Tikken cylinders achter

scotty71

Rookie
9 mrt 2013
16
0
Hoogeveen
Goedemorgen allemaal,

Ik heb sinds twee maanden een Honda Magna 750 uit 1982. Heeft nu ongeveer 30.000 mijlen gelopen.
Van het weekend even een klein beurtje gegeven. Nieuwe olie, olie filter, bougies, luchtfilter en een nieuwe accu. Ik had al wat Forte in de tank gemikt om inwendig te reinigen. Benzine leiding van de reserve tank scheurde toen ik de tank omhoog deed om het luchtfilter te vervangen. Grr daar ging 10 liter benzine met Forte erin. Raar trouwens dat er geen benzinekraantje aan de tank zit. Maar goed.
Hij start prima en rijd goed. Geen slippende koppeling of zo en loopt mooi stationair. Wat mij opvalt is dat het blok zo tikt. Als je meer gas geeft gaat het sneller tikken. Ik heb al verschillende filmpjes gekeken op youtube en het lijkt alsof dit bij de magna hoort. Het is natuurlijk al een oud beestje.
Om te voorkomen dat ik straks het blok aan gort rij ben ik benieuwd naar Magna ervaringen, hoort dit geluid bij een Magna?
 
Is die controle klepspeling makkelijk te doen? Of moet hier het hele blok voor uit elkaar.

Dat is niet zo moeilijk, alleen het kleppendeksel moet er af. Je kan dan de klepspeling opmeten en ook kijken of er misschien slijtage aan de nokkenas(sen) is. Je kan vast ergens een werkplaatshandboek voor deze motor downloaden, daar staan in hoe het moet en wat de klepspeling zou moeten zijn. Heel moeilijk is het niet, maar vereist wel enige technische handigheid.
 
Volgens is dit ook het model dat problemen heeft/had met smering van de nokkenassen:

The V4 Camshaft problem:

Honda makes great engines. That almost goes without saying. So when a premier engine maker like Honda makes an engine that develops a problem, it becomes big news.

The V4 engine that Honda used in the Magna, Sabre and Interceptor had developed a problem where the camshafts would wear prematurely. The problem was not with the camshafts themselves but rather the oil pump that provided inadequate oil pressure during idle, thus causing poor lubrication to the upper engine parts. Honda immediately fixed the problem on their engines. Worried about their reputation, Honda changed the name of their Interceptor to the CBR, discontinued the Sabre and redesigned the Magna.

Op internet en MF is hier genoeg over te vinden. Er zijn wel modificaties voor geweest, maar het is niet zeker dat jouw motor die heeft natuurlijk. Dit wil niet zeggen dat iedere Magna dit probleem heeft of zal ontwikkelen, maar in geval van tikkende geluiden is dit misschien wel iets om naar te kijken.
 
Naast wat tuxracer zegt... Het blok is toch hetzelfde blok als uit de VF750F? Heel veel daarvan hebben sowieso al problemen met de achterste cylinder, onder andere omdat die slecht gekoeld wordt (hij is uit de rijwind). Er zijn erg veel VF'jes met een kapotte achterste cylinder. :(

Laat het eens horen aan een VF750 kenner. Dat zou ik in ieder geval doen in jouw geval.
 
Laatst bewerkt:
Naast wat tuxracer zegt... Het blok is toch hetzelfde blok als uit de VF750F? Heel veel daarvan hebben sowieso al problemen met de achterste cylinder, onder andere omdat die slecht gekoeld wordt (hij is uit de rijwind). Er zijn erg veel VF'jes met een kapotte achterste cylinder. :(

Laat het eens horen aan een VF750 kenner. Dat zou ik in ieder geval doen in jouw geval.
Zijn die dingen luchtgekoeld dan?
 
Zijn die dingen luchtgekoeld dan?


nee, maar ik heb hem zelf ook jaren gereden die VF750F, en het probleem met die blokken is dat de oliekanalen te dun zijn en te weinig olie transporteren met te weinig oliedruk naar de cilinderkop voor de smering,


daardoor hebben de cilinders die pal in de wind zitten een groot koel voordeel,


ik kon me blok/motor wegdoen, bigend lag eruit... :')

kosten waren hoger dan de motor zelf, helaas.

0216133421.jpg
 
Laatst bewerkt:
edit,
04211247.jpg


een maat van me had een Magna 750, deze had exact hetzelfde blok.


de Naks hoor je altijd een beetje bij deze blokken is mijn ervaring,
dit zei ook die zaak waar ik hem had gekocht,


Die Magna en VF liepen ongeveer hetzelfde qua geluid, hoop dat je er iets aan hebt.

wel altijd heel erg goed het oliepeil/kwaliteit in de gaten houden en niet te hoge toeren draaien! ;)
 
Laatst bewerkt:
Zijn die dingen luchtgekoeld dan?

Nee. Geen idee, ik draag ook maar aan wat ik gelezen heb.

En ook een watergekoeld blok gebruikt rijwind om dingen koel te houden waar geen water langs kan stromen.

Edit:

mr.old(s)cOOl! bevestigt het wel enigszins overigens. De voorste cylinders blijven koeler waardoor de lage oliedruk daar minder problemen oplevert. Dus indirekt heeft het er wel mee te maken, hoewel het de oorzaak dan niet is. ;)
 
Laatst bewerkt:
Genoeg filmpjes bekeken over valve adjustment. Durf het nu wel aan om klepdeksel er af te halen.
Hmm zag net dat oliepijl te hoog staat ver boven het maximum. Iets teveel bijgevuld.
kan dat kwaad?
 
Bij mijn weten zijn de V4's watergekoeld, de VF1000F alleszins en de VF750F ook

Had dit topic niet gelezen, best eerst tik checken/oplossen vooralleer verdere kosten v e oilmod te doen

Olie bijvullen/afmeten met de oliedop er niet ingedraaid! (Bedoel dat de min en max streep gelezen moet worden met de peilstok er niet ingedraaid)

O ja, zonder mod zien je koppen maar olie vanaf een 3 a 3500 toeren (bij de mijne toch, de VF1000F) en dan is die olie al door gans het blok geweest, de mod tapt rechtstreeks af (via adaptorring) vanaf de oliefilter en stuurt die meteen naar de koppen
 
Vandaag begonnen. Eerst maar de benzine aftappen. Benzinetank eraf. Uiteindelijk de klapdeksel losgemaakt. Kreeg het dekseltje er niet uit. Bleef steken achter de ketting. Ik zag dat bij de achterste nokken er geen stelschroef zat. Uiteindelijk via een tip van de motorzaak via een magneet in het blok zitten vissen. En ja hoor daar kwam het stelboutje te voorschijn. Danmoest het borgmoeren ook ergens onderin liggen. Na lang vissen hadden ik beet. Wat een geluk dat het blok niet in de soep is gelopen. De eerste kleppen gesteld. Morgen de andere afstellen.
Hopelijk raadsel van het tikken hiermee opgelost.
 
Er zijn 2 fabrieksmodificaties geweest aan het blok om de problemen op te lossen. Als er naast het motornummer (a/d rechterkant) twee punten zijn geslagen dan zijn beide uitgevoerd. Staan ze er niet....

maar een los boutje doet het ook wel :D
 
Laatst bewerkt:
Dan ging die al een tijd flink tekeer, is de tuimelaar en nok niet ingesleten?
Kijk ook of er geen ruimte op de tuimelaaras zit,als die een bout mist wordt die niet evenredig belast.
Vandaag begonnen. Eerst maar de benzine aftappen. Benzinetank eraf. Uiteindelijk de klapdeksel losgemaakt. Kreeg het dekseltje er niet uit. Bleef steken achter de ketting. Ik zag dat bij de achterste nokken er geen stelschroef zat. Uiteindelijk via een tip van de motorzaak via een magneet in het blok zitten vissen. En ja hoor daar kwam het stelboutje te voorschijn. Danmoest het borgmoeren ook ergens onderin liggen. Na lang vissen hadden ik beet. Wat een geluk dat het blok niet in de soep is gelopen. De eerste kleppen gesteld. Morgen de andere afstellen.
Hopelijk raadsel van het tikken hiermee opgelost.
 
Zover ik kan zien zijn ze nog mooi glad.
Het boutje wat eraf was is moeilijk aan te draaien. Krijg er bijna geen sleutel op. Even met een tangetje proberen. Daarom is ie waarschijnlijk ook los geraakt.

Voordeel is wel dat ik nu wel weet hoe het werkt :-)
 
Alle kleppen gesteld. Wat een gepruts om deksel erweer op te krijgen. Zeker 1uur mee bezig geweest. Uiteindelijk zat ie erop. Zijn hier tips voor. In het handboek stond dat ie in twee delen was, die van mij niet. Snap nou waarom.
Maar goed alles weer erop gezet enstarten maar. Wel spannen hoe hij zou lopen. Hij starten gelukkig in een keer. Viel me gelijk op dat ie veel stiller is. Geen getik meer. Proefrit ging ook prima. Houdtniet meer in. Loopt mooi. Ik ben blij
 
Terug
Bovenaan Onderaan