Startrelais doormeten+multimeter aanschaffen (waar?)

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo allemaal,

Ik heb een storing met de startmotor die niet altijd aangrijpt als ik het startknopje indruk, en dat zit waarschijnelijk in het startrelais omdat ik daar eens per ongeluk kortsluiting heb veroorzaakt...:( Er ontstond toen echt naar mij weten een klein vlammetje ofzo, maar heeft geen sporen achter gelaten. Behalve dat de startmotor nu niet altijd aangestuurd wordt.

Nu heb ik al bij de dealer gebeld voor een nieuw startrelais, en die kost 78 euro...
Vind ik alleen te duur om op te gok te kopen. Dus nu is mijn vraag; Weet iemand toevallig of er momenteel van die goedkope multi-meters te koop zijn bij de bouwmarkt? Dan zal ik daar straks (of morgen) ff heen fietsen.

Verder zou ik graag willen weten hoe je dat startrelais nou precies doormeet? Op welke punten moet ik de meetpennen plaatsen om te controleren of ie defect is ja of nee..

Ik hoor graag van jullie, en alvast bedankt!

Groetjessss
 
Zet je multimeter op 20v...
doe de zwarte draad op de min van de accu
de rode draad op een van de 2 kleine draadjes van het startrelais
contact aan
druk op de startknop
geeft de meter nu 12v aan...dan doet de startknop het
geeft de meter 0 aan dan zet je de rode draad op de andere dunne draad
druk weer op de startknop
geeft de meter nu 12 v aan doet de startknop het ]
geeft de meter 0 aan dan zit het probleem in de (draden naar)de startknop
 
Heb net de spoelspanning gemeten, kwam 11,80Volt uit. Lijkt mijn in orde dan.

Zal eens ff kijken voor de startknop wat eruit komt

EDIT: Ik heb één zo'n draad/stekkertje van die startknop doorgemeten (met de gele draad), en daar kwam ook weer 11,8Volt uit. Dus ook de startknop moet goed zijn.

Kan ik hieruit concluderen dat het startrelais aan gort is, en bij vervanging het probleem verholpen zou moeten zijn?
 
Laatst bewerkt:
controleer of je een goede massa hebt op je startrelais. en neem een draadje, en zet DIRECT 12 v op de dunne draad waar je 12 v op meette , en controleer zo of je startrelais wel inkomt...
als dat wel het geval is , is je startrelais intern waarschijnlijk ingebrand
 
controleer of je een goede massa hebt op je startrelais. en neem een draadje, en zet DIRECT 12 v op de dunne draad waar je 12 v op meette , en controleer zo of je startrelais wel inkomt...
als dat wel het geval is , is je startrelais intern waarschijnlijk ingebrand

Komt dat niet neer op de truc met de schroevendraaier over beide spoel-aansluitingen leggen, voor onderling contact? Dat heb ik dus al gedaan, en toen kwam de startmotor wel in.

Heb ook gewoon een keer kortsluiting veroorzaakt (kwam een klein vlammetje opzetten toeminste :P), dus kan er wel vanuit gaan dat dat relais kapot is dan...

Ga morgen zoiezo nog naar de dealer, dus kan dan eventueel meteen dat startrelais bestellen.
(Kon helaas geen goede tweedehands vinden)
 
Komt dat niet neer op de truc met de schroevendraaier over beide spoel-aansluitingen leggen, voor onderling contact? Dat heb ik dus al gedaan, en toen kwam de startmotor wel in.

Heb ook gewoon een keer kortsluiting veroorzaakt (kwam een klein vlammetje opzetten toeminste :P), dus kan er wel vanuit gaan dat dat relais kapot is dan...

Ga morgen zoiezo nog naar de dealer, dus kan dan eventueel meteen dat startrelais bestellen.
(Kon helaas geen goede tweedehands vinden)
Wat je gecontroleerd hebt is of je startmotor werkt en of de capaciteit van je accu voldoende is.
Als je 12 volt op de spoel van het startrelais zet (wat normaal gesproken gebeurt als je je startknop in drukt) moet je relais inkomen.
Behalve dat je dan een klik hoort worden ook de dikke contacten met elkaar verbonden.
Je kan meten of je 12 volt hebt op het relais tijdens het starten (+ en -)
Je kan ook testen door 12 volt op je relais te zetten vanaf de accu.
 
@Bike_Explorer,
Volgens mij heb je echt geen idee hoe een relais werkt. Post ff een plaatje van het relais met z'n aansluitingen/kabels, dat maakt uitleggen wat makkelijker. Of haal er iemand bij die het wel weet.
Zo wordt het niks... jij begrijpt niet wat de mensen hier zeggen en voor de mensen die willen helpen is het niet duidelijk wat je aan het doen bent.

Dit schrijf ik met goede bedoelingen hoor, wil ook slechts helpen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan