Accu leeg na aantal malen rijden / Yamaha XJ600S Diversion

Magic78

Rookie
2 mei 2012
13
0
Leiden
Goedemiddag,

Ik kom niet helemaal uit het volgende probleem. Wellicht dat 1 van jullie mij verder op weg kan helpen.

Als ik een paar honderd kilometer heb gereden dan is mijn accu zo goed als leeg. Het topic over het doormeten van accu/dynamo/regelaar heb ik al doorgenomen maar ik kom er toch nog niet uit.

Accuspanning kaal op de accu is 12,7V
Accuspanning bij stationair lopende motor is 13,5V
Accuspanning bij +2000 toeren is 13,4V
Accuspanning bij +2000 toeren met licht aan is 12,7V
Accuspanning bij +2000 toeren met licht aan en knipperlicht aan is 13,4V

Als ik de wisselspanning direct op de dynamo meet dan is dit +/- 20V bij +3000 toeren

Iemand enig idee waar ik moet zoeken?
 
houdt de accu zijn spanning goed als je hem een tijdje niet gebruikt? Kan zijn dat ie net na het met de druppellader opladen wel 12.7 volt geeft maar dat ie gewoon na 3 dagen leeg gelopen is. Of rij je die paar honderd kilometer in één keer en is je accu daarna al leeg?
 
Goedemiddag,

Ik kom niet helemaal uit het volgende probleem. Wellicht dat 1 van jullie mij verder op weg kan helpen.

Als ik een paar honderd kilometer heb gereden dan is mijn accu zo goed als leeg. Het topic over het doormeten van accu/dynamo/regelaar heb ik al doorgenomen maar ik kom er toch nog niet uit.

Accuspanning kaal op de accu is 12,7V
Accuspanning bij stationair lopende motor is 13,5V
Accuspanning bij +2000 toeren is 13,4V
Accuspanning bij +2000 toeren met licht aan is 12,7V
Accuspanning bij +2000 toeren met licht aan en knipperlicht aan is 13,4V

Als ik de wisselspanning direct op de dynamo meet dan is dit +/- 20V bij +3000 toeren

Iemand enig idee waar ik moet zoeken?

Je moet even wat meer meten.

Of je accu laadt niet goed bij, of de accu is defect.

Er is een how-to mbt het meten van het laadsysteem: how to - accu en laadsysteem controleren.
 
Bedankt voor de snelle en vele reacties.

Ik ben vergeten te melden dat de accu nieuw is. De accu loopt verder niet leeg als de motor niet wordt gebruikt. Als ik inderdaad aan 1 stuk door een hoop rij dan is op een gegeven moment de accu leeg en start de motor niet meer op de startmotor. Als ik de motor dan aanloop brengt hij me nog wel een stukje verder.

De how-to heb ik doorlopen alleen kom ik daar niet heel veel verder mee. (Kan ook aan mijn kunde liggen.) De weerstand over de draden van de dynamo is 0,5 ohm.

Massa heb ik nog niet kunnen meten. Iemand enig idee hoe ik dat het beste kan doen?
 
Bedankt voor de snelle en vele reacties.

Ik ben vergeten te melden dat de accu nieuw is. De accu loopt verder niet leeg als de motor niet wordt gebruikt. Als ik inderdaad aan 1 stuk door een hoop rij dan is op een gegeven moment de accu leeg en start de motor niet meer op de startmotor. Als ik de motor dan aanloop brengt hij me nog wel een stukje verder.

De how-to heb ik doorlopen alleen kom ik daar niet heel veel verder mee. (Kan ook aan mijn kunde liggen.) De weerstand over de draden van de dynamo is 0,5 ohm.

Massa heb ik nog niet kunnen meten. Iemand enig idee hoe ik dat het beste kan doen?

Wat zijn de resultaten als je direct -op wisselstroom- de draden van de dynamo meet met lopende motor, bij diverse toerentallen?
 
Als je laadspanning niet of nauwelijks daalt (bij +2000 toeren)bij de verlichting inschakelen ligt het niet aan de dynamo.
Als 1 fase niet meer werkt zal de spanning erg inzakken bij het belasten.
Naar mijn mening is je regelaar defect.
 
Ik meet de wisselspanning inderdaad tussen alle 3 de draden. (1-2, 1-3, 2-3) Ik heb tijdens de meting alleen tot zo'n 3000 toeren gemeten en kwam toen uit op 20v. Handvatverwarming heb ik niet. Motor is verder helemaal standaard.
 
dynamo stuk.
als je maar 35 volt meet op de draden onderling bij 5000 rpm, dan is de dynamo stuk.
er moet ongv 60 a 70 volt op staan bij dat toerental.
bij stationair is dat ongv 20 volt.
dit is juist een zeer duidelijke meetmethode, zo met de dynamostekker los.
je sluit alles uit zoals spanningsregelaar of slechte verbindingen.
 
Laatst bewerkt:
dynamo stuk.
als je maar 35 volt meet op de draden onderling bij 5000 rpm, dan is de dynamo stuk.
er moet ongv 60 a 70 volt op staan bij dat toerental.
bij stationair is dat ongv 20 volt.
dit is juist een zeer duidelijke meetmethode, zo met de dynamostekker los.
je sluit alles uit zoals spanningsregelaar of slechte verbindingen.

Eens!

Maar soms is de hele dynamo niet stuk maar zijn er alleen nieuwe koolborstels nodig. Maar een tweedehands dynamo kopen voor een goede prijs moet ook geen probleem zijn.
 
er zitten bij deze motor geen koolborstels in.
en als ze er wel in zaten, dan kun je deze meting niet op deze manier doen.
overigens zou ik geen 2e hands dynamo kopen, wikkelen is niet zo duur.
 
dynamo stuk.
als je maar 35 volt meet op de draden onderling bij 5000 rpm, dan is de dynamo stuk.
er moet ongv 60 a 70 volt op staan bij dat toerental.
bij stationair is dat ongv 20 volt.
dit is juist een zeer duidelijke meetmethode, zo met de dynamostekker los.
je sluit alles uit zoals spanningsregelaar of slechte verbindingen.
dus als je tussen de fasen 3 maal dezelfde waarde meet is de dynamo stuk? klinkt meer als een meetfout eerlijk gezegd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan