Ketting smeren; waarmee smeren jullie de ketting van je motor?

Thuis met de pro racing gp van champion.
op vakantie S100 enkel omdat het een busje van 100ml is lekker klein om mee te nemen :9
 

Bijlagen

  • WO55505.jpg
    WO55505.jpg
    16,4 KB · Weergaven: 0
  • S100-WKS-2Pkt0-100ml-2018_ml.jpg
    S100-WKS-2Pkt0-100ml-2018_ml.jpg
    15,6 KB · Weergaven: 0
En precies om die reden maak ik nu de restjes motorolie op die al lang staat in open flessen. Als die op zijn ga ik weer over op de kettingzaagolie. Dan staat er nog maar één grote 5 liter fles op de plank.
Hoeveel kilometers kan je wel niet met 5 liter? Ik vul de osco een paar keer per jaar (20.000km) maar bij, en gaat maar 100ml ofzo in?

Edit: Gebruik zelf ook kettingzaagolie (non-bio, die laatste lusten de muizen te graag), fles van 1 liter gekocht vorig jaar, kan nog wel een hele tijd mee vooruit
 
Gearlube GL-5 85W-140 van Kroon Oil

Beschrijving
Gearlube GL-5 85W-140 is een minerale smeerolie voor mechanische overbrengingen, gebaseerd op hoogwaardige solvent
geraffineerde basisoliën, waaraan speciale 'Extreme Pressure' additieven zijn toegevoegd om de volgende eigenschappen te verkrijgen:
Uitstekende weerstand tegen oxidatie
Zeer sterk anti-roest-, anti-corrosie- en anti-schuim vermogen
Laag stolpunt
Zeer goede 'Extreme Pressure' eigenschappen
Toepassing
Gearlube GL-5 85W-140 wordt gebruikt in de zwaarst belaste hypoïd overbrengingen in achterbruggen, versnellingsbakken en in al die
overbrengingen, waarin 'Extreme Pressure' gedoopte oliën worden voorgeschreven.
 
Hoe breng je dat spul het best op je ketting?
Twijfel nog om van s100 over te stappen, maar wanneer op vakantie is zo'n spuitbus wel handig:)
Als je osco hebt potje vol afvullen.
En anders klein flesje maar dat risico wil ik niet bij m.n bagage in hebben.
Weet je wel hoe misselijk die geur is van bakolie
 
Ik zie die S100 wel veel voorbij komen hier. Misschien ook eens proberen. Heb nu van Putoline een of andere spuitbus maar die druipt meer dan dat ie op de ketting zit. Heb t niet zo op druipers.
 
Tja, Ducati’s staan zo vaak stil, dan hoef je geen ketting te smeren }).
Nee dat zie je verkeerd.
Dan stop je om je te vermaken hoe bmw boys in lederhose aan elkaar ketting staan te sniffelen.
Ruikt die van jou ook zo lkr.
Ik heb kettingspray met aardbeismaak.
Nee deze moet je ruiken.
Kiwi met amandelolie special edition wel prijzig maar tja dan heb je ook wat.
En bij Van Harten vertelden ze dat ze deze thuis ook op het nachtkastje hadden staan.
Vindt het zo.n fijne firma dat ze dit soort prive zaken met mij als klant delen.
Nu ben ik ook wel echt een klant kom er al 35 jr.
Ze kennen me ook.

Om je te bescheuren en ja met tranen van het lachen zet je dan wel ff je duc op z.n jiffy 8-)
Zet er maar smiley bij anders krijg ik nog een ban.
 
Action motorolie is dan goedkoper.
Lijkt me niet dat een open ketting valt onder de transmissie die men met die olie voor ogen heeft, dus is motorolie waarschijnlijk ook prima.
Dat de fabrikant het voorschrijft is leuk, maar niet goedkoper zolang de Action geen transmissie olie verkoopt.

Het voornaamste wat ik uit het filmpje van fortnine meeneem is dat regelmatig reinigen een goed idee is, heb de afgelopen jaren best wat gesloopte o ringen voorbij zien komen in een aantal topics.
Action verkoopt geen 80w90 dus dan ben je gouw klaar daar.
Nogmaals, Haynes schrijft het voor en Honda zelf ook. Dus van mij mag je factor 20 uitgeven aan fancy kettingspray maar gearbox oil is niet iets wat ikzelf verzin of iemand op TikTok zegt.

EDIT: verdiep je eerst in viscositeit voordat je je aannames versprijdt.
 
Laatst bewerkt:
Ruik voor de lol eens aan veels te duur flesje van Scottoiler of Osco.
Hé dat is verrassend dezelfde meur als versnellingsbakolie.
MEt off road rijden werkt bakolie het beste.
Plakt niet en slingert zand er vanaf met kettinzaagolie niet dat plakt en kleeft als een malle.
Voor wegmotoren weet ik het niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan