r6 2002 cilinderwand, rook in en uitlaat

tommyhil

MF'er
28 apr 2012
77
0
Papendrecht
beste allemaal,

Hoogst waarschijnlijk ben ik dus ook 1 van de pechvogels. Vandaag was ik een beetje aan het rondrijden, ik zat ik wat hogere toeren, en opeens een hard ratelend geluid uit mn motor. uit schrik meteen langs de kant en mn motor uitgezet. witte rook uit mn uitlaat EN even later ook uit mn inlaat. Hierna wilde ik mn motor ook niet meer starten (gaat ook niet meer, overigens). Zelf denk ik dat mn blok in elkaar genaaid is, tenminste dat mn cilinderwand(en) kapot is/zijn. Deze week ga ik zsm langs de dealer ermee om te kijken wat het is en hoeveel dit geintje gaat kosten. Het is mn eerste motor en dit is echt een zware domper. ik vroeg me af wat het beste is om vervolgens te doen...

- honen
- nieuw blok
- houden of verkopen

De motor ziet er echt nog gloedjenieuw uit alleen is dus mn blok eraan. er stond 39k km op de teller, niet schokbarend veel dacht ik zo.

Het probleem weet ik dus nog niet helemaal zeker maar ik vrees voor het ergste. Misschien hebben jullie nog tips wat ik het beste kan doen..

Tom
 
ja ze vertelde me ook dat het niet had uitgemaakt of ik hem een beurt had gegeven of het laten nakijken.. daarop vroeg ik wat ik er dan aan kon doen. dat was dus niks. kwestie van domme pech. wel een dure vorm van domme pech. om het verhaal nog zuurder te maken, ik had de motor pas 11 dagen :/ had hem particulier gekocht, wat ik dus ook nooit meer doe. garantie tot aan de deur is dat. ohja mn kleine knipperlichten voor en mn led achterlicht met geïntegreerde knipperlichten zijn onderweg -_-
 
nou het probleem is gevonden. mn uitlaat klep is afgebroken en dwars door mn zuiger heen geslagen (eerste cilinder). waarschijnlijk is mn klep een fractie van duizendste van een seconde te langzaam geweest en daar kwam de zuiger al aan. het probleem had niet vermeden kunnen worden. zelf niet door inspectie/beurten/nalatigheid of noem het maar op. Ze hadden dit nog nooit eerder gezien bij een yamaha r6 (LUCKY NUMBER 1) wel bij 3 kawa's... maar goed. ik heb speciaal om foto's gevraagd zodat ik met de mede mens mijn geluk kan delen.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Zelf ben ik er nog ff over na aan het denken wat ik ga doen.. sowieso is repareren te duur (wat dus wel kan..) het gaat dan om een ander blok erin of mn motor zo verkopen. overigens is mn onderste deel van mn blok (eigenlijk alles op cilinder 1 na) nog in perfecte staat. daarom levert het dan nog iets op.
Raar verhaal.
Waarom was het klepje laat? Of is de steel afgebroken of zo?

Heeft deze dealer verklaart dat het onderblok 100% ok is?

En aangezien ze erg duur zijn en 0,0 ervaring hebben met dergelijke reparaties aan een yammie; kun je niet beter een ander zoeken?
 
Zelf moet ik alles nog even bezinken.. Zelf heb ik er te weinig verstand van om te zien wat goed/slecht is aan een ander blok. Ook heb ik geen ruimte om rustig te kunnen knutselen.. Plus geen tijd ivm studie. Hoe dan ook gaat het me flink geld kosten om te laten maken of het gaat me veel geld verliezen als ik hem verkoop.

Dealer zei tegen me dat het blok er voor de rest gewoon netjes uitzag, ze hebben niet alles tot in de puntjes gecontroleerd.. Nu heb ik gewoon te horen gekregen wat er kapot is en ongeveer hoeveel het kost om te laten maken. Veel geld dus. Moet nog ff brain stormen, als jullie tips hebben gooi ze maar op. Thnx
 
Als de distribtutie versprongen is, zou je verwachten dat alle kleppen van alle cylinders tegen de zuigers aan zouden zijn gekomen.

Ik denk dat er twee dingen aan de hand kunnen zij geweest:

  1. Klepsteel gebroken
  2. Big end lager van die zuiger is kapot

Gezien het feit dat ALLE kleppen van die ene cylinder de zuiger hebben geraakt, denk ik dat je big-end lager kapot is gegaan. Daardoor kwam de zuiger te hoog en is tegen de kleppen aan geslagen.

Ik heb helaas geen tips. Kijken naar een ander blokje, of de motor verkopen als rijdend rijwielgedeelte. Er is vast wel een circuitrijder te vinden die met zijn motor een klapper gemaakt heeft en een nieuw rijwielgedeelte nodig heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg altijd een beetje een knoop in mijn maag als ik al die adviezen hier lees over het effe snel fiksen en dan verkopen dat ding. Dit is een superhoge toeren race-blokje en als je daar even een nieuwe zuiger in propt en een nieuw lagerschaaltje om de beschadigde kruktap heen frommelt doet hij het wel weer....net lang genoeg om hem door te verkopen.....

Alleen loopt hij hoogstwaarschijnlijk binnen zeer korte tijd weer in de prak, leuk voor de volgende eigenaar. Hoe lang had jij hem ook alweer? 11 dagen lees ik? Misschien heeft de vorige eigenaar wel precies hetzelfde gedacht toen hij verrot was, effe snel oplappen en verkopen dat ding, jouw fiets dus jouw probleem nu.

Dit forum is nogal bekend in nl dus je kan met dit topic niet echt meer volhouden dat je van niets weet als de volgende eigenaar aan jouw deur staat met een in de prak gedraaid blok.

En waarom zou je geen garantie hebben op een particuliere aankoop? Die blokjes moeten 14k toeren gewoon aankunnen en ik neem aan dat het aankoopbedrag niet gebaseerd was op een levensduur van 11 dagen.
 
Als de distribtutie versprongen is, zou je verwachten dat alle kleppen van alle cylinders tegen de zuigers aan zouden zijn gekomen.

Ik denk dat er twee dingen aan de hand kunnen zij geweest:

  1. Klepsteel gebroken
  2. Big end lager van die zuiger is kapot

Gezien het feit dat ALLE kleppen van die ene cylinder de zuiger hebben geraakt, denk ik dat je big-end lager kapot is gegaan. Daardoor kwam de zuiger te hoog en is tegen de kleppen aan geslagen.
Als je big end zoveel speling heeft dat hij de klep gaat raken en zelfs breken, had je dat dan niet al lang van tevoren gemerkt?
 
Als je big end zoveel speling heeft dat hij de klep gaat raken en zelfs breken, had je dat dan niet al lang van tevoren gemerkt?

Dat zou je denken, ja. Maar ik ken meer mensen die met een rateltje in het blok zijn doorgereden tot het lager er helemaal uit lag. Ik zelf zou niet doorrijden met zo'n geluid, maar niet iedereen is zo paranoide met betrekking tot geluidjes als ik. :)

Ik zie dat alle kleppen van die ene cylinder de zuiger hebben geraakt. Maar al die andere cylinders zijn nog prima. Ik kan het eigenlijk niet anders verklaren.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou je denken, ja. Maar ik ken meer mensen die met een rateltje in het blok zijn doorgereden tot het lager er helemaal uit lag. Ik zelf zou niet doorrijden met zo'n geluid, maar niet iedereen is zo paranoide met betrekking tot geluidjes als ik. :)

Ik zie dat alle kleppen van die ene cylinder de zuiger hebben geraakt. Maar al die andere cylinders zijn nog prima. Ik kan het eigenlijk niet anders verklaren.
Waarom is er dan maar 1 klep kapot?
 
nou het probleem is gevonden. mn uitlaat klep is afgebroken en dwars door mn zuiger heen geslagen (eerste cilinder). waarschijnlijk is mn klep een fractie van duizendste van een seconde te langzaam geweest en daar kwam de zuiger al aan. het probleem had niet vermeden kunnen worden. zelf niet door inspectie/beurten/nalatigheid of noem het maar op. Ze hadden dit nog nooit eerder gezien bij een yamaha r6 (LUCKY NUMBER 1) wel bij 3 kawa's... maar goed. ik heb speciaal om foto's gevraagd zodat ik met de mede mens mijn geluk kan delen.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Zelf ben ik er nog ff over na aan het denken wat ik ga doen.. sowieso is repareren te duur (wat dus wel kan..) het gaat dan om een ander blok erin of mn motor zo verkopen. overigens is mn onderste deel van mn blok (eigenlijk alles op cilinder 1 na) nog in perfecte staat. daarom levert het dan nog iets op.

Verbrande klep? Iemand? Kan dat?
Zoja, wanneer is het voor het laatst dat de kleppen gesteld zijn?
 
En u even concreet.

Je blok ligt volledig in puin. Zuiger, cilinderwand etc. (laten) vervangen is economisch niet rendabel.

Als je handig bent, zou je een ander blok kunnen fixen en die eronder zetten. Als je dit door de garage laat doen, verwacht ik dat de kosten hoger zijn dan de waarde van je motor.

Je geeft aan dat je niet heel handig bent, en weinig tijd hebt.
Als dat waar is, zou ik de motor verkopen "as is" (al dan niet in onderdelen). En lekker op zoek gaan naar een andere motor.
Of je koopt een andere R6 en bewaart deze voor de onderdelen. (Als je er de ruimte voor hebt).

Uiteindelijk mag je het natuurlijk geheel zelf bepalen...
 
Waarom is er dan maar 1 klep kapot?

Maar op de zuiger zie je ook de inslagen van de andere drie zuigers. Die hebben de zuiger dus ook geraakt. Die andere drie kleppen zijn volgens mij gewoon niet gebroken.

Maar misschien zijn ze er op ingeslagen omdat er iets tussen die kleppen en de zitting kwam. Ik weet het niet, ik probeer het te rationaliseren.

Maar als dit door een verlopen distributie kwam, dan zou ik ook inslagen op de andere zuigers verwachten. Dus ik denk niet dat het een verlopen distributie is geweest.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan niet zien of de cylinder zelf beschadigd is. Maar als die amper beschadigd is, zou je de cylinders een maatje groter op kunnen laten boren en een nieuwe nicasyl laag erop laten zetten.

Dan heb je gelijk meer cc's. ;) Dat kost een hoop geld, maar daarna wel meer pk's. En als de rest van het blok nog goed is, dan lijkt het me de moeite waard. Als het evenveel kost als een nieuwe motor, dan lijkt het me de moeite waard.

De cylinderkop is in ieder geval onherstelbaar. Maar die kun je vast nog wel vinden (van een blok met een kapotte cylinderwand ;)).

De vraag is natuurlijk wel of het 'cylinderwand probleem' dan misschien snel de kop op gaat steken.
 
Laatst bewerkt:
... of de motor verkopen als rijdend rijwielgedeelte. Er is vast wel een circuitrijder te vinden die met zijn motor een klapper gemaakt heeft en een nieuw rijwielgedeelte nodig heeft.
Waarschijnlijk de meest rationele oplossing. Zuur dat je er flink op afschrijft, maar je moet maar zo zien, als je hem onder de vangrails had geparkeerd was de afschrijving groter geweest.

En waarom zou je geen garantie hebben op een particuliere aankoop? Die blokjes moeten 14k toeren gewoon aankunnen en ik neem aan dat het aankoopbedrag niet gebaseerd was op een levensduur van 11 dagen.
Er is op MF een juristentopic. Daar zou je wat kunnen nazoeken / navragen.

Waarschijnlijk (natte duim inschatting mijnerzijds) is er alleen wat te verhalen als die particulier had geweten dat er iets aan het handje was. En probeer dat maar eens hard te maken.

Aan de andere kant is er EU regelgeving waardoor elke Duitser op ebay specifiek zet dat het een verkoop zonder garantie is en dat bieden betekent dat je dit accepteerd. Dus toch naar Het (motor)rijdende rechters/advocaten/juristen-topic ?
 
Misschien heb ik er overheen gelezen of ben ik te simpel, maar kun je niet gewoon een goed blok van een schadefiets kopen en dat eronder hangen?

Buiten het feit om dat zo'n blok ook duur is natuurlijk.. maar ja :X
 
Laatst bewerkt:
Verrek ja, 11 jaar oud is inderdaad wel wat oud. Maar dan nog, de kilometers zijn er niet naar om zo'n grote schade te rijden?
nee dat niet, maar hoe zijn de andere km's erop gezet ?

Yamaha gaat hier niks mee doen, een R6 die 11 jaar mee gaat is gewoon goed, hij kan 100.000 km mee gaan maar ook na 5.000 km kapot lopen, het is en blijft een blok wat ontworpen is om te racen.
Volgens mij als je een motor koopt om te racen (zonder kenteken etc) heb je geen eens garantie.

Balen voor de TS uiteraard, maar ik zou zeggen een ander blok zoeken
laten monteren en rijden want verder ziet die er op de foto's netjes uit :Y
 
ik laat hem niet meer maken of ander blok er onder... voor mij is dat nu geen optie ivm met:
- werkplek
- tijd
- kennis
- gereedschap

hij zal dus de deur uitgaan en ik ga maar sparen voor een nieuwer model, ik stuur nog wel een email naar yamaha nederland maar verwacht er niks van. Iig komt het verhaal dan aan bij hun. bedankt voor iedereens reactie in dit topic overigens.
 
ik laat hem niet meer maken of ander blok er onder... voor mij is dat nu geen optie ivm met:
- werkplek
- tijd
- kennis
- gereedschap

hij zal dus de deur uitgaan en ik ga maar sparen voor een nieuwer model, ik stuur nog wel een email naar yamaha nederland maar verwacht er niks van. Iig komt het verhaal dan aan bij hun. bedankt voor iedereens reactie in dit topic overigens.

Begrijpelijk inderdaad, maar het blijft k*t B|

Succes met de verkoop :/
 
Dat zou je denken, ja. Maar ik ken meer mensen die met een rateltje in het blok zijn doorgereden tot het lager er helemaal uit lag. Ik zelf zou niet doorrijden met zo'n geluid, maar niet iedereen is zo paranoide met betrekking tot geluidjes als ik. :)

Ik zie dat alle kleppen van die ene cylinder de zuiger hebben geraakt. Maar al die andere cylinders zijn nog prima. Ik kan het eigenlijk niet anders verklaren.
Ik denk eerder dat de andere kleppen, en de verbrandingsruimte, aan gort zijn geslagen door de losse klepschotel die op de zuiger lag te dansen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan