suzuki gt 80 l spanning tussen de 3 polen van de bobine

insevh

MF'er
16 apr 2013
58
0
Chatin
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een kapotte Suzuki gt80l gekocht, deze motor is zeer onbekend en ik kan dus weinig info vinden op het net. De man die hem verkocht vroeg 150€ en hij heeft eerlijk opgebiecht dat de bougie niet vonkt en dat hij "alles" heeft geprobeerd om hem te maken. Dit is de eerste motor die ik probeer op te knappen dus ik vraag even jullie raad: als ik met een spanningsmeter check of er spanning zit tussen de bougie dop en de massa piept ie, dus spanning. Is dat normaal ? Lijkt mij niet omdat de massa de min is (als ik het goed heb).

Bij de bobine vond ik het zelfde probleem: tussen de massa, dat dunne kabeltje (die volgens mij van de cdi afkomt) en de bougie dop zit ook spanning. Dat lijkt mij ook niet logisch. (Foto van mijn bobine Dropbox - IMG_20130416_180813.jpg )

Nu dus mijn waarschijnlijk domme vragen:
- klopt alles wat ik zeg ?
- ligt het aan de bobine, moet ik deze vervangen ?

Alvast super bedankt,

Inse
 
jep, hij heeft een accu maar die zit niet aangesloten: had gehoord dat die niet nodig is om de bougie te laten vonken.

en ik meet spanning tussen de 3 polen dat betekend dat ze in verbinding staan met elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Als je accu niet aangesloten is kun je nergens spanning meten. Hoogstens verbinding/weerstand maar geen spanning.

Tenzij je de motor rondkickt en dan op de dynamo meet, dan wel natuurlijk.
De accu dient trouwens wel aangesloten te zijn om je stroomcircuit te sluiten, anders heb je zowieso geen vonk.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het over je dynamo.

Wat ben je aan het meten???

Ik krijg de indruk dat je geen benul hebt van wat je aan het doen bent. Een kapotte accu doet niks, je moet eerst een goede accu hebben.
Meten heeft pas zin als je begrijpt wat je doet. Spanning is volt, stroom is ampere en weerstand is ohm, weten wat je meet anders kun je het net zo goed niet doen.
Een bobine kun je met een gewone multimeter van de bouwmarkt niks aan meten. Hoeft ook niet, als je de rest eerst in orde maakt zul je snel genoeg zien of hij het doet.
Gewoon beginnen met het begin. Goede accu er aan zodat de stroomkring compleet is en dan verder kijken. Mag ook een heel andere accu zijn (auto, motor whatever) zolang de spanning maar klopt (6 volt/ 12 volt?).
 
Ik heb gewoon een apparaatje dat piept als je de 2 pinnen van dat ding op bv eb stuk koper legt, dan is er dus verbinding tussen die 2 pinnen. Ik heb gisteren al een auto accu aansloten, toen vonkte de bougie helaas ook niet. Ik heb gehoord dat je 2 kabeltjes kan trekken om te checken of het aan de condensor ligt of een kabeltje, klopt dat ?
 
Verdiep je eerst maar eens in een elektrisch schema van een motor.
Ik neem aan dat je een condensator bedoelt, een condensor is een onderdeel uit een airco systeem.

Wat heb je verder gecheckt met die accu er op?
heb je een jiffyswitch? koppelingshendelswitch? Contactslot? Dodemansknop? Draadbreuk?

Rustig 1 voor 1 alle componenten nalopen, niet gelijk onderdelen gaan bypassen, zeker niet als je geen idee hebt wat je aan het doen bent.

Jouw piep apparaatje is heel leuk om draadbreuken te zoeken en schakelaars te controleren maar niet geschikt om een bobine te checken.
 
Laatst bewerkt:
ik heb net een foto gedownload van het elektrisch schema van een motor, ga ff doorkijken.
verder heb ik niets gecheckt met de accu erop :/

zover ik weet heb ik een jiffyswitch, koppelingshendel (switch ???) en een contactslot. dodemansknop zit er volgens mij niet op.
 
ik heb net een foto gedownload van het elektrisch schema van een motor, ga ff doorkijken.
verder heb ik niets gecheckt met de accu erop :/

zover ik weet heb ik een jiffyswitch, koppelingshendel (switch ???) en een contactslot. dodemansknop zit er volgens mij niet op.


Helemaal met Hellraiser eens. Jouw piepapparaat meet waarschijnlijk alleen of iets verbonden is of onderbroken. een soort Ohm meting dus. Daar heb je verder op dit moment weinig aan.
De accu heb je nodig om fatsoenlijk te kunnen meten of zoals Hellraiser zegt, om de stroomkring te kunnen sluiten. Toch is het goed om een goede werkende accu er in te zetten, zodat als je werkelijk iets gaat meten je ook weet dat je uitgangspunt goed is.

Het zou ook handig zijn om te weten wat de vorige eigenaar precies heeft uitgespookt, omdat hij er alles al aan gedaan heeft en het probleem er nog is....vervolgens kun je dan zijn "gedane" zaken nog eens nalopen.

Het is heel moeilijk om een fout op te sporen zoals jij nu hebt, als je de elementaire begrippen uit de elektronica niet goed kent. Aan de andere kant is dat ook een uitdaging. Het schema van de GT80 is niet al te moeilijk te begrijpen en er zijn genoeg pro's hier die je willen en kunnen helpen.....ik ga je verhaal hier volgen in ieder geval.
 
Laatst bewerkt:
Besef overigens wel, los van alle technisch ongemak, dat een GT80 een lichte motorfiets is, tweetakt en bij mijn weten niet geleverd is in Nederland. leuk om te crossen, maar veel te langzaam voor de snelweg. In Duitsland echter was en is het een hele gewilde "brommer"
 
bedankt jongens, alleen ben ik een beetje in de war: waar zitten die cdi unit en condensator ?
die spotgoedkope cdi unit die hellracer op ebay heeft gevonden zie ik er niet op zitten. en dat doosje links op de foto die ik heb meegestuurd in men eerste bericht, is dat de condensator ?
 
bedankt voor de hulp !
jah, sorry dom van me, dat is het knipperlicht kastje.
ik heb (volgens mij) geweldig nieuws: :) ik heb met een voltmeter gecheckt of er spanning is vòòr de bobine als ik kickstart, dat was dus: 12 volt en het 12 volt lampje knipperde, lijkt mij logisch omdat de vonk ook "knippert" .dus als mijn analyse goed is ligt het aan de bobine. (aan de bougie kan het ook niet liggen omdat die het wel doet op een ander brommertje.)
moet ik nu een andere bobine bestellen ? zo ja welke. zijn die gewoon universeel of moet ik een specifieke hebben ?
 
Nogmaals bedankt voor je hulp, Ik geloof dat het geen 4takt is, of is het niet erg als je een 4takt bobine op een 2takt motor zet ?
Ik vind amazon toch makkelijker, ik woon namelijk in fr, ik vind het zon gedoe om dat ding hier helemaal naar toe te sturen.
 
Zoals ik al eerder zei, is de GT 80 een tweetakt........

Voor meer info, vraag een op het oude brommer forum of op een ander brommerforum.. Daar hebben ze vaak specifieke kennis van deze dingen.
 
ik ga vandaag bij de plaatselijke brommer reparateur kijken of hij een 6v bobine heeft, zo niet bestel ik hem op amazon, ontzettend bedankt mannen, zonder jullie was dit NOOIT gelukt !
gr,
inse
 
Terug
Bovenaan Onderaan