R1 2003 slaat over in elke versnelling

Otacon

Die hard MF'er
9 mei 2002
388
0
Hallo mf-ers,

Ik heb een R1 uit 2003 met, sinds mijn laatste ritje, een probleem.

Als ik de motor start en rustig erop rijd is er niets geks merkbaar, wanneer ik hem goed doortrek of flink op de motor laat afremmen begint het probleem, net alsof er ergens "iets" verkeerd springt. Het probleem voelt en klinkt hetzelfde als wanneer je voorste tandwiel versleten is en je je ketting over je tandwiel trekt, maar helaas is het m'n ketting/tandwielenset niet.

Vanaf dat moment is het probleem dus aanwezig(en hoorbaar) en wanneer je dan meer gas dan "een klein beetje" geeft lijkt het alsof je je ketting over je tandwiel trekt. Maar op het moment dat ik de motor dan uitzet, een paar seconden wacht, en weer aanzet is het probleem(en het bijbehorende geluid) weg, totdat ik hem weer goed doortrek of flink op de motor laat afremmen. Het probleem is in elke versnelling(ook in de neutraal) en ook met koppeling ingetrokken.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
 
van afstand is dit heel lastig te beoordelen, waar komt het vandaan etc.
de snelste manier is om er een monteur naar te laten kijken, horen, voelen etc, die kan sneller een diagnose stellen als een meute internetexperts ;)

misschien dat er een vriendelijke MF-er bij je in de buurt met veel verstand van zaken je wilt helpen.
ik zou er iig niet meer mee verder rijden!
 
Versleten?
Of hendel wel speling? (niet heel iets ontkoppeld?

M'n koppeling slipt niet, maar slaat over(om het zo maar even te omschrijven), frictieplaten zijn vorig jaar vervangen en de stalen koppelingsplaten waren allemaal nog netjes binnen de toleranties..
 
Laatst bewerkt:
Hoe schakelt hij? Kan een versleten versnellingsbak zijn, maar dat het in alle versnellingen zo is past niet helemaal in het patroon...Tenzij het in de vebinding tussen de primaire as en krukas zit, maar daar heb ik nog nooit van gehoord.

Vreemd verhaal :X
 
de titel zegt, hij slaat over.

maar maakt ie nou alleen geluid, of verlies je trekkracht?

als ik zo na ga: hij heeft het in elke versnelling, ook in ze vrij, onafhankelijk van de koppeling

versnellings
koppeling

blijft over:

primaire overbrenging (krukas-koppelingskorf)
uitgaande versnellingsbakas-tandwiel
startkoppeling
nokkenasketting+spanner

aangezien het geluid verdwijnt na stoppen en weer starten, ga ik de startkoppeling verdenken.
als de dogs versleten zijn, kan ie blijven hangen.
je zou de rechterkant van het blok eens open kunnen maken en de boel demonteren om te kijken of het allemaal nog functioneert (vrijlopen naar 1 kant en blokkeren de andere kant op)

493887285_tp.jpg





let wel, dit blijft giswerk op afstand
 
Laatst bewerkt:
de titel zegt, hij slaat over.

maar maakt ie nou alleen geluid, of verlies je trekkracht?
...

Bedankt voor je reactie pretpiloot, het blijft uiteraard giswerk op afstand, maar wil graag zo veel mogelijk kunnen uitsluiten waardat ik naar de "dure" motorzaak ga..

Ik verlies dus ook aandrijving/trekkracht op dat moment, dat zou betekenen dat het niet de startkoppeling kan zijn, correct?
 
Bedankt voor je reactie pretpiloot, het blijft uiteraard giswerk op afstand, maar wil graag zo veel mogelijk kunnen uitsluiten waardat ik naar de "dure" motorzaak ga..

Ik verlies dus ook aandrijving/trekkracht op dat moment, dat zou betekenen dat het niet de startkoppeling kan zijn, correct?

Dat maakt de startkoppeling minder vrrdacht maar skuit niets uit...
 
Je moet in gedachten terug gaan naar het laatste moment waarop het nog goed was. En vervolgens bedenken wat er daarna allemaal is veranderd. Heeft de motor mogelijk een beurt gehad daarna waarbij iets mis is gegaan, of is er iets aan afgesteld, etc. Dat is de 1e stap bij storingzoeken.

Mechanische componenten verslijten over het algemeen niet van de ene op de andere dag. Dus als je de motor hebt weggezet en de volgende dag doet hij ineens raar dan is dat geen reguliere slijtage, mogelijk is er intern echt iets gebroken of losgetrild.

Succes!
 
hallo,zoals ik hoor en naar mijn weten denk ,zou dit eventueel wel eens de schakelwals kunnen zijn die versleten is of uitgesleten waardoor de vitessen doorratelen ,misschien best toch eens even goede monteur bij halen
 
Terug
Bovenaan Onderaan