Keerringen voorvork zelf doen of laten doen?

johan-gixxer

Die hard MF'er
31 dec 2007
304
0
groningen
wat is wijsheid?
koppelingsplaten etc heb ik zelf gedaan maar de voorvork loshalen en een bok kopen etc staat me wat tegen.

ook het precieze afgieten van de olie is een beete een drempel.

Wie heeft hier ervaring mee en heeft advies, zelf doen of laten doen.
 
Das goedkoop :)

Twee keerringen, vorkolie, twee nieuwe pakkingringen.

Ik zit aan inkoop van de onderdelen daar al ruim boven.

Was het niet 15 gulden + even op de knietjes?

;)


_O- _O- _O- _O- _O- _O-

Ik heb ook de keerringen van de veerpoten vervangen.
Eigenlijk (achteraf kijk je een paard in z'n reet) appeltje-eitje klusje.
Werkplaats handboek is wel een must.(gewoon ergens van het web plukken).
Als je de instructie vanuit het WPHB volgt, dan kan het bijnaniet mis.
Olievullen is ook niet zo spannend, luchtkamer gewoon met een schuifmaat afmeten.

En als je zelf je koppelingsplaten vervangen hebt, dan gaat je dit zeker lukken.

:W
 
Oke dus ik heb een voorbok nodig (achterbok heb ik wel) en zon oliespuit en een tang voor die ringen.
das alles? waar koop ik dit spul? hoeveel kost mij dit?

Als de kosten van dat gereedschap + bok in de buurt komt van het laten doen bij een zaak doe ik dat liever.

Een krik eronder kan niet vanwege de uitlaten die daar lopen.

Ik ben wel redelijk technisch en heb een WPHB maar voorvork afstellen op de beste rijhoogte enzo heb ik niet veel kaas van gegeten.
Wil niet de rij eigenschappen van de motor verstieren ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Ter vergelijking:
Ik ben er nu voor de tweede keer mee bezig, dit keer bij een GSX 750 F van 1994; vorige keer bij een GS 500 e. Dit zijn conventionele poten, dus geen USD. Keerringen, stofkappen, olie en afdichtingen onderste inbus is ca. 35,-. De rest is arbeid.
Ik gebruik een bankschroef (met doek tegen beschadigen), slagmoersleutel voor de onderste inbus te lossen, sleutel 24 voor de bovenste moer, een klein schroevendraaiertje om de oude stofkappen te verwijderen + de borgclip. Nieuwe keerring plaatsen kan dmv de oude erop te leggen en voorzichtig rondom te tikken met een drijfveer oid. De olie meet ik af met de tool die hiervoor ontwikkeld is (zie plaatje hierboven ergens), kost ca. 30,-.

Mijn vader heeft zijn VX800 vorig jaar weggebracht, dat is dezelfde voorvork in principe, en mocht € 200,- aftikken...

Het lijkt ingewikkeld, maar met de how-to's van MF / een WPHB vind ik het erg goed te doen. Helemaal als je zelf een koppeling kan vervangen.

Oh ja, ik heb de GSX F nu als volgt gesteund:
Onderste kuipdeel eraf, op de middenbok en assteuntjes geplaatst onder het frame.
 
Ter vergelijking:
Ik ben er nu voor de tweede keer mee bezig, dit keer bij een GSX 750 F van 1994; vorige keer bij een GS 500 e. Dit zijn conventionele poten, dus geen USD. Keerringen, stofkappen, olie en afdichtingen onderste inbus is ca. 35,-. De rest is arbeid.
Ik gebruik een bankschroef (met doek tegen beschadigen), slagmoersleutel voor de onderste inbus te lossen, sleutel 24 voor de bovenste moer, een klein schroevendraaiertje om de oude stofkappen te verwijderen + de borgclip. Nieuwe keerring plaatsen kan dmv de oude erop te leggen en voorzichtig rondom te tikken met een drijfveer oid. De olie meet ik af met de tool die hiervoor ontwikkeld is (zie plaatje hierboven ergens), kost ca. 30,-.

Mijn vader heeft zijn VX800 vorig jaar weggebracht, dat is dezelfde voorvork in principe, en mocht € 200,- aftikken...

Het lijkt ingewikkeld, maar met de how-to's van MF / een WPHB vind ik het erg goed te doen. Helemaal als je zelf een koppeling kan vervangen.

Oh ja, ik heb de GSX F nu als volgt gesteund:
Onderste kuipdeel eraf, op de middenbok en assteuntjes geplaatst onder het frame.

Oke dus ik heb nodig een voorbok van 50 euro, een speciale olie-tool van 30 euro, keerringen en olie van rond de 35 euro.
dan zit ik op 115€

En ik heb geen slagmoersleutel maar die heb ik niet persee nodig?
wat is dat gelul in dat filmpje van een opspanner dan, totaal niet nodig?

als ik voor 115 euro klaarben is het het waarschijnlijk wel waard zelf te doen als ik van jou 200 euro uitga.
 
Laatst bewerkt:
Wat ook heel makkelijk is om de luchtkamer te meten is twee ty wraps te gebruiken door ze in een T-vorm te doen. Dwarse deel rust bovenop de voorvork, hangend deel wat in de poot gaat zo lang maken als de luchtkamer groot moet zijn. Vullen met de gewenste olie en ty-wraps als peilstok gebruiken.

Easy does it.
 
vind het nu toch wel spannend worden.
Ik lees hier een hoop verhalen over opmeten van het niveau.
maar als je weet hoeveel er in moet (CB500 '95 320ml/poot) dan is het toch gewoon een kwestie van al het oude er uit en het nieuwe er in??
 
vind het nu toch wel spannend worden.
Ik lees hier een hoop verhalen over opmeten van het niveau.
maar als je weet hoeveel er in moet (CB500 '95 320ml/poot) dan is het toch gewoon een kwestie van al het oude er uit en het nieuwe er in??


ik denk dat er nog wel een laag oude olie inblijft, waardoor je misschien teveel olie erin doet.

dat van die tiewraps snap ik niet echt, waar is dat precies voor nodig?
 
Terug
Bovenaan Onderaan