Nieuwe accu

Welkom op MF :]
Een Lithium accu is echt een uitkomst voor motoren die regelmatig lang stil staan.
Mochten ze leeglopen door bijvoorbeeld een lekstroom of alarmsysteem wat teveel stroom trekt, dan schakelen ze zichzelf uit beneden een bepaald voltage.

Wel een beetje fatsoenlijk merk kopen zodat de ingebouwde computer dat ook echt doet.
Maar starten doet hij dan niet, maar dan is iig niet ( zoals bij lood zuur vaak) gelijk stuk.

Er zijn ook druppel laders voor gewone accu's met een zonnepaneel.
 
Dank je motorvrienden!
Lithium wordt het dan. Ik las ergens dat een lithium accu alleen geschikt is voor dynamo's die het juiste voltage afgeven... klopt dat, en is de bmw850rt dan geschikt? Wat is een goed merk?
Nou, groetjes weer, Peter
 
De BMS van de accu regelt de laadstroom, geen probleem wat betreft de motor. Alleen mocht je toch een keer willen laden met een lader wel een lader gebruiken die geschikt is voor lithium en geen "gewone" optimate of iets dergelijks. Ctek of Noco hebben hier prima laders voor.
 
Dank je motorvrienden! Wellicht wordt het lithium dan. Welk merk is aan te raden?
Gr Peter
Shido en LMT zijn 2 merken die ik bij meerdere motorfiets gerelateerde bedrijven zie langs komen.
Dat zegt op zich niks over de kwaliteit op zich, maar is een indicatie dat de leverancier en fabrikant het aandurven te verkopen en garantie op te geven , die een goede naam te verliezen hebben.
Ik zou zelf ook geen probleem hebben om het bijvoorbeeld hier te bestellen:

Lithium motor accu´s

Accu artikel nr's zijn vaak vergelijkbaar met Yuasa, van oudsher het bekendste accu merk voor motorfietsen.
Maar let wel goed op dat de plus en min Pool aan de goede kant zitten, dat scheelt soms maar 1 letter of cijfer.
 
Wat ik gezien heb bij lithium accu's is dat ze voor heel veel types motoren een passende accu aanbieden maar eigenlijk hebben ze iets van 10 of 12 verschillende lithium accu's, deze hebben dan wel twee pluspolen en twee minpolen en er zitten schuimrubberen opvulstukken bij zodat ze pas gemaakt kunnen worden per motor, slim systeem.
 
Wat ik gezien heb bij lithium accu's is dat ze voor heel veel types motoren een passende accu aanbieden maar eigenlijk hebben ze iets van 10 of 12 verschillende lithium accu's, deze hebben dan wel twee pluspolen en twee minpolen en er zitten schuimrubberen opvulstukken bij zodat ze pas gemaakt kunnen worden per motor, slim systeem.
Ze hebben mijn inziens veel weg van die nieuwe generatie starthulpen die gewoon draagbaar zijn ( sigaren kist formaat) maar wel een diesel kunnen starten.
Bij de link die ik plaatste, geven ze ook aan dat het echt startaccu's zijn .
Omdat ze zoveel ' pit ' hebben is een overdaad aan Ah overbodig, als ik het goed begrepen heb en het niet al te knullig uitleg ☺️ .
 
Wat ik gezien heb bij lithium accu's is dat ze voor heel veel types motoren een passende accu aanbieden maar eigenlijk hebben ze iets van 10 of 12 verschillende lithium accu's, deze hebben dan wel twee pluspolen en twee minpolen en er zitten schuimrubberen opvulstukken bij zodat ze pas gemaakt kunnen worden per motor, slim systeem.
Ik zie net dat de accu's in die link van accu service ook allemaal dubbele polen hebben, die korting rondjes staan er wat lullig overheen ' geplakt ' .
 
De BMS van de accu regelt de laadstroom, geen probleem wat betreft de motor. Alleen mocht je toch een keer willen laden met een lader wel een lader gebruiken die geschikt is voor lithium en geen "gewone" optimate of iets dergelijks. Ctek of Noco hebben hier prima laders voor.
Of gewoon een oude niet geregelde acculader.
De "reparatie" programma's en druppelladen van een moderne conventionele lader is killing.
 
Ik kende lipo eigenlijk alleen van rc auto,'s, maar in de xt600e die ik aan het opknappen ben voor m'n dochter zit er ook eentje.
Dat is een Shido, en was na enkele maanden in een doorwaaischuurtje leeg.
Omdat ik te gierig was een speciale lader te kopen heb ik hem opgeladen met een jaren 60 lader voor 30 min.
En wat denk je, motor start en indicator op de accu zegt " alles ok "
 
Of gewoon een oude niet geregelde acculader.
De "reparatie" programma's en druppelladen van een moderne conventionele lader is killing.
Een oude leverancier van mij had prima 1A laders voor 25 euro ofzo, inc stekker met oogjes en klemmen.
Even later dezelfde behuizing met een ander sticker met ' Lithium ' erop, want idd gewoon een simpele 1A lader zoals ze vanuit China er vaak bijgeleverd worden ( bij een accu) .

Toch netjes dat de prijs hetzelfde bleef.
Betwijfel het sterk of elk bedrijf dezelfde prijs aanhield.
 
Ik kende lipo eigenlijk alleen van rc auto,'s, maar in de xt600e die ik aan het opknappen ben voor m'n dochter zit er ook eentje.
Dat is een Shido, en was na enkele maanden in een doorwaaischuurtje leeg.
Omdat ik te gierig was een speciale lader te kopen heb ik hem opgeladen met een jaren 60 lader voor 30 min.
En wat denk je, motor start en indicator op de accu zegt " alles ok "
Jaren 60 lader is niet zo heel specifiek, maar het ' wakker schudden ' van het BMS wordt soms met een extra krachtige puls gedaan, of dat Ampère, Volt of allebei is weet ik niet.
Zag eens een filmpje waar ze 2 accu's serieel zette om zo een gelijk model als die 2 weer op te kunnen laden.

Misschien toch een lekstroom dan ergens?
 
Lekstroom is mogelijk, maar na sterten meete ik bij zowel stationair als 5k rpm een constante waarde van 13.8 V, na uitzetten motor zakte dat naar 13.4. Ik heb dat bij metingen op loodaccu's nooit gezien.
Ik vraag me af of de lifapo technologie hier verantwoordelijk voor is,of de sr gewoon overleden is.
 
Lekstroom is mogelijk, maar na sterten meete ik bij zowel stationair als 5k rpm een constante waarde van 13.8 V, na uitzetten motor zakte dat naar 13.4. Ik heb dat bij metingen op loodaccu's nooit gezien.
Ik vraag me af of de lifapo technologie hier verantwoordelijk voor is,of de sr gewoon overleden is.
Een lipo blijft gerust langere tijd ruim boven de 12,8 volt waar een loodzuur redelijk vlot naar terug zakt in rust.

Die constante 13,8 is wel apart omdat die nu eenmaal dient te stijgen met het toerental.

Ik hoor wel dat lithium zulke grote laad en ontlaad stromen aankan dat men bij voertuigen soms een beveiliging aanbrengt tegen het doorbranden van de dynamo.
Maar eerlijk gezegd lijkt me dat gelul.
In de zin dat dat ding gewoon altijd voluit zou moeten kunnen werken, vlgs mij kwamen er pas later ' geregelde ' dynamo's .

Maar zou dit wel zeker willen weten eigenlijk.

Nav een filmpje van Victron.
 
Terug
Bovenaan Onderaan