Olielampje gaat soms aan bij hoge toeren

Erikvanveen

Rookie
3 apr 2013
28
0
Hallo,

Ik heb sinds kort een Yamaha FJ1200, hier heb ik nog weinig op gereden vanwege het weer maar nu het iets beter wordt rij ik vaker.

Het is altijd even wennen als je op een andere motor rijd, maar er zijn een paar dingen die mij opvallen.

Vandaag heb ik een stuk met zijn 2e gereden en wanneer ik flink het gas erop had ging het olielampje aan. Ik wilde meteen stoppen maar toen de toeren omlaag gingen ging hij weer uit. Dit herhaalde zich 2 of 3 keer en heb het daarna niet meer gezien. De olie is recentelijk vernieuwd.

Ook lijkt het als de motor koud is dat de flink optrekken in de tweede versnelling niet echt wil, alsof de platen slippen. Wanneer hij warmer is is dit niet meer of minder, is dit normaal?

Tevens heb ik een aantal keer gehad dat ik hem moeilijk in de eerste versnelling krijg, of dat hij behoorlijk tikt. Ook dit verschilt enorm per keer. Soms is even in de neutraal de koppeling loslaten en weer vastpakken de oplossing wanneer ik hem helemaal niet in de 1 krijg. Hier ook de vraag, is dit normaal? Het zijn meestal geen keiharde stoten maar je hoort het wel, dat ben ik van mijn vorige motor (450cc) niet gewend.

Kan dit een verband met elkaar hebben? Of zijn sommige dingen normaal, ik ben namelijk niet gewend om zo'n zware motor te rijden dus ben behoorlijk voorzichtig en oplettend.
 
Yamaha heeft een olie niveau lampje en geen oliedruk lampje. Het komt regelmatig voor, dat dit lampje te snel gaat branden, als je bij het peilen voldoende olie in het blok hebt zitten, dan is er niets aan de hand.
 
Ik heb/had dit ook wel eens met m'n xjr , is namelijk t zelfde blok.
Wat die koppeling aangaat , zal wel versleten zijn of er tegenaan zitten.
Koud wil ie toch wel gauw klippen maar op temp, moet ie goed blijven.
Als je m op de zij standaard zet kun je t deksel zo verwijderen zonder dat de olie uitloopt, kijk alles goed na en meet de platen op en de diafragma veer. En of de stalen platen niet verkleurt zijn en recht.
 
Laatst bewerkt:
Yamaha heeft een olie niveau lampje en geen oliedruk lampje. Het komt regelmatig voor, dat dit lampje te snel gaat branden, als je bij het peilen voldoende olie in het blok hebt zitten, dan is er niets aan de hand.

Dát is het enige goeie antwoord, de rest is bangmakerij......

Bekend "probleem" (eigenlijk niet) bij Yamaha. Soms helpt het om je olie een streepje (echt niet meer) over de max bij te vullen.
 
Dát is het enige goeie antwoord, de rest is bangmakerij......

Bekend "probleem" (eigenlijk niet) bij Yamaha. Soms helpt het om je olie een streepje (echt niet meer) over de max bij te vullen.

Bij Yamaha's is dat olielampje geen probleem, de oliedorst soms wel. :X Gewoon voor elke lange rit even peilen en het beestje gaat tot in lengte van dagen door met oliezuipen.
 
Bij Yamaha's is dat olielampje geen probleem, de oliedorst soms wel. :X Gewoon voor elke lange rit even peilen en het beestje gaat tot in lengte van dagen door met oliezuipen.

Dan heb je het -uiteraard- over de oudere modellen van Yamaha, het olieverbruik bij de nieuwere modellen (vanaf ruwweg 2000) is een stuk minder.
Maar ff peilen voor een rit kan nooit kwaad......
 
Terug
Bovenaan Onderaan