Stotterende/sputterende ZXR-750-L

Robin_ke

Die hard MF'er
8 mei 2011
419
41
Doetinchem
Ik heb een probleem met mijn ZXR welke ik niet opgelost krijg.
Sinds enige tijd begint hij helemaal onderin toeren en tussen 6k en 8k rpm. te sputteren. Dit gebeurde in eerste instantie alleen bij geheel warme motor.
Boven dat toerental trok hij weer als een speer.
Soms was het probleem aanwezig, soms totaal niet en trok hij soepel door.
Ik heb er daarom maar een potje reiniger in de tank gegooid aangezien er misschien nog wat smeer in de carbs was gekomen. Langzaam aan begon het alleen maar erger te worden.
Voor mijn gevoel heeft het met de ontsteking te maken aangezien er bij koude motor niets aan de hand lijkt, maar ben je een kilometer onderweg, dan begint hij weer te sputteren. Nu al vanaf ca. 3k rpm.
Ik heb gisteren alle bougies vervangen, welke er nog maar 500km in zaten, en beide bobines.
Wat mij opviel is dat zowel de nieuwe als de oude bougies een hele zwakke paarse vonk geven. Reden te meer aan de ontsteking te denken.
Flink eind gereden en het werdt alleen maar slechter. Motor viel zelfs af en toe uit bij lage toerentallen.
Vandaag de pick-up coils vervangen, maar helaas geen verbetering. inmiddels komt hij met warme motor in de versnelling al niet meer boven de 4k rpm. uit. In de vrij kan hij wel hoger in toeren klimmen.
Nu blijft alleen de CDI nog over, maar ik zie het verband in verschil tussen de warme en de koude motor daar niet zo bij.
Iemand een verhelderen idee ?
 
brandstof circuit ? hoe/waarom zou er smeer in kunnen zijn gekomen ?? benzinefilter.. misschien heeft er door de reiniger zich ergens een 'stuk' vuil losgelaten en is dit vast komen te zitten in een sproeier ?

vonkverlies door overslag in de bougiekabels ?

Dus zonder belasting klimt ie nog wel in toeren, met belasting niet ? zou ik het toch in het brandstof circuit zoeken..

Succes in iedergeval!
 
Op het moment dat hij niet wil klimmen in toeren geeft hij ook wat klappen in de uitlaat. Dit doet mij ook vermoeden dat het van de ontsteking af komt. Daarnaast, als het toch met de brandstoftoevoer heeft te maken, snap ik niet dat hij het koud wel goed doet en zodra hij warmer wordt het probleem terug komt.
Bougiekabels zal ik nog eens grondig controleren.
 
Laatst bewerkt:
hmm.. heb met een gsje ooit gehad dat ie ook niet wilde klimmen, en overigens nu ik erover nadenk, helemaal niet lekker liep, dat het door de afstelling van de carbs kwam.. en een erg vuil luchtfilter.. neem aan dat die nog wel schoon genoeg is :+
en vergeet de binnenkant van de bougiekappen niet.. daar heb je soms ook weleens een slecht contact..
 
Vandaag de bougiekables toch maar vervangen. Met de tank eraf ook de vlotterbakjes even leeg laten lopen voor het geval daar nog vuil of misschien water in zou zitten. Verder voor de zekerheid de brandstof pomp even getest; deze pompt gewoon netjes. Filter is open, daar loopt alles vlot door. En de brandstof slangen nagelopen om te zien of de nergens knikken. Alles lijkt goed !! Carburateurs zijn overigens afgelopen winter gereinigd.
Pak aangetrokken, motor gestart en rijden maar. De eerste 2 kilometer loopt hij weer perfect. Pakt netjes op in alle versnellingen. Daarna begint het gesputter weer en na ca. 5 km. zijn we weer terug bij af. Motor is bijna niet meer op toeren te krijgen.
Rest mij eigenlijk alleen de CDI unit nog. Iemand een idee hoe ik deze eventueel kan testen voordat ik een nieuwe aanschaf ? WPH zegt daar niets over.
 
Neem alle stekkers van kabel boom eens los en bekijk die ff.
Zoiezo ff insprayen met een contactspray.

massa kabel ff opnieuw vastzetten?

Bougie doppen ff er af, en insprayen.

Zorg ervoor dat je alles goed nakijkt, geen corrosie in de stekkers.

6k tot 8k is het midden gebied? gasnaald versleten?
 
Neem alle stekkers van kabel boom eens los en bekijk die ff.
Zoiezo ff insprayen met een contactspray.

massa kabel ff opnieuw vastzetten?

Bougie doppen ff er af, en insprayen.

Zorg ervoor dat je alles goed nakijkt, geen corrosie in de stekkers.

6k tot 8k is het midden gebied? gasnaald versleten?

Kabels heb ik allemaal al nagelopen/gemeten en nagetrokken waar mogelijk. Bij het monteren van de bougiekabels heb ik alles ingesprayed. Ook de connectors opnieuw ingepoten met contact spray.
Gasnaalden lijkt mij niet de oorzaak aangezien hij het probleem niet heeft wanneer hij kouder is. Daarnaast treed het al bij ca. 3000 toeren op wanneer hij volledig warm is.
 
Ik zou de sproeiers eens nakijken. Kan me niet voorstellen dat een gare CDI maar in een bepaald gebied moeilijk doet.. Sproeiers daarentegen zijn er apart voor elk toerentalgebied.
 
Laatst bewerkt:
Probleem is opgelost. Heb de CDI vervangen en daarna leek het opgelost. Echter hield hij af en toe toch nog in bij vol accelereren. Na wat zoeken bleek ook de brandstof af en toe te haperen. Deze is nu vervangen en sindsdien 400km gereden zonder problemen !!
Iedereen bedankt voor het meedenken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan