Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Fred! :} :}

Heerlijk om dit topic door te lezen!
Ik heb er eerder aan zitten te denken om eens heen te gaan. Toch maar eens doen als ik dit lees. En het liefst op de motor uiteraard. :Y

Ik blijf je volgen *O*
 
Laatst bewerkt:
Geld wisselen

Banken en goudwinkels
Er zijn meerdere mogelijkheden. De bank is over het algemeen het veiligst. Alleen de koers is meestal slecht. Bij veel goudwinkels (waar ze gouden sieraden verkopen) wisselen ze vaak ook Euro’s in Dongs. De koers is vrijwel altijd beter dan die van de bank. Het loont de moeite om er een paar binnen te lopen en te vragen naar de wisselkoers. Goed de enorme stapel dongs natellen. Dit is meestal redelijk betrouwbaar.

Volstrekt onbetrouwbaar!
Hanoi bij het Hoan Kiem meer. Aan de zuidkant lopen vaak diverse dames rond waar je geld bij kunt wisselen, bv. dollars in dongs. NOOIT DOEN!!!! Ze bieden weliswaar een zeer concurrerende koers maar je wordt belazerd (het is Minh ook overkomen!). Je ziet of weet absoluut niet hoe ze het doen maar je hebt gegarandeerd 100% zekerheid dat je minder krijgt dan waar je recht op hebt.

ATM
Je kunt ook geld uit de muur trekken. Heb ik zelf al jaren geen ervaring mee. Gasten van ons hadden voig jaar problemen met een Maestro-card. Hun Mastercard gaf geen problemen. Op zich was dit nieuw voor ons. Voor zover we wisten was het mogelijk om een Maestro-card te gebruiken, maar met een limiet van VND 2.000.000 per keer (per dag?). Omdat wij nooit een ATM gebruiken is dit moeilijk voor ons te testen. Neem zonodig meerdere kaarten mee.
De kosten zijn dacht ik vrij hoog. Cash meenemen en in goudwinkels wisselen is denkelijk de voordeligste optie.
 
Nha Trang

full
 
tvp dit is een zeer interresant topic, was al een beetje verkocht aan vietnam door top gear maar dit geeft een nog mooier plaatje

ben je ooit wel eens bij dat restaurant geweest waar ze op het einde (top gear) zaten met hun "amfibie" motoren?
 
Nee, nooit geweest. Maar die baai is zo ontzettend groot, dus je moet het maar net treffen.

Ik wil die TopGear dvd over een aantal weken nog eens bekijken en er dan op terugkomen.
 
Nee, nooit geweest. Maar die baai is zo ontzettend groot, dus je moet het maar net treffen.

Ik wil die TopGear dvd over een aantal weken nog eens bekijken en er dan op terugkomen.


Ja ik ben daar ook wel benieuwd naar, welke restaurant dat nou precies is, en of je er meer hebt. Is natuurlijk wel redelijk op ieders netvlies gebrand, zo'n locatie...
 
Geld wisselen


ATM
Je kunt ook geld uit de muur trekken. Heb ik zelf al jaren geen ervaring mee. Gasten van ons hadden voig jaar problemen met een Maestro-card. Hun Mastercard gaf geen problemen. Op zich was dit nieuw voor ons. Voor zover we wisten was het mogelijk om een Maestro-card te gebruiken, maar met een limiet van VND 2.000.000 per keer (per dag?). Omdat wij nooit een ATM gebruiken is dit moeilijk voor ons te testen. Neem zonodig meerdere kaarten mee.
De kosten zijn dacht ik vrij hoog. Cash meenemen en in goudwinkels wisselen is denkelijk de voordeligste optie.

Ik kom net terug van 10 dagen in en rondom Ho Chi Minh City. De meeste ATM's accepteren gewoon meastro cards. Heb een keer meegemaakt dat een kaart geweigerd werd omdat die niet herkend werd. Wel moet je er even op letten dat je bij je bank aangeeft ook buiten Europa te willen pinnen, standaard staat dit namelijk uit. De kosten zijn inderdaad vrij hoog, ik meen 30% van het bedrag dat je opneemt. De limit was bij alle ATM's 5.000.000 Dong. Daar kan je in ieder geval een hele poos mee vooruit :)
 
lijkt er wel veel op maar genomen van de andere kant.

maar als ik het me herrinner was het groter...
 
@Harald159. Bedankt voor de aanvulling. Die kosten zijn echt walgelijk. Ik denk dat mijn hint (cash meenemen en wisselen bij de goudwinkel) toch een betere keus is. Wij wisselen zelf ook altijd bij een goudwinkel.
 
Douane etc.

Die is de laatste jaren vrij goed en ook vriendelijker dan vroeger. Je hoeft geen kaarten en formulieren meer in te vullen in het vliegtuig. Vaak zijn er in HCM ook heel veel loketten geopend en werkt men behoorlijk snel. Men maakt een kopie van het visum en je krijgt een paar stempels. That’s it.

LET OP! Bij het verlaten van het vliegveld wordt ALTIJD de bagage gecontroleerd aan de hand van de bagageslips op de boardingpass. Goed bewaren dus en niet te diep opbergen.

ENNE..... die controle geldt ook voor binnenlandse vluchten!
 
Phan Thiet. Een populair gebied met veel resorts, ongeveer halverwege HCM en Nha Trang. Spectaculaire zandrotsen. Hoge zandduinen waar kinderen je een stuk zeil proberen te verhuren om op je buik er vanaf te glijden (en ja, ik ben geestelijk ook nooit ouder geworden dan een jaar of 12, dus.....)
full
 
Monteurs

Mijn persoonlijke definitie van een Vietnamese monteur:
“dat is iemand die je motor sneller kan verkloten dan je dat zelf kan”.

OK, ik zei het al in één van de eerste posts: ik heb een vrij uitgesproken (en misschien volgens sommige een ongenuanceerde) mening over Vietnamese monteurs. Maar helaas, het is allemaal uit eigen droeve ervaring. Er lopen inderdaad enkele redelijke monteurs tussen maar van het overgrote deel heb ik geen hoge pet op. Ik heb ze bezig gezien en de tranen schieten in je ogen. Moeren los- en vastdraaien met een combinatietang, bougies vastzetten of het de achteras is, slecht passend gereedschap etc. Kruislings vastzetten van pakkingen? Waarom zou je?

Ik kwam ooit met de motor van een familielid bij een motorzaakje om de moer van de voorrem wat aan te draaien. Niemand gebruikt de voorrem immers dus de moer zat vastgeroest. In plaats van aan dat moertje te draaien (en ik wees het nog wel aan) heeft de man de hele trommelrem uit elkaar gehaald, ijzerdraad om het asje gewikkeld dat de remschoenen uit elkaar duwt en weer in elkaar gezet. Helaas spreek ik (nog steeds) nauwelijks Vietnamees dus ik kon niet naar zijn beweegredenen vragen om dit te doen i.p.v. de moer een stukje aan te draaien. Wat ik ook deed en aangaf, hij was in ieder geval niet te stoppen en ook niet te bewegen om iets met die moer te doen..

Ander voorbeeld. Ik kwam bij de zaak waar ik de motor heb gekocht met de klacht dat hij erg trilde. Meteen een monteur met een sleutel en een meter pijp eraan om de motorophangbouten “wat vaster” te zetten. Na de eerste moer heb ik die aktie gelukkig af kunnen breken (voordat er zaken af zouden breken). Ik heb later helse moeite gehad om die moer (die ook al wat rond was geworden) los te krijgen. Er zitten nu in Nederland gekochte bouten in die met de juiste kracht zijn vastgezet. Ehhhh, dat laatste hoop ik maar: ik gebruik het werkplaatshandboek van de Honda Rebel 250 cc. die er motorisch ongeveer hetzelfde uitziet. Ik moet wel, voor mijn fiets is zelfs geen instructieboekje gemaakt, je krijgt die van de 125 cc. meegeleverd.

De manager van de fabriek gaf in ieder geval aan dat de bouten van de motorophanging “op gevoel en routine” worden vastgezet. Tja.....

Het trillen is een stuk verminderd met de nieuwe bouten, het recht zetten van het blok (scheelde ruim ½ cm. aan de voorkant) en nieuwe en beter passende beugels (zelfgemaakt) aan de bovenkant.

Ik kocht in HCM clip-ons. Daar bleek een inbusboutje te ontbreken. “Geen probleem, we hebben er nog wel één in de gereedschapskist”. Ik heb op een gegeven moment de clip-ons kwaad uit de handen van de medewerker gerukt omdat hij met geweld van alles en nog wat in die schroefdraad probeerde te wringen. En nog vreemd kijken ook: “waar maak je je druk om, die bout gaat er toch in?”. Hopelijk was hij nog steeds pissig dat ik hem rond 12:00 wakker maakte omdat ik wat wilde kopen. Meest waarschijnlijk is dat hij er gewoon de ballen verstand van heeft.

En ik ben niet de enige klager. Erich kan ook een reeks van soortgelijke zaken opnoemen. En daar zaten ook echte probleemgevallen bij als remmen die nauwelijks meer werkten na een afstelbeurt! Er is inmiddels in Nha Trang maar 1 zaak, die van Erich aan zijn fiets mag sleutelen. Ik ben daar ook een keer wezen kijken maar zoals ik de man een pistonpen uit een zuiger zag rammen heb ik ook over hem “enige” twijfels.

Dus heb ik mij maar voorgenomen dat er voorlopig niemand anders aan mijn motor komt. Dit onder het motto “als je wilt dat iets goed gebeurd moet je het zelf doen”. En zoals ik al in het begin van dit topic aangaf: “met succes” (mompelde de hobby-sleutelaar heel arrogant).

Maar het is natuurlijk van de zotte dat ik -als hobbyist- het veel beter doe dan de pro’s.
 
Bandenspanning

Je kunt in Vietnam zo ongeveer op elke straathoek je banden laten oppompen. Wie echter prijs stelt op een juiste bandenspanning kan het beste vanuit Holland een bandenspanningsmeter meenemen. Hier “piekt” men even tegen de band aan om te horen hoe vol de band is.

Toen mijn motor werd afgeleverd heb ik dat thuis gecontroleerd. De ene band was bijna het dubbele en de andere band iets meer dan de helft van de juiste spanning.
OK..... jawel.... inderdaad...... het klopt: gemiddeld was het bijna goed (zucht).
 
Mooi topic :}

Ben zelf 2x in Vietnam geweest en heb er oh zo'n goeie herinneringen aan; wat een mooi land en wat een lekker eten. :9~
 
@2 meter ellende. Ondanks al mijn opmerkingen (alleen over leuke en goede dingen schrijven boeit tenslotte ook niet erg) volledig mee eens.
 
Laatst bewerkt:
Lasergun

De politie in Vietnam heeft ook de beschikking over apparatuur waarmee ze de snelheid kunnen meten. Rolt ook een hele mooie foto uit, zoals ik zelf heb kunnen zien. Over het algemeen is het boter bij de vis. Ik durf niet te zeggen of er nog een soort van “buitenlanderstoeslag” bij komt. Ik mocht 40, werd geflitst met 51 en moest ter plaatse VND. 300.000 betalen.

Er wordt ook behoorlijk frequent gecontroleerd. Tegen Tet iets meer, want dan heeft men geld nodig (oeps, wat zeg ik nu). Op het laatste stuk van de weg van mijn huis naar Nha Trang wordt zeker 3-4 keer per week gecontroleerd. Ik rij op dat stuk vanaf het begin bebouwde kom (je rijdt onder een grote boog door) ook altijd 40. Er is hierbij één complicatie. De regel is binnen de bebouwde kom 40 km/uur en buiten de bebouwde kom 60 km/uur. De moeilijkheid is dat die bebouwde kom niet scherp gedefinieerd is. Er hoort nog iets bij in de geest van “als er veel huizen staan wordt men geacht dit als bebouwde kom te beschouwen en niet harder dan 40 te rijden”. Tja, wat is “veel huizen”? Hier heb ik gelukkig nog niet mee te maken gehad.

Ook kun je beter geen stopteken van de politie negeren. Ik heb in HCM gezien dat een Vietnamees, die dat toch deed toen een motoragent hem een stopteken gaf, door de agent achterop letterlijk van zijn motor werd geslagen met een knuppel. Niks nog een waarschuwing: knal. Nu zal dat bij buitenlanders wat minder snel gebeuren, maar toch.....
 
Het rijden van Vietnamezen

Nog wat meer “leed”.

Verlichting.
’s Avonds heb je die, zowel voor auto’s als motoren, in 2 smaken: helemaal niet of groot en recht vooruit. Kortom, met mijn zeer slechte ogen blijf ik na donker binnen. Temeer omdat velen zich op mijn weghelft bevinden en op mij af rijden.

Stoplichten.
Tegenwoordig gaat dat wat beter. Een paar jaar geleden was het nog zo dat als hij op rood sprong men nog een tijdje door bleef rijden en tegen de tijd dat hij mogelijk op groen zou springen begon men alvast. Aangezien alle andere kanten hetzelfde deden was het altijd opstopping op het kruispunt.

Overigens, die zebra en dat voetgangerslicht zijn er uitsluitend voor de show. Het is nl. nog steeds volledig geaccepteerd dat als jouw stoplicht op rood staat, maar je moet naar rechts, je dan gewoon doorrijdt. Voetgangers? Wat zijn dat? Ik ben al eens bijna platgereden door een motor op een zebra terwijl het voetgangerslicht op groen stond en 2 politieagenten op 5 m. afstand lachend stonden te kijken hoe ik protesteerde. En mijn gevloek en armgebaren tegen hun werd ook lachend geaccepteerd, ze verstaan er toch niets van. De agente, die mijn bekeuring uitschreef is de enige tot nu toe, die Engels tegen mij sprak. Voordeel daarvan is wel dat je iets minder snel wordt aangehouden. In zo’n situatie gewoon Nederlands blijven spreken.
 
Het rijden van Vietnamezen

Nog wat meer “leed”.

Verlichting.
’s Avonds heb je die, zowel voor auto’s als motoren, in 2 smaken: helemaal niet of groot en recht vooruit. Kortom, met mijn zeer slechte ogen blijf ik na donker binnen. Temeer omdat velen zich op mijn weghelft bevinden en op mij af rijden.

Stoplichten.
Tegenwoordig gaat dat wat beter. Een paar jaar geleden was het nog zo dat als hij op rood sprong men nog een tijdje door bleef rijden en tegen de tijd dat hij mogelijk op groen zou springen begon men alvast. Aangezien alle andere kanten hetzelfde deden was het altijd opstopping op het kruispunt.

Overigens, die zebra en dat voetgangerslicht zijn er uitsluitend voor de show. Het is nl. nog steeds volledig geaccepteerd dat als jouw stoplicht op rood staat, maar je moet naar rechts, je dan gewoon doorrijdt. Voetgangers? Wat zijn dat? Ik ben al eens bijna platgereden door een motor op een zebra terwijl het voetgangerslicht op groen stond en 2 politieagenten op 5 m. afstand lachend stonden te kijken hoe ik protesteerde. En mijn gevloek en armgebaren tegen hun werd ook lachend geaccepteerd, ze verstaan er toch niets van. De agente, die mijn bekeuring uitschreef is de enige tot nu toe, die Engels tegen mij sprak. Voordeel daarvan is wel dat je iets minder snel wordt aangehouden. In zo’n situatie gewoon Nederlands blijven spreken.
Dat is natuurlijk wel handig, maar wat betreft het zebrapad is het in Belgie niet veel anders. Wanneer ik met de honden ga wandelen en ik wil bij een zebrapad oversteken sta ik soms letterlijk tegen de rand van de weg aan minuten te wachten. (ze denken waarschijnlijk dat ik op de bus sta te wachten). Een op de honderd stopt wel, en tot nu toe hierdoor al 4 keer kop-staart botsing voor het zebrapad, en talloze bijna aanrijdingen.
 
Klopt. In Rotterdam, waar ik in de buurt woonde, is het eigenlijk precies hetzelfde. Maar in Nederland wordt je zelden plat gereden op de combinatie zebrapad, groen voetgangerslicht en politie op 5 m. Hier doorlopend (met de goede klemtoon).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan