O,X of Z ringen tussen de schakels van een ketting

D'icer

MF'er
21 dec 2023
48
48
Gewoon iets wat me net te binnenschoot tijdens het schoonmaken/ smeren van de kettingen van mijn fietsen. Is er een mogelijkheid om achteraf te zien welke ringen de ketting heeft als je de verpakking niet (meer) hebt, door bv coderingen op de schakels? Ik heb 2 fietsen met kettingen gemonteerd vanuit de fabriek, zijn nog lang niet versleten en smeer ze regelmatig om de 2 tankbeurten/ 500 km. Heb gelukkig een spuitbus die geschikt is voor alle drie, maar deze vraag blijft toch knagen...
 
Ik denk niet dat er nog fabrikanten zijn die kettingspray voor motoren verkopen die niet geschikt is voor O-ring kettingen.
En dan is die ook geschikt voor X-ring kettingen.
Je maakt je zorgen voor niets.
 
Dat is het hem nou juist, de ene fabrikant rept er wel over de gemonteerde merk en type in de handleiding en de andere rept alleen over het schoonmaken en smeren
 
Toen de eerste O-ring kettingen kwamen 40 jaar geleden was dat wel eens een probleem, maar nu zowat elke motor standaard een O of X-ring ketting heeft zullen ook de meeste fabrikanten daar niets meer over vermelden.
 
Toen de eerste O-ring kettingen kwamen 40 jaar geleden was dat wel eens een probleem, maar nu zowat elke motor standaard een O of X-ring ketting heeft zullen ook de meeste fabrikanten daar niets meer over vermelden.
Dat is duidelijk. Ik vroeg het me gewoon af doordat de ene fabrikant het wel vermelde welke type ketting er gemonteerd is en de andere niet. Genoeg horror verhalen op het net over smeermiddelen die de ringen aan kunnen tasten. Maakte me overigens niet heel druk omdat ik het zekere voor het onzekere heb genomen door een middel te kiezen die voor alle 3 geschikt is, en dat was 10 jaar geleden _O-.
 
Gewoon iets wat me net te binnenschoot tijdens het schoonmaken/ smeren van de kettingen van mijn fietsen. Is er een mogelijkheid om achteraf te zien welke ringen de ketting heeft als je de verpakking niet (meer) hebt, door bv coderingen op de schakels? Ik heb 2 fietsen met kettingen gemonteerd vanuit de fabriek, zijn nog lang niet versleten en smeer ze regelmatig om de 2 tankbeurten/ 500 km. Heb gelukkig een spuitbus die geschikt is voor alle drie, maar deze vraag blijft toch knagen...
Kijken of er tekens/ letters op een schakel staan en die op google intikken na de merknaam.
Dus bijvoorbeeld DID ZVM .
 
Als je gaat zoeken naar smeermiddel/ reinigingsmiddel voor ketting vind je genoeg kreten/ meningen/ verhalen van anderen. Zijn hun mening natuurlijk en dat mag, maar zette mij onbewust toch aan het denken over de ringen blijkbaar. Hieronder heb ik een test van Fortnine die mij is bijgebleven na het vele zoeken. Hij heeft het netjes onderbouwd en laten zien. Had in mijn reactie middelen moeten zetten ipv alleen smeermiddelen.....

Kijken of er tekens/ letters op een schakel staan en die op google intikken na de merknaam.

Dank je, zal beter kijken bij de volgende smeerbeurt. Het maakt ook niks uit voor nu, ze zijn lang niet aan vervanging toe. Kan voorlopig nog jaren mee doen en als ze versleten zijn komt een complete set met tandwielen op. Zaterdag ben ik in de buurt van de dealer, kan ik het daar vragen.

Misschien de wd40 verhalen? Of de beunhaas olie soorten.

Klopt, de meningen over smeren met spuitbus of met olie zijn flink verdeeld, ook hier op het forum. Smeren met WD40 is nooit in me opgekomen, gebruik het meer als schoonmaak middel op bepaalde plekken om makkelijk te ontvetten. Helpt ook goed om de klodders en remstof van de binnenkant van je velg te vegen, wel uitkijken velg linten of stickers.

Op internet moet je dan op YouTube

Precies daar ook. Al is het vaak de vraag of het aan hun manier van onderhoud of het gebrek daaraan ligt.

Naast al het zin of onzin kom ik soms interessante videos tegen over ketting onderhoud:

Fortnine


RevZila/ The Shop Manual
 
Terug
Bovenaan Onderaan