken omdat zelf te maken, want dan ik zelf bepalen hoe en wat, ik heb al wat rondgekeken op het www, maar dat lijkt er op dat ik niet het juiste tandwiel kan vinden..

Als ik dat doe moet er aan gelast worden, nu schijnt een voortandwiel gehard te zijn.
Wordt de hardheid aangetast als ik aan het tandwiel ga lassen?
Zo ja, valt het dan zelf weer op de juiste hardheid te krijgen?


Groeten
 
Laatst bewerkt:
Kun je de laser niet op het voor tandwiel zetten en naar het achter tandwiel richten?
Voor tandwiel heeft een vast punt, als het achtertandwiel 1 mm scheef staat heb je voor zo een afwijking van paar mm, zodat je ketting nog niet in lijn staat.

Weet niet wat voor een achterwiel er in komt, zo te zien een gsxr?
Als je de ketting drager van een oude gs of gsx 750 of 1100 neemt, past deze zo in het gsxr wiel van 89-91.
Voordeel is dat deze 4 mm lager is, ketting 4mm dichterbij de band en dus voortandwiel 4mm minder ver naar buiten hoeft.

(ben er nu toevallig mee bezig, gsxr wiel in gsx1100 frotten....)
 
is een achterwiel van een RF900, tandwieldrager is van een GS1000 en past zo in het wiel.


Ik had het zo niet echt opgemeten omdat het voortandwiel net niet groot genoeg is om zo goed te meten.

Ik heb net even snel gemeten, maar het lijkt er op dat het zo inderdaad nog niet echt klopt!
Zal eerst een schijf groter dan het voortandwiel moeten draaien voor dat ik echt serieus kan meten...
 
Laatst bewerkt:
Als je je achterwiel rechtzet door te meten naar je swingarmas,kun je met een vliegertouwtje aardig goed meten naar je voorwiel.
Of een paar lange strippen klemmen met een paar lijmtangen op je velg of band.
 
Ik breek dit topic even open ok?

Mijn GS750 heeft een compleet dolle as waar het kleine tandwiel op loopt. Nu vraag ik me af of ik het tandwiel aan de as vast kan lassen. Indien dit niet kan moet ik of het hele blok openen of vervangen.

Dat doe ik uiteraard liever niet (pas as tandwiel op is)

Iemand een tip>
 
Als er geen tanden meer op je uitgaande as zitten is dat ding waardeloos. Ik zou er gewoon aan lassen. Kapot is het al dus stuk kun je het niet meer maken.
Maar het is natuurlijk wel een megabeun oplossing. Vervangen die as!
 
Nee dat kan niet, ook al zou je het vast krijgen, is je lager overleden en keer ring weg.

Zal wel mee vallen, keerring kan wel wat hebben. Moer moet soms ook heet gestookt worden om los te krijgen. Massaklem op het tandwiel dan gebeurt er ook niks met het lager.

Het is wel knap om de splines compleet af te draaien. Of zal alleen het draad dol zijn waarop de moer moet...
 
Het laatste geval inderdaad. De splines zijn heel en het tandwiel zit er goed op echter is het draad volledig weg dus een as zonder draad. Aangezien de splines het tandwiel goed op de plek houden dacht ik inderdaad (zoals Hellracer schreef " er kan toch niets aan verkloot worden) lassen maar.
 
Het laatste geval inderdaad. De splines zijn heel en het tandwiel zit er goed op echter is het draad volledig weg dus een as zonder draad. Aangezien de splines het tandwiel goed op de plek houden dacht ik inderdaad (zoals Hellracer schreef " er kan toch niets aan verkloot worden) lassen maar.
Nieuw draad snijden tbv borg moer
 
Draadsnijden op een geharde as wil nog wel eens vies tegenvallen. Zeker omdat het hier om fijne draad gaat krijg je dat zonder de as uit te bouwen en recht op te spannen haast niet goed.
Vastbakken die hap!
 
Draadsnijden op een geharde as wil nog wel eens vies tegenvallen. Zeker omdat het hier om fijne draad gaat krijg je dat zonder de as uit te bouwen en recht op te spannen haast niet goed.
Vastbakken die hap!
Draad is weg.
Er hoeft alleen draad op voor borgmoer.
Kan zelfs op een andere manier, inwendig, met dan een borgbout.
 
full
 
Top mannen voor het meedenken.

Mijn neef draait een bus die net even krapper is dan de as zelf en tikken die er omheen met een hamer en een blok hout. Dat zou het eerste toch even op moeten lossen met inderdaad niet teveel zijwaartse kracht.
 
Ik ga voor de oplossing die Martell plaatste.
Is er niets aan de hand, en je kunt ook nog je tandwiel (set) eens vervangen zonder op problemen te stuiten.. Vast lassen is veel te definitief.
 
Als je de moer er nog op kan doen is vastzetten van de moer met een laspunt al genoeg. Er komt niet veel zijwaartse kracht op.


Dit lijkt mij ook de beste oplossing.

En een bus met de hamer er op slaan kan, maar geef die bus voor de zekerheid wel een lasje zodat die er niet af kan schuiven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan