Motor blijft hangen bij 3000 toeren.

21 dec 2023
29
11
Ik heb afgelopen week een Suzuki GS500E uit 1993 gekocht. De vorige eigenaar gaf aan dat als de motor warm was hij 3000 toeren liep en niet lager wilde. Nu heb ik al het nodige onderhoud gedaan( bougies, olie, kleppen gesteld, luchtfilter, spruitstuk oring, carbs synchroon gesteld en rubbers in de carburateur vervangen) echter is het probleem nog steeds aanwezig.

De motor loopt stationair goed en als je dan gas geeft boven de 3000/ 4000 toeren blijft hij daar hangen. Als je dan je koppeling een beetje laat opkomen zakt hij weer terug maar als je weer gas geeft blijft hij weer hangen. Soms schiet hij ook ineens naar de 3000 toeren zonder dat je gaf geeft. Hij blijft ook hangen tijdens het rijden. Ik heb alles goed aangesloten en de carburateur ook meerderemalen gecheckt. Heb remreiniger gepoten en heb geen valse lucht kunnen constateren. Ik heb wel de compressie gemeten en allebij de cilinders komen precies op 6,1 bar uit. Dat is erg laag maar omdat ze allebij precies op het zelfde afkomen snap ik het niet helemaal
Dan lijkt het me niet dat er een klep lek is want dan zouden de waarden wel anders moeten zijn. Mischien een lekken koppaking?

Pilot screw staat 2,5 slag open zoals standaard zou moeten.


Ik weet het nu ook niet meer mischien een van jullie wel


Alvast bedankt voor het lezen van dit lange verhaal en voor de reacties.
 
Dst gat is zo klein dat het ik niet kunnen checken maar dit probleem was er ook met de vorige stationair sproeiers dus denk niet dat het daar aan ligt
Er staat een maat op ;). Maar als het probleem niet veranderd na de wisseling zal dat iig niet veel verschild hebben qua maat.

Ik heb vrij veel ervaring met schoonmaken en afstellen van carburateurs, ook van de GS tweecilinders, en deze symptomen lijken er op dat hij onderin niet genoeg benzine krijg om te blijven lopen, daardoor moet je de stationair-stelschroef een stuk verder indraaien tot de motor in het gebied van de gasnaald komt, dan blijft die wel lopen. Maar omdat je dan al tegen/in dat gebied zit kan die omhoog schieten in toeren tot je de motor weer omlaag dwingt.

Als de motor goed op het stationaircircuit draait heb je dit niet... reageert de motor er wel op als je aan de mengselschroeven draait? Er moet duidelijk verschil zijn in lopen als je de schroef helemaal dicht draait tot een stuk verder open als standaard.

Synch en valse lucht zijn in orde naar eigen zeggen dus die negeer ik.
 
Er staat een maat op ;). Maar als het probleem niet veranderd na de wisseling zal dat iig niet veel verschild hebben qua maat.

Ik heb vrij veel ervaring met schoonmaken en afstellen van carburateurs, ook van de GS tweecilinders, en deze symptomen lijken er op dat hij onderin niet genoeg benzine krijg om te blijven lopen, daardoor moet je de stationair-stelschroef een stuk verder indraaien tot de motor in het gebied van de gasnaald komt, dan blijft die wel lopen. Maar omdat je dan al tegen/in dat gebied zit kan die omhoog schieten in toeren tot je de motor weer omlaag dwingt.

Als de motor goed op het stationaircircuit draait heb je dit niet... reageert de motor er wel op als je aan de mengselschroeven draait? Er moet duidelijk verschil zijn in lopen als je de schroef helemaal dicht draait tot een stuk verder open als standaard.

Synch en valse lucht zijn in orde naar eigen zeggen dus die negeer ik.
Het gekke is dat de vorige eigenaar aangaf die dit tijden het rijden is gebeurt dus het lijkt me niet dat het aan een afstelling ligt. Nou ja dat zou je denken dan. Als ik mengselschoef dicht draai valt hij uit dus hij doet zeker iets
 
en goed gecontroleerd of alle kanalen ook effectief open zijn ?
doe eens toerenafvaltest als hij weer hoog blijft draaien (bougiestekker per cylinder los trekken en kijken hoevell toeren hij bij elke cylinder zakt).

en als ik moderator was had ik de helft van de antwoorden verwijdert wegens off-topic
Gewoon lostrekken tijdens het hogetoerental en dan de toeren op de teller checken?
 
Membraam er net uutgehaald en nu kom ik dot tegen een soort gat ofzo maar lijkt niet zo diep dat het echt iets doet
Het zit aan allebij de kanten
 

Bijlagen

  • 20231222_144829.jpg
    20231222_144829.jpg
    122,4 KB · Weergaven: 0
  • 20231222_144836.jpg
    20231222_144836.jpg
    105,9 KB · Weergaven: 0
  • 20231222_143248.jpg
    20231222_143248.jpg
    88,2 KB · Weergaven: 0
Zal wel meevallen, het zal niet veroorzaken waar je nu last van hebt, welke maat hoort er in?

Hoe heb je de carburateurs synchroon gesteld?
Weet je zeker dat het vlotterniveau van beide carburateurs klopt, ze beiden benzine krijgen en niet overlopen?

6bar compressiedruk is overigens (flink) te weinig, maar daar zou ie verder wel redelijk normaal stationair mee moeten kunnen lopen.
Toen je dat controleerde heb je wel even (seconde of 3-4) doorgestart tot de meter niet meer hoger kwam?
 
Ik had te snel gelezen, ik begreep dat ie niet hoger in toeren wilde |(

Ik denk dat Robinjo op het juiste spoor zit, misschien dat de pilot jets een verstopping hebben. Had je bij synchroniseren dit probleem ook al niet dan?
 
Zal wel meevallen, het zal niet veroorzaken waar je nu last van hebt, welke maat hoort er in?

Hoe heb je de carburateurs synchroon gesteld?
Weet je zeker dat het vlotterniveau van beide carburateurs klopt, ze beiden benzine krijgen en niet overlopen?

6bar compressiedruk is overigens (flink) te weinig, maar daar zou ie verder wel redelijk normaal stationair mee moeten kunnen lopen.
Toen je dat controleerde heb je wel even (seconde of 3-4) doorgestart tot de meter niet meer hoger kwam?
Ja heb ik gedaan maar hij komt gewoon niet hoger dan 6.1 bar. Hij rijd voor de rest prima naast het stationair dan. Best wat vermogen en stotterde ook niet dus denk dat mijn compressie meter niet goed is. Als het probleem nog blijft dan ga ik wel langs een motorzaak voor een test
 
Terug
Bovenaan Onderaan