Zelf li-ion accu maken

jelle visser

MF veteraan
21 jun 2004
1.165
3
noord holland
Hoi allen,

Ik wil graag zelf een accu maken voor mijn zx-9r met custom zitje waardoor de originele accu niet meer past.
Aangezien complete li-ion accu's reteduur zijn moet het toch ook anders kunnen?.
Ik ben alleen duidelijk geen electronica expert maar afkijken had ik een 10 voor!.
Dus als iemand mij zou kunnen beschrijven hoe ik ze tegen elkaar zou moeten solderen, hoeveel etc etc.
Dan maak ik een mooi "how-to" fotoverslag zodat iedereen er wat aan heeft!.

Mijn originele accu is 12v 14 ampere.
Heb al bij a123 accu's zitten kijken en daar zitten nogal wat verschillende soorten in.
Wat ik graag zou willen weten is:
Hoeveel miliampere en hoeveel je er nodig hebt?
Wat is de beste manier om ze te verbinden?
En ik denk dat het het beste is om ze in zijn geheel in krimpkous te doen.

Gr Jelle
 
Li-ion accucellen hebben een zeer speciale lader nodig die per cel bekijkt of daar de maximale laadspanning als is bereikt, waarna deze afgeschakeld wordt in het verdere laadprogramma. Bij Li-ion accu's (voor laptops ed.) zit deze schakeling in het pakket ingebouwd. Je zal dus toch terug moeten vallen op samengestelde 12 V standaard Li-ion accu's.
 
Laatst bewerkt:
Pouch cellen moet je puntlassen.
AMP20.jpg


cilindrische cellen worden met beugeltjes en boutjes verbonden. (of als er geen schroefdraad in zit ook gepuntlast)
li19-1600x1200.jpg


de batterijen moeten met ruimte gemonteerd worden.
je zal aan 9 a 10 Ah moeten denken, en dan 4 in serie.

eigenlijk moet er een BMS (batterij management systeem) gemonteerd worden, maar het kan ook zonder. gaat wel ten koste van de levensduur dan.

goedkoopste oplossing is toch gewoon zo'n motorbatterij kopen denk ik :X
 
Laatst bewerkt:
_O- dit topic doet me een beetje denken aan Hoe bouw ik het beste een bom :') sorry maar sommige dingen kan je beter uitbesteden dan zelfbouwen en accu's lijkt mij ook zo'n ding

Anyway veel succes als het je lukt :W
 
Je moet de LiFe po 4 cellen hebben (lithium Ferro ) . :Y Geen gewone lithium ion dus .
Googel maar eens op LiFe po 4 , gaat er een wereld voor je open . Die kleine motoraccu's zijn allemaal LiFe cellen . In nederland moeilijk leverbaar maar in Duitsland wel .
 
Laatst bewerkt:
Lithium-ion accu's hebben inderdaad een controlecircuit, die in grijpt wanneer de accu's te warm worden.

Wanneer LI-ION accu's warmer worden, neemt de inwendige weerstand af, waardoor er sneller geladen kan worden, wat weer warmte genereert (waardoor de accu's NOG warmer worden).

Lekker een kant-en klare Motobatt halen oid.
 
Yep. LiFePo4 moet je hebben ipv Li-Ion of LiPo.. Zijn wat minder gevoelig (veiliger voornamelijk). Zou ook langer mee moeten gaan. Maar nog steeds moet je die anders opladen dan een 'normale' motor accu (zo ver ik weet). Maar daar is vast ook wel wat voor te krijgen :).

_O- dit topic doet me een beetje denken aan Hoe bouw ik het beste een bom :') sorry maar sommige dingen kan je beter uitbesteden dan zelfbouwen en accu's lijkt mij ook zo'n ding

Anyway veel succes als het je lukt :W
Welnee joh.. Zelf accu's maken is een eitje -> als je weet waar je mee bezig bent.
 
Nou, dat is dus duidelijk voor mij!. Moet dus toch gewoon een accu kant en klaar kopen.
Ik dacht eigenlijk dat het simpel was.....
Vroegah veel met rc auto's geraced en daar maakte ik ook zelf accu's voor in krimpkous maar dit gaat nog veel verder qua techniek!.
Maar wat ik niet begrijp is: ik heb een speciale lader nodig om ze op te laden maar heb je dan ook een speciale dynamo op je motor nodig?.
Ze doen in mijn ogen beide hetzelfde???? :?
@ petsch: nee, geen idee maar iemand moet het lef hebben om vragen te durven stellen ;)

Bedankt voor de uitleg, ik ga eens kijken waar ik wat betaalbaars kan krijgen!.

Gr Jelle
 
Nou, dat is dus duidelijk voor mij!. Moet dus toch gewoon een accu kant en klaar kopen.
Ik dacht eigenlijk dat het simpel was.....
Vroegah veel met rc auto's geraced en daar maakte ik ook zelf accu's voor in krimpkous maar dit gaat nog veel verder qua techniek!.
Maar wat ik niet begrijp is: ik heb een speciale lader nodig om ze op te laden maar heb je dan ook een speciale dynamo op je motor nodig?.
Ze doen in mijn ogen beide hetzelfde???? :?
@ petsch: nee, geen idee maar iemand moet het lef hebben om vragen te durven stellen ;)

Bedankt voor de uitleg, ik ga eens kijken waar ik wat betaalbaars kan krijgen!.

Gr Jelle
Normaal gesprokenzit de laadintelligentie in de accu, en hoeft je lader alleen maar de benodigde spanning en stroom te leveren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan