Voorvork keerring: Lek of niet?

Bram_89

Rookie
1 okt 2021
12
3
Allen,

Een vraag voordat ik onnodig mijn voorvork keerring ga/laat vervangen.

Laatst had ik mijn motor op de trailer staan en op de plaats van bestemming zag ik duidelijk een beetje olie op de binnenpoot. Na schoonmaken en een paar keer inveren zag ik geen olie meer dus toch maar gaan rijden en in de gaten gehouden. Er was geen olie meer te zien. Ook net thuis nog maar eens een paar keer goed ingeveerd, maar geen olie te zien. Ik controleer de poten regelmatig op olie dus het lijkt me sterk dat alle olie eruit is. Het is ook een "normale" (geen upside down) voorvork.

Kan het zijn dat ik de motor te strak in de veren had getrokken op de trailer waardoor er teveel druk op de keerringen is gekomen en ze wat olie hebben doorgelaten, maar ze nu weer goed sluiten? Of moet ik ze toch echt gaan vervangen?
 
Allen,

Een vraag voordat ik onnodig mijn voorvork keerring ga/laat vervangen.

Laatst had ik mijn motor op de trailer staan en op de plaats van bestemming zag ik duidelijk een beetje olie op de binnenpoot. Na schoonmaken en een paar keer inveren zag ik geen olie meer dus toch maar gaan rijden en in de gaten gehouden. Er was geen olie meer te zien. Ook net thuis nog maar eens een paar keer goed ingeveerd, maar geen olie te zien. Ik controleer de poten regelmatig op olie dus het lijkt me sterk dat alle olie eruit is. Het is ook een "normale" (geen upside down) voorvork.

Kan het zijn dat ik de motor te strak in de veren had getrokken op de trailer waardoor er teveel druk op de keerringen is gekomen en ze wat olie hebben doorgelaten, maar ze nu weer goed sluiten? Of moet ik ze toch echt gaan vervangen?
Bij een normale vork kun je toch even de doppen boven op de vork eraf draaien en de luchtkamers meten ?
 
Bij een normale vork kun je toch even de doppen boven op de vork eraf draaien en de luchtkamers meten ?
Even?
Dan moeten de veren er uit en moet je de vork volledig induwen.
En waarom?
Als een vorkpoot volledig leeg zou lopen heb je een olievlek van één meter doormeter.
Van enkele ml die lang een vorkpoot lekken is je vork niet leeg,het zal zelfs amper meetbaar zijn.

@TS : dus gewoon verder in het oog houden,er is waarschijnlijk niets aan de hand.
Heb je de motor nogal naar voor in zijn veren getrokken?
Dan was de vork op dat moment mogelijk ook licht gebogen wat voor lekken kan zorgen.
 
Bij het ver een vaak strak intrekken bij lange ritten heb je meer kans dat je vork poten gaan lekken.
ook bij mij gebeurd met de grote vakantie's...... Italie Spanje.

Soms komt het door de vliegen of ander zooi dat op de binnenpoot plakt op die plek maar ook door het te ver door trekken.

Als je vork niet meer lekt niets aan doen
 
Even?
Dan moeten de veren er uit en moet je de vork volledig induwen.
En waarom?
Als een vorkpoot volledig leeg zou lopen heb je een olievlek van één meter doormeter.
Van enkele ml die lang een vorkpoot lekken is je vork niet leeg,het zal zelfs amper meetbaar zijn.

@TS : dus gewoon verder in het oog houden,er is waarschijnlijk niets aan de hand.
Heb je de motor nogal naar voor in zijn veren getrokken?
Dan was de vork op dat moment mogelijk ook licht gebogen wat voor lekken kan zorgen.
Wat bedoel je met naar voor in de veren getrokken? Ik gebruik dit voor het achterwiel: Motorband spanband Acebikes Tyrefix

En dit voor het stuur: Spanband stuur klemgesp Acebike buckle-up

Bedoel je dat het kan zijn dat ik het achterwiel te strak aantrek en dat daardoor de motor teveel in de wielklem geduwd wordt?
 
Ik zie regelmatig mensen die riemen vanaf hun stuur recht naar voor,of schuin naar de hoeken van de aanhangwagen spannen i.p.v. gewoon naar opzij.
Dan verbuig je de vorkpoten uiteraard een beetje waardoor ze kunnen gaan lekken.
Met zo'n spanband op het stuur heb je de vork misschien ook wel wat te hard ingetrokken,met een kleine lekkage als gevolg.
 
Ik zie regelmatig mensen die riemen vanaf hun stuur recht naar voor,of schuin naar de hoeken van de aanhangwagen spannen i.p.v. gewoon naar opzij.
Dan verbuig je de vorkpoten uiteraard een beetje waardoor ze kunnen gaan lekken.
Met zo'n spanband op het stuur heb je de vork misschien ook wel wat te hard ingetrokken,met een kleine lekkage als gevolg.
Als de binnenpoten dan al gaan buigen, wat zullen ze dan niet doen als je vol in de ankers gaat en >300 kg wil laten stoppen?
 
Mijn brommers gaan 12 a 15 keer per jaar op de trailer in verband met circuitdagen.
Deze lekken NOOIT.
Bij goed gebruik mag heel de veerweg gebruikt worden,(bij mij USD).
Ze worden dan extremer,vooral bij aanremmen, belast dan ingetrokken op welke kar dan ook.
Wel gaat er bij aankomst op een circuit gelijk de spanning er van af.
Vind het twijfelachtig...
 
Laatst bewerkt:
Dat door het in de veren trekken op een trailer je keerringen gaan lekken geloof ik ook niet zo. Op het moment dat de banden strak staan en de vork niet meer in- of uit veert stroomt de olie ook niet meer door je vork. En dat buigen zal ook wel meevallen. Denk dat met remmen er meer krachten op je vork komen. En buiten dat, het is allemaal niet van porselein natuurlijk. Ik trek 'm gewoon in de veren op de kar en heb nooit lekke keerringen gehad na transport.
 
Terug
Bovenaan Onderaan