Achtertandwielen maken

Boetje Ven

Die hard MF'er
18 jan 2005
654
0
Vessem (omg. Eindhoven)
Hey manne/vrouwe,

Kan iemand mij helpen aan een tekening of info hoe ik een achter tandwiel kan maken voor een 520 ketting? De opname en steek van de boutgaten zijn geen probleem. Het gaat mij erom dat ik de tanden op de goede manier kan frezen, of laten lasersnijden. Heb zelf ook een CAD pakket dus kan ook dxf bestanden enzo openen mochten jullie die hebben.
 
full


Zo, het is gelukt! vd week even een avondje aan het hobbyen geweest en zie hier!
met dank aan boutje voor de dxf vd tandjes :}
 
Hoeveel tanden wil je hebben?
Ik heb namelijk een programma gemaakt waarmee je heel snel een dxf voor tandwielen kan maken.

Dus als je even aangeeft hoeveel tanden je wilt hebben kan ik wel even een dxf voor je maken.

Een achtertandwiel hoef je niet harden.
Je kan beter het juiste materiaal nemen.

Voor aluminium tandwielen is het beste om 7075 T6 te nemen.
Voor staal 42Crmo4 .

Lijkt me niet, 7075 is slecht in vermoeiing; precies waar je een atw op belast.
Als ik jou was zou ik voor 6061 gaan.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje tussendoor, kan je ergens blinde 7075T6 aluminium tandwielen kopen?

Heb namelijk ook een freesmachine zodat ik de montage gaten zelf kan maken.

Boetje: waar heb jij ze gehaald of zijn deze compleet uit een plaat gemaakt?
 
Laatst bewerkt:
Vraagje tussendoor, kan je ergens blinde 7075T6 aluminium tandwielen kopen?

Heb namelijk ook een freesmachine zodat ik de montage gaten zelf kan maken.

Boetje: waar heb jij ze gehaald of zijn deze compleet uit een plaat gemaakt?

Je kan wel 7075T6 aluminium kopen, echter wat je er vanaf freest ligt bloot en dat heeft geen T6 harding meer. Om de gevreesde stukken weer hard te krijgen zou je na moeten behandelen met T6 harding.

Je kan beter 7075 aluminium blinden tandwielen kopen, bewerken en daarna in zijn geheel de harding T6 geven.
 
Dacht het wel.
Zeg anders even tegen talon , jt , renthal enz dat ze geen 7075 T6 meer moeten gebruiken.

Klopt wel wat je zegt. Echter staan er merken in je lijstje die effectief geen 7075 aluminium gebruiken voor de consument, puur uit productkosten overweging. 6061 is maar een kwart van de grondstofkosten t.o.v de 7075. Maar het beste voor een aluminium achtertandwiel is nog steeds het 7075 aluminium met T6 harding.

Niet voor niets dat vele MotoGP/2/3 teams met deze tandwielen van Afam rijden met deze bewuste specs.
 
Hmmm ik denk eerder dat deze een ge-anodiseert is. Heb zelf nooit gezien dat 7075 t6 een dermate bruine kleur heeft, tenzij het een alodine behandeling gehad heeft of ge-anodiseert is.

Hmm, ik weet uit eigen ervaring dat dit geen anodisatie is :) (ik werk daarzo) Wel kan het iets anders overkomen op de foto. In de praktijk glimt ie wat minder. De kleur is bruin/grijs, niet echt te omschrijven kleur. Kan ook iets variëren qua kleur ivm duur van harding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan