Kabelboom maken voor Gsx r750 1986 (slabby)

KenVdB

Rookie
29 okt 2023
16
0
Hoi Allemaal
Ik ben een GSX R750 uit 1986 ( slabby) aan het ombouwen voor de (endurance) race. Nu wil ik zelf een kabelboom maken zodat ik de originele intact kan laten. Heeft iemand ervaring hiermee of eventueel schema's? Alvast bedankt

Mvg Ken
 

Bijlagen

  • 20231022_191242.jpg
    20231022_191242.jpg
    243,8 KB · Weergaven: 1
Zelf een kabelboom maken kan prima. Als ik zou mogen kiezen zou ik veel liever een zelfgemaakte hebben dan een verknipte originele.

Je moet even rekening houden met een aantal zaken. Het wordt dus een racer, geen straatgebruik? Dat scheelt namelijk het grootste deel. Dan is het nog de vraag of je de originele ontstekingskastje wil behouden? ik zeg mik dat ding met de hele kabelboom in de kliko, je kan het geheel natuurlijk ook gewoon netjes op de plank leggen;)
Als laatste moet je even bedenken wat er nog meer op moet. Verlichting? andere electronica? (ik heb er een A/F metertje en een olie temperatuur meter op zitten.

Ik heb destijds een IGNITECH ontsteking, een INNOVATE a/f meter, een moderne spanningsregelaar, wat kabels, stekkers en schakelaars en bescherming aangeschaft en ben vanaf nul begonnen.

Een schema kan je op verschillende manieren opbouwen. Alle onderdelen integreren tot één systeem (best complex), of alle losse systemen (ontsteking, laadspanning, starten, verlichting, extra electronica) behandelen als totaal afzonderlijk van elkaar.

Ik ben voor de 2e optie gegaan, en die heeft als grote voordeel dat je op je endurance racer minder kans hebt op storingen. Ten minste, de storing kan relatief gemakkelijk verholpen worden door gewoon één compleet systeem van je voeding af te halen of de zekering te wippen. Dan blijft de rest gewoon compleet en werkt gewoon. Ik heb de verschillende systemen apart van elkaar in dat beschermende spul zitten, werkt nog steeds. En omdat je zoiets zelf maakt weet je ook hoe het in elkaar zit als het af is.

In mijn geval ben ik begonnen met het schema van de ignitech, en dat is een heel basaal schema.
1698604852335.png
Voor het laad- en startsysteem en de verlichting zijn ook vast en zeker hele simpele schema's te vinden of je kijkt in het werkplaatshandboek van je motor. Net als voor je evt. extra elektronica. Daarna is het gewoon geduldig uitpluizen welk kabeltje je waar wilt hebben lopen en hoe lang het moet zijn.

Alles bij elkaar is het een aardige puzzel maar zeker goed te doen:t

Ik ben geen elektrotechneut, maar met wat geduld en uitzoekwerk kom je er vast uit. Ik heb nu ook op mijn "moderne" circuitfiets aan de kabelboom zitten sleutelen, hoop overbodige zooi eraf en contactslot ertussenuit. Dat had meer voeten in aarde dan een compleet nieuwe kabelboom op zo'n oud ding. Daar wilde ik geen nieuwe voor maken omdat dat wel heel complex zou worden met injectie en een serieus aantal sensoren.

Succes ermee!

Later,

Loek
 
@supervet , waarin stel ik je teleur?
Ach teleurstellen is wellicht wat overdreven. Ik bekijk het misschien wat (te) optimistisch misschien. Het is een kwestie van een besluit nemen. Wil je een nieuwe kabelboom of niet?
Als dat wel zo is moet je gewoon die hele ouwe zooi wegmikken. Een kabelboom van 37 jaar oud is toch niet de moeite om in te gaan knippen. Ook al is het een 2e handsje.

Dus je advies over onmogelijk te vinden stekkertjes en verkeerde kleuren viel me een beetje tegen, meer niet;)

En jij was toch van de elektronica? of had ik dat verkeerd?

Gewoon aan beginnen, kabelboom is iets waar veel mensen tegenop zien. Maar een simpele maken vanaf nul is echt makkelijker dat een 37 jaar oude waar mogelijk al in geknipt en geprutst is aan de praat krijgen en aanpassen. Dat was het meer een beetje.

@KenVdB ik heb natuurlijk geen enkel idee hoeveel ervaring je hebt en of je wel eens aan bekabeling hebt gesoldeerd. Maar voordat ik mijn eigen kabelboom maakte had ik daar ook heeeel weinig ervaring mee. En dan is het veel fijner om met nieuw, goed en schoon materiaal te werken.
 
Hoi Allemaal
Ik ben een GSX R750 uit 1986 ( slabby) aan het ombouwen voor de (endurance) race. Nu wil ik zelf een kabelboom maken zodat ik de originele intact kan laten. Heeft iemand ervaring hiermee of eventueel schema's? Alvast bedankt

Mvg Ken
Hoi Ken , gaaf project, ik heb zelf ook een Slabby circuitmotor gehad.
Ik heb eerst met de oude draadboom gereden maar werd gek van allerlei vage storingen, toen heb ik het hele spul uit elkaar gehaald en twee aparte boompjes gemaakt, één voor de motor, dus startmotor, ontsteking en bobines. En eentje voor de Endurance verlichting.
Twee schakelaars op het dashboard, een startknop en dodemansknop op de rechter stuurhelft.
Door de auto-stijl dynamo is het laadcircuit uiterst simpel, ik ben ook gelijk over gegaan naar een lithium accu, zeer makkelijk verdiende kilo's gewichtsverlies. Nooit meer problemen gehad. :t
 
In mijn pleidooi was ik er een beetje vanuitgegaan dat de straatfuncties geelimineerd gingen worden, verlichting, richtingaanwijzers, toeter, remlicht, oliesensor, beveiligingen zoals jiffy en koppeling en dan is de optie om een draadboom bj Baboon te kopen echt de beste.

zodat ik de originele intact kan laten.

wekt bij mij het vermoeden dat het ook weer teruggebouwd moet kunnen worden en dat gaat met @supervet zijn ingreep een hele lange weg worden... Maar ik denk ook dat we ons er verder geen zorgen hoeven maken
 
Hoi Ken , gaaf project, ik heb zelf ook een Slabby circuitmotor gehad.
Ik heb eerst met de oude draadboom gereden maar werd gek van allerlei vage storingen, toen heb ik het hele spul uit elkaar gehaald en twee aparte boompjes gemaakt, één voor de motor, dus startmotor, ontsteking en bobines. En eentje voor de Endurance verlichting.
Twee schakelaars op het dashboard, een startknop en dodemansknop op de rechter stuurhelft.
Door de auto-stijl dynamo is het laadcircuit uiterst simpel, ik ben ook gelijk over gegaan naar een lithium accu, zeer makkelijk verdiende kilo's gewichtsverlies. Nooit meer problemen gehad. :t
Hoi Robinjo bedankt voor je reactie heb je toevallig nog schema s enof tekeningen hiervan? Groeten Ken
 
Vroeger zat/ was/ is(?)
Er een lid geweest die in z'n vrijetijd kabelbomen maakt(e) voor verschillende brommers.

Maar ik dacht dat hij gestopt was ivm tijdgebrek.
Ben ook even z'n naam kwijt,
Hij woont/ woonde bij kaatsheuvel in de buurt en nee, hij had geen lange nek..
 
Vroeger zat/ was/ is(?)
Er een lid geweest die in z'n vrijetijd kabelbomen maakt(e) voor verschillende brommers.

Maar ik dacht dat hij gestopt was ivm tijdgebrek.
Ben ook even z'n naam kwijt,
Hij woont/ woonde bij kaatsheuvel in de buurt en nee, hij had geen lange nek..
Kijk, daar hebben we wat aan :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan