VFR750F valt uit na een kilometer gereden te hebben

VFRRRob

Rookie
13 mrt 2024
17
0
Goedendag,
Mijn VFR750F uit 1994 valt na een kilometer uit als ik afrem bij een kruispunt. Soms start hij dan weer als ik de koppeling laat opkomen, maar na een kilometer of 2 doet hij dit ook niet meer. Ook start hij dan niet meer. Heel vreemd want als ik hem dan weer een tijdje stil heb staan (een dag), start hij wel weer gewoon. Ook laad de accu prima bij (accu is overigens ook nieuw). Eerst dacht ik dat het door de benzine toevoer kwam, maar in dat circuit zitten geen zaken die de toevoer beperken. Ik ga er nu niet meer mee weg omdat dit probleem aanwezig blijft, en voordat ik de hele motor uit elkaar haal ben ik zeer benieuwd naar jullie ervaringen of bevindingen.

Heeft iemand ook dergelijke ervaringen met een VFR750F, en hoe hebben jullie dit opgelost. Ik ben zeer benieuwd
 
Goedendag,
Mijn VFR750F uit 1994 valt na een kilometer uit als ik afrem bij een kruispunt. Soms start hij dan weer als ik de koppeling laat opkomen, maar na een kilometer of 2 doet hij dit ook niet meer. Ook start hij dan niet meer. Heel vreemd want als ik hem dan weer een tijdje stil heb staan (een dag), start hij wel weer gewoon. Ook laad de accu prima bij (accu is overigens ook nieuw). Eerst dacht ik dat het door de benzine toevoer kwam, maar in dat circuit zitten geen zaken die de toevoer beperken. Ik ga er nu niet meer mee weg omdat dit probleem aanwezig blijft, en voordat ik de hele motor uit elkaar haal ben ik zeer benieuwd naar jullie ervaringen of bevindingen.

Heeft iemand ook dergelijke ervaringen met een VFR750F, en hoe hebben jullie dit opgelost. Ik ben zeer benieuwd
VFR750 cutting out
 
Niets zeggende over de VFR maar ik heb ooit eens een oude GSX1000 gehad met alleen maar startproblemen.. Traag rond gaan bij koude start en hierdoor trok hij de accu leeg voordat hij eindelijk eens aan sloeg.. Alle contacten nagekeken zelfs de massakabel.. Qua ontwerp was de massekabel van de accu naar het blok niet al te sterk.. En door de jaren heen was ie door de belasting bij starten ook niet meer zo fris in de krimpverbindingen van de ogen bij de accu en het motorblok..

Nieuwe massakabel gemaakt en tikkie zwaarder / dikker in uitvoering.. Starten als een jong hert.. De startmotor ging zeer snel rond.. Alle startproblemen waren er mee verholpen..

Nog steeds niet zeggende dat het jouw probleem oplost.. Deze brommers zijn toch al een beetje op leeftijd en het uitzoeken van een elektrisch of brandstof probleem kost gewoon tijd.. Als je terugkijkt na je het probleem te hebben gevonden is het altijd een "simpel" probleem.. Het is alleen de zoektocht..

Volgens mij is er veel genoemd.. Sidestand schakelaar (maar dan werkt het lampje op de dash ook niet), kill switch, brandstof pomp (al getest).. Blijft toch de bekabeling over..

Wat ik ook wel heb meegemaakt is dat het kabeltje van het contacslot, wat nogal een korte bocht maakt over de kuipstuin nog wel eens beschadigd raakt. In het schema staat een verbinding vanuit het contactslot in de draadboom naar de ontsteking en de zekeringskast. Bij sommige modellen zit deze verbinding in het contactslot, bij anderen op de stekker.. (Oude kleurcodering zwart, nieuwere zwart met witte streep)
Kortom.. De draad van het contactslot afhankelijk van de splitsing kan vanwege de korte knik onder het slot wel eens gaan jutteren..
 
Als jij je vfr koud start en dan stationair laat lopen. Blijft hij dan lopen of valt hij dan ook uit na een bepaalde tijd?
hij blijft eerst lopen en als hij warmer wordt valt hij uit. Vandaag de massakabel gecontroleerd die was oKe, ook de benzinepomp werkt. Wel kwam ik erachter dat er weinig koelvloeistof inzit (lijkt mij niet de oorzaak). Als je gasgeeft als hij nog redelijk koud is, blijft de motor eerst rond de 3k toeren hangen om later helemaal uit te vallen
 
Ik zou m'n geld op de benzinetoevoer zetten. Of de benzinepomp (of aansturing) die het niet doet, tank die vacuum trekt, of de benzinekraan/filter die verstopt zitten.

Alle opties zijn vrij makkelijk te controleren, de benzinepomp moet een keer (of wat) tikken als je m op contact zet en/of met de dodemansknop speelt. Doet ie dat niet en de zekering is heel dan kun je het relais nog overbruggen (zwarte draad op zwart-blauw), doet de pomp het dan niet dan is je pomp ws kapot (komt vaker voor)
Als de pomp kapot lijkt kun je deze er tussenuit laten door de carburateurslang direct op het filter aan te sluiten, wel zorgen dat de tank redelijk vol zit en dat de slang niet knikt.

Vacuum trekken is een kwestie van tankdop open laten. Als dat helpt zitten er 2 slangen onderop de tank die verstopt kunnen zitten (of de buisjes in de tank), die kun je meestal wel vrij krijgen door er van onderaf perslucht op te zetten (met de tankdop open)

Benzinekraan/filter kun je controleren door de slang los te trekken van de pomp en met een stopwatch en maatbeker te kijken hoeveel dr uit komt.
Zolang er meer dan 0,5L/minuut uit komt zal het wel ongeveer goed zijn of iig niet de oorzaak van je probleem (precieze specificatie weet ik zo niet, maar de achterliggende gedachte: geschat verbruik van 1:8 bij 240km/u volgas, 4km/minuut, dus 0,5L/minuut)
Benzinepomp gecontroleerd, werkt. Met tankdop open geprobeerd, helaas na een aantal minuten draaien en gas geven valt de motor nog steeds uit. Massakabel gecontroleerd is oke. Filter is net nieuw = oke. Enige dat ik nu nog kan proberen is een nieuw relais. Dan zijn mijn opties ook wel een beetje op
 
Stopt de motor er telkens op hetzelfde punt mee? (Dezelfde afstand) en als je ter plekke 20 minuten wacht start deze dan wel weer gewoon?
na een paar minuten warm rijden (of met testen op de bok), start hij eerst prima. Op gas reageert hij ook goed, wel blijft hij bij dichtdraaien gas wat hoog in de toeren. Maar na een aantal minuten draaien, heeft de motor er geen zin meer in en valt gewoon uit. Hij is dan ook niet meer te starten. Benzinepomp gecontroleerd = Oke, filter = Oke, trekt niet vacuum = oke, massakabel gecheckt= oke rest nog de relais. En daarna zijn mijn opties op
 
En de bougies zijn nat? Het benzine niveau in je carburateurs is te hoog waardoor na korte tijd de motor verzuipt. Na stilstand zakt dat weer en na een nieuwe start begint dat weer van voor af aan. Probleem met de vlotters en of naalden, carburateurs reinigen.
dat kan toch niet van de ene op het ander moment ontstaan?
 
na een paar minuten warm rijden (of met testen op de bok), start hij eerst prima. Op gas reageert hij ook goed, wel blijft hij bij dichtdraaien gas wat hoog in de toeren. Maar na een aantal minuten draaien, heeft de motor er geen zin meer in en valt gewoon uit. Hij is dan ook niet meer te starten. Benzinepomp gecontroleerd = Oke, filter = Oke, trekt niet vacuum = oke, massakabel gecheckt= oke rest nog de relais. En daarna zijn mijn opties op
Daarom vroeg ik, start deze na een minuut of 20 wel gewoon weer. Zonder dat je ook maar iets hebt gedaan.
 
na een paar minuten warm rijden (of met testen op de bok), start hij eerst prima. Op gas reageert hij ook goed, wel blijft hij bij dichtdraaien gas wat hoog in de toeren. Maar na een aantal minuten draaien, heeft de motor er geen zin meer in en valt gewoon uit. Hij is dan ook niet meer te starten. Benzinepomp gecontroleerd = Oke, filter = Oke, trekt niet vacuum = oke, massakabel gecheckt= oke rest nog de relais. En daarna zijn mijn opties op
Kun je voelen of voor het uitvallen van de motor de uitlaatgassen toevallig een stuk warmer worden?
 
Ik zet in op ietwat verstopte carburateurs. Je kunt wat motoforte in de tank mikken en er rondjes mee rijden met je mobieltje mee in de jaszak..eigenlijk moet je voordat je m 3 maand wegzet even die stabilisator in de tank gooien bij sowieso super98.
 
Benzinepomp gecontroleerd, werkt. Met tankdop open geprobeerd, helaas na een aantal minuten draaien en gas geven valt de motor nog steeds uit. Massakabel gecontroleerd is oke. Filter is net nieuw = oke. Enige dat ik nu nog kan proberen is een nieuw relais. Dan zijn mijn opties ook wel een beetje op
En de opbrengst van de benzinekraan?
 
Nog een tip, laad de accu goed op, trek de stekker van de sr los en ga rijden. Een spanningsregelaar die tijdens het warm worden uitvalt kan voor rare effecten zorgen. Met een goede accu zonder opladen moet je nog een flink eind kunnen komen.
 
Nog een tip, laad de accu goed op, trek de stekker van de sr los en ga rijden. Een spanningsregelaar die tijdens het warm worden uitvalt kan voor rare effecten zorgen. Met een goede accu zonder opladen moet je nog een flink eind kunnen komen.
Met hem! :Y

De spanningsregelaar bij de vfr kan raar doen.
Ik heb wel gehad dat hij goed waarden door gaf. En boven de 4000 toeren stopte dat ding er gewoon mee. Kan je er weer onder dan deed hij zijn werk weer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan