Ketting smeren

r125

Rookie
3 mrt 2024
9
1
Hey allemaal,

Ik heb nu ongeveer 2 maanden een Yamaha r125. Ik heb nu een aantal keer de ketting gesmeerd want ik rijd best veel, maar ik heb jullie hulp nodig. Het gaat zo:

Een karton tussen de ketting en het wiel en een karton (of twee) op de grond. Dan doe ik chain cleaner spuiten, borstelen ff laten zitten en dan afspoelen en drogen. Daarna chain lube. Maar elke keer is het een grote bende en drupt er zo veel (olie/viezigheid/weet ik veel) dat het karton niet genoeg is en sta ik een halfuur met een bezem in mijn hand om de olie weg te vegen.

Op yt en internet kan ik niet echt iets vinden voor mijn probleem. Hoe doen jullie dit? Alvast bedankt 😊
 
Het schoonmaken, niet iedereen is met mij eens: ik gebruik een doek, veeg het zwarte oude ketting olie weg , aan alle kanten.
Dat is echt genoeg schijnbaar, in mijn geval, ik doe lang met een ketting. X of O ring. Maakt niet uit.Gebruik geen borstel met de oude vet weg te halen, het slingert overal naartoe.


hmm, je gebruikt teveel of te waterige smeer olie misschien. Wat ik vind, dat is persoonlijk, gebruik een lube dat goed is voor je situatie.
In mijn geval gebruikte ik een kleverige olie, dat lijkt op stroop. Ik draai het wiel en smeer tegelijker tijd. ik laat het even zitten en veeg het weg.
Ja, een klein beetje slingert weg, dat kan je niet voorkomen. Of je gebruikt een droge smeermiddel, dat een laagje vormt, die wordt niet vies op de grond, maar kan zand heel goed vasthouden. De smeermiddel moet plakken anders plakt het niet aan de tandwiel.

Je moet de olie met beleid toepassen. Niet de ketting stil laten staan en spuiten. Als je dan nog steeds teveel hebt, gebruik misschien een borsteltje, de olie op de borstel en met de borstel de ketting insmeren....vele manieren.

Aan het einde van het smeren, nog even met een schone doekje de druipende stukken even weghalen.
 
Welkom op MF.
Ketting schoonmaken met een doek/lap/ stuk keukenpapier met lampolie.
Daarna inspuiten met ketting spray of invetten.
Ik weet niet wat voor chain cleaner je moet inborstelen maar dan zal het niet op remmenreiniger lijken.
Dat is ook meer om schoon te spuiten en niet van dik vet.
Na de lampolie kan je na spuiten met remmenreiniger, maar dan wordt het wel erg droog, maar wel schoon.
 
hmm, je bruikt teveel of te waterige smeer olie. Wat ik vind, dat is persoonlijk, gebruik een lube dat goed is voor je situatie.
In mijn geval gebruikte ik een kleverige olie, dat lijkt op stroop. Ik draai het wiel en smeer tegelijker tijd. ik laat het even zitten en veeg het weg.
Ja, een klein beetje slingert weg, dat kan je niet voorkomen. Of je gebruikt een droge smeermiddel, dat een laagje vormt, die wordt niet vies op de grond, maar kan zand heel goed vasthouden. De smeermiddel moet plakken anders plakt het niet aan de tandwiel.

Je moet de olie met beleid toepassen. Niet de ketting stil laten staan en spuiten. Als je dan nog steeds teveel hebt, gebruik misschien een borsteltje, de olie op de borstel en met de borstel de ketting insmeren....vele manieren.
Bedankt voor je antwoord. Ik heb het alleen niet goed verwoord denk ik zo. Het gebeurt vooral voor de chain lube dus het schoonmaken met de cleaner spray borstelen en afspeoeln dan dript er zo veel zwarte zooi vanaf
 
Bedankt voor je antwoord. Ik heb het alleen niet goed verwoord denk ik zo. Het gebeurt vooral voor de chain lube dus het schoonmaken met de cleaner spray borstelen en afspeoeln dan dript er zo veel zwarte zooi vanaf
Had ik met mijn fiets ketting. Inderdaad hopeloos.
Voor feest effect nog even de compressor erop zetten 😉 .
Probeer die lampolie maar eens, diesel schijnt ook te werken maar geen ervaring mee behalve dat je handen blijven meuren, alleen al na het tanken..
 
  • Leuk
Waarderingen: r125
probeer het uit, de ketting tot het bot schoonmaken is perfect, alleen vraag ik mij af of het nuttig is. Persoonlijk deed ik dat niet op het laatste moment. Ik heb beide manieren geprobeerd. Tot het bot schoonmaken als afvegen van het ergste.

De o of X ringen moet zo zijn dat er geen zand daar zit. Zand is zijn grotere korrels. Dus als je een doek gebruikt eerst, dan is het ergste weg.
En als je ee vet gebruikt dat weggeslingert kan worden, gaat de zand mee met de vet. en blijft niet achter op je ketting.

ja je velg heeft misschien een klein beetje vet.... kleine sliertjes.

2~3 keuken papiertjes was genoeg voor mij. Ik heb nooit een beestenbende bij mij.... Tip: gebruik die borstel misschien niet?
Als je toch wilt borstelen. 1 hand borstel en doek op de ketting, andere hand wiel laten draaien..... vuiligheid meteen in de doek.
 
  • Leuk
Waarderingen: r125
Tenzij je veel offroad rijd zou ik persoonlijk nooit de ketting schoonmaken. Deed dat vroeger ook, kruipt tijd en geld in en had niet echt resultaat, ketting ging nog steeds elke 30-40k kapot. Zonder schoonmaken ongeveer even lang.
 
Ik heb een Scottoiler gemonteerd. Behalve dat de ketting gesmeerd wordt blijft hij gelijktijdig ook schoon vanwege de dunne olie in de Scottoiler. Ik ben lui dus heb ik een Scottoiler Xsystem gekocht. Hoef ik alleen op de accu aan te sluiten. Ik heb eerder cardan en riem gehad dus dat gedoe met die ketting was ik al snel beu.
 
  • Leuk
Waarderingen: r125
Ik heb een Scottoiler gemonteerd. Behalve dat de ketting gesmeerd wordt blijft hij gelijktijdig ook schoon vanwege de dunne olie in de Scottoiler. Ik ben lui dus heb ik een Scottoiler Xsystem gekocht. Hoef ik alleen op de accu aan te sluiten. Ik heb eerder cardan en riem gehad dus dat gedoe met die ketting was ik al snel beu.
Ketting en cardan hebben beide hun voor en nadelen. Helaas. Had cardan maar alle voordelen van een ketting en niet smeren. Dat systeem wil ik!
 
je bedoelt : nog van voor de uitvinding van de O-ring ketting ?
Ik ben 't in zat handleidingen tegengekomen, ook bij motorfietsen van na 2010 mét O-ring ketting.*D

Die bokkepoot had ik oorspronkelijk gekocht om Motorex kettingvet te smeren. Dat blijft ook véél langer zitten dan een spray. En veel minder geklieder.

Hoe dan ook, 75W90 lijkt z'n werk goed te doen, en geeft (nog) minder rotzooi.
 
Schoonmaken alleen als deze echt vuil is, in de praktijk zal dit dus niet zo'n vaart lopen. Smeer hem altijd in na een lange rit als de ketting nog warm is, zorg iig dat je elke 500km smeert.
 
  • Leuk
Waarderingen: r125
@lionofjudah Ik vermoed dat een gesloten kettingkast met oliebad al aardig optimaal is. Alleen spannen is dan wel een dingetje want je ziet tenslotte niets. Volgens mij was de Yamaha TR1 een van de laatste. Afgezien van MZ uiteraard. Ik heb nu maar een automatisch smeersysteem om nog een beetje met een ketting te kunnen leven. Er is tenslotte tegenwoordig niet veel keuze meer. Het is ketting of ketting. Vooral niet in de lichte en middenklasse. In het verleden had je genoeg motoren tussen de 500 en 800cc met cardan.
 
Hey allemaal,

Ik heb nu ongeveer 2 maanden een Yamaha r125. Ik heb nu een aantal keer de ketting gesmeerd want ik rijd best veel, maar ik heb jullie hulp nodig. Het gaat zo:

Een karton tussen de ketting en het wiel en een karton (of twee) op de grond. Dan doe ik chain cleaner spuiten, borstelen ff laten zitten en dan afspoelen en drogen. Daarna chain lube. Maar elke keer is het een grote bende en drupt er zo veel (olie/viezigheid/weet ik veel) dat het karton niet genoeg is en sta ik een halfuur met een bezem in mijn hand om de olie weg te vegen.

Op yt en internet kan ik niet echt iets vinden voor mijn probleem. Hoe doen jullie dit? Alvast bedankt 😊
Met teveel inzet maak je meer rommel dan dat het iets oplevert.
Stop maar met borstelen of doe het hoogstens om de zes maanden.
Of gewoon alleen als voorjaarsschoonmaak. ;)

Ververs liever de olie een extra keer.
Klein carter, snel vervuiling.
Maar dit is dan weer mijn ding. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan