R6 moeite met starten als motor al gereden heeft! help!

desmohead

Die hard MF'er
23 feb 2010
302
10
verwegistan
Beste motor vrienden,

Mijn R6 van 2000 heeft sinds de winterstop het volgende rare probleem.
Als ik hem koud start (aan druppel lader of niet maakt niet uit) start hij meteen.
Laat ik hem even draaien en zet ik hem uit geen probleem. Hij start meteen.

Maar nu komt het: Heb ik een stukje gereden en zet ik hem zelf uit dan start hij of niet of heel moeilijk!

Hij krijgt de startmotor niet rond dashbord valt weg en wacht ik een minuut en probeer het nog eens doet hij het soms wel.

Denk niet dat het de accu is want vandaag starte hij in een keer naar dat hij 3weken zonder lader had stil gestaan.
Accu geeft 12,4 volt aan en hij laad met 14,2 volt bij.

Wat kan het zijn? Heb al gezocht op het forrum maar niks gevonden.
 
Ik vind de belaste spanning aan de lage kant.
Hoe ver zakt de spanning terug tijdens starten?

:^

aan de lage kant maar nog niet gelijk reden om je zorgen te maken hoor ;)

wel is het zaak om alles even goed op te meten, daarbij hoort ook een meting tijdens het starten, hoever zakt het voltage dan?

heb je het voltage van het laadcircuit gemeten bij verschillende toerentallen? misschien gaat dat wel omhoog als je meer toeren maakt?
 
Je moet trouwens meten wanneer je batterij volledig opgeladen is.

11.9 V is veel te weinig, dan zou ik batterij vervangen. En de belaste spanning is wat lager maar zoals monkey zegt, zou ik me geen zorgen over maken. Toch als dat 14.2 op stationair toerental is. Het zou moeten stijgen wanneer je hoger in toeren gaat.

En je contactpunten goed kuisen en wat contact spray opspuiten doet ook al veel.

nvm van die 11.9 zie dat je spanning hoger ligt in topic.
 
Laatst bewerkt:
niet alleen is het voltage niet mijn grootste zorg als ik het zo zie, ook heeft hij geen problemen na stilstand langer dan een dag. dat is juist het moment waarop een slechte accu harder aan zijn stekker getrokken word.
 
niet alleen is het voltage niet mijn grootste zorg als ik het zo zie, ook heeft hij geen problemen na stilstand langer dan een dag. dat is juist het moment waarop een slechte accu harder aan zijn stekker getrokken word.

precies en dat is dan ook de reden dat ik de accu eigenlijk uitsluit.
vind het nog steeds raar dat het is als hij al gereden heeft :?
 
Je moet trouwens meten wanneer je batterij volledig opgeladen is.

11.9 V is veel te weinig, dan zou ik batterij vervangen. En de belaste spanning is wat lager maar zoals monkey zegt, zou ik me geen zorgen over maken. Toch als dat 14.2 op stationair toerental is. Het zou moeten stijgen wanneer je hoger in toeren gaat.

En je contactpunten goed kuisen en wat contact spray opspuiten doet ook al veel.

nvm van die 11.9 zie dat je spanning hoger ligt in topic.

hij verspring met gas geven van 14.2naar 14.3V vind ik zelf ook er weinig.
maar hij laad wel bij en ook met een paar keer achter elkaar starten heeft de accu ook echt geen moeite.

lijkt er ook steets meer op of hij ergens even kortsluiting maakt.
Maar ja gisteren had hij het probleem natuurlijk niet zal je altijd zien.
 
Ik heb ook zoiets gehad met m'n R1. Ik reed 20 kilometer: accu plat. In gang duwen en ik reed 1 kilometer: deed het weer. Bij mij was de spanningsregelaar kapot. Werd waarschijnlijk te warm tijdens het rijden waardoor hij de accu niet meer laadde. Bij kleine stukjes laadde hij de accu wel. Is ook de verklaring waarom de meetwaarden wel goed zijn.
Weet niet of mijn uitleg technisch verantwoord is, maar vervanging van de spanningsregelaar was voor mij in elk geval de oplossing :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook zoiets gehad met m'n R1. Ik reed 20 kilometer: accu plat. In gang duwen en ik reed 1 kilometer: deed het weer. Bij mij was de spanningsregelaar kapot. Werd waarschijnlijk te warm tijdens het rijden waardoor hij de accu niet meer laadde. Bij kleine stukjes laadde hij de accu wel. Is ook de verklaring waarom de meetwaarden wel goed zijn.
Weet niet of mijn uitleg technisch verantwoord is, maar vervanging van de spanningsregelaar was voor mij in elk geval de oplossing :P

Hmm tja weet dat Yamaha spanning regelaars nog al zwak zijn.
Zal er proberen binnen kort echt een lang ritje mee te maken en dan meten.
 
ik vind het voltage erg netjes anders, mooi niveau. dat hij stabiel blijft is juist positief te noemen!
waarom denk je aan kortsluiting?

Eigenlijk omdat hij gelijk instort om het maar zo te zeggen.
Het dashboard valt weg en en hij doet niet eens een poging om de start motor rond te draaien.
je hoord alleen het relay klikken en als je een minuut wacht doet hij het wel.

Kan het maar niet verklaren.

Deed hij van het weekend naar een ritje van 40km. stopte voor wat drinken en toen gezeik.
2e poging deed hij het wel kom thuis naar weer 40km rijden niks aan de hand.
 
Eigenlijk omdat hij gelijk instort om het maar zo te zeggen.
Het dashboard valt weg en en hij doet niet eens een poging om de start motor rond te draaien.
je hoord alleen het relay klikken en als je een minuut wacht doet hij het wel.

Kan het maar niet verklaren.

Deed hij van het weekend naar een ritje van 40km. stopte voor wat drinken en toen gezeik.
2e poging deed hij het wel kom thuis naar weer 40km rijden niks aan de hand.
Ok, dus hij doet het niet, even wachten en vervolgens weer wel? Dat is dan toch net iets anders dan was ik had.

Klinkt meer als iets wat ik met m'n YZF 750 had, deed het ook sporadisch wel/niet. Daarbij hebben we de startmotor een keer losgehaald maar konden niets vinden. Alles terug in elkaar en nooit meer last van gehad :?

Sta sinds gister ook weer met een kapotte accu / spanningsregelaar :')
 
Waarom zo focussen op de accu? Volgens mij heeft dat totaal niks met je probleem te maken. Immers moet een warme motor, onder normale omstandigheden, sneller/makkelijker starten van een koude motor.

Het feit alleen al dat je gewoon kunt starten met een koud blok, geeft al aan dat de accu niet het probleem is. Zou dat wel zijn, dan gaat de startmotor gewoon niet rond. Koud of warm blok, dat maakt dan niet uit.

Ik zou eerder in de richting van de startmotor zoeken. Mogelijke verklaring is dat er ergens een slecht contact zit, ergens in de bekabeling of in de spoel van de startmotor zelf, wat door uitzetten of krimpen vanwege warmte (je warm gereden blok) slechter contact maakt.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zo focussen op de accu? Volgens mij heeft dat totaal niks met je probleem te maken. Immers moet een warme motor, onder normale omstandigheden, sneller/makkelijker starten van een koude motor.

Het feit alleen al dat je gewoon kunt starten met een koud blok, geeft al aan dat de accu niet het probleem is. Zou dat wel zijn, dan gaat de startmotor gewoon niet rond. Koud of warm blok, dat maakt dan niet uit.

Ik zou eerder in de richting van de startmotor zoeken. Mogelijke verklaring is dat er ergens een slecht contact zit, ergens in de bekabeling of in de spoel van de startmotor zelf, wat door uitzetten of krimpen vanwege warmte (je warm gereden blok) slechter contact maakt.
Als je accuspanning daalt als je de startknop in drukt weet je zeker dat het geen onderbreking is.
 
Waarom zo focussen op de accu? Volgens mij heeft dat totaal niks met je probleem te maken. Immers moet een warme motor, onder normale omstandigheden, sneller/makkelijker starten van een koude motor.

Het feit alleen al dat je gewoon kunt starten met een koud blok, geeft al aan dat de accu niet het probleem is. Zou dat wel zijn, dan gaat de startmotor gewoon niet rond. Koud of warm blok, dat maakt dan niet uit.

Ik zou eerder in de richting van de startmotor zoeken. Mogelijke verklaring is dat er ergens een slecht contact zit, ergens in de bekabeling of in de spoel van de startmotor zelf, wat door uitzetten of krimpen vanwege warmte (je warm gereden blok) slechter contact maakt.

Tja ben het eigenlijk wel met je eens.

Hoop van het weekend tijd te hebben om mijn start motor af te bouwen.
 
slechter contact zou kunnen natuurlijk
Als het contact zo slecht is dat hij de startmotor niet rond krijgt dan zal de spanning nauwelijks dalen.
Is er al getest wat er gebeurt als je probeert te starten met startkabels?
Als hij dan ook niet start kan je de accu uitsluiten.
 
Als het contact zo slecht is dat hij de startmotor niet rond krijgt dan zal de spanning nauwelijks dalen.
Is er al getest wat er gebeurt als je probeert te starten met startkabels?
Als hij dan ook niet start kan je de accu uitsluiten.

zeker een goede tip ja :Y

maar de startmotor gaat wel rond toch? misschien zit het slechte contact bij de ontsteking in de buurt en heeft hij EN door de startmotor stroomvraag EN door het slechtere contact punt te weinig kracht om de motor aan te krijgen.

met draaiende motor gaat het wel goed omdat dan de vraag van de startmotor niet aanwezig is. ook draait dan de dynamo mee.

"overstarten" niet met een auto doen die aan staat. gewoon lekker uit laten staan ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan