Voortandwiel smeren

5 okt 2022
7
1
Hi !
Vraag van een beginner. Ik ben mijn ketting en tandwielen aan het vervangen. Nu vraag ik mij af of en waarmee ik moet smeren bij het plaatsen van het nieuwe tandwiel.

Onderstaande foto is van de service manual van mijn MT03 660.
sprocket.png
 
Ik zou het gewoon met 120 nm vast draaien zoals daar staat, misschien moet er nog een druppeltje borgmiddel op het schoongemaakte schroefdraad van de aandrijfas?
 
Borgmiddel zou wel heel gek zijn er zit immers een borgplaat op
Ik heb nog nooit gezien dat een voortandwiel met een borgmiddel geborgd wordt
Ik wel bij mijn Bandit 1200, deze was dubbel geborgd door zo,n buigplaatje en een inbusje die een borgring in de aandrijfas had. Beide met rode loctite geborgd door de motorzaak, ik kreeg het toen amper los.
 
vast een borgmiddel....

ketting smeren, voorste tandwiel krijgt er genoeg van mee :+
Nou dat valt nog vies tegen. Vaak genoeg gezien dat de ketting en rond het voortandwiel alles vet is maar het tandwiel zelf en bijvoorbeeld de moer gewoon wat roestig!
Borgmiddel zou wel heel gek zijn er zit immers een borgplaat op
Ik heb nog nooit gezien dat een voortandwiel met een borgmiddel geborgd wordt
Ik eigenlijk ook niet maar ik heb wel eens gehad dat de moer gewoon helemaal los zat. En dat het maar goed was dat er nog zo’n borgplaatje omheen zat.
 
Borgmiddel zou wel heel gek zijn er zit immers een borgplaat op
Ik heb nog nooit gezien dat een voortandwiel met een borgmiddel geborgd wordt
De nieuwe MT03/R3 heeft helaas geen borgplaat.
De moer gaat er kaal op.
Niks geen plaatje, bouten of clipje. -O-

Ik had er wat blauwe Loctite op gedaan.
De eerste 100 km ging dat goed.
Zodra ik de quickshifter aanraakte kwam de moer los.
Nu wat meer rode Loctite en 20 Nm strakker.

Misschien van de zomer weer terug naar een kortere vertanding (klein circuit).
Dus dat zal heetstoken worden. O-)
 
Flesje E kan ook betekenen dat je de moer, borgring en as moet smeren met olie om de gewenste klemkracht op het tandwiel te krijgen bij toepassen van het opgegeven aanhaalmoment.

Toevallig bezig met automotor oa. Distributie kettingset, de kettingwielen kennen GEEN spie of iets dergelijks. Moest met ingeoliede bouten alles aantrekken, eerst aanhaal moment en daarna hoekverdraaiing.
 
Ik gebruik voor alle schroefdraad kopervet
Gaat het nooit vastroesten
Bekijk bijlage 1954176
Ik heb dezelfde tube.
En keramisch vet waar staal in aluminium gaat.
En dat is wit, dus vind het ook netter. :+
De remklauwen komen vaak los in het seizoen, dus gebruik die daar.
Ik meen ook aluminium onderpoten.
En het geeft minder plak met verontreiniging heb ik het idee.
Kopervet deelt zich een beetje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan