Witte rook bij uitlaatpoort en pijp

Bloop

MF'er
24 sep 2019
180
50
Hoi all!

Ik heb de nodige draadjes gelezen maar nog niet helemaal gevonden wat ik zocht.

Ik ben een Honds Magna VF750C V45 uit 1983 aan het reanimeren. Heeft 6 jaar droog en binnen gestaan en is rijdend weggezet (zegt de verkoper ;)
Het is een 4 cilinder met 4 carbs en zit zo achterlijk in elkaar gepropt dat ik probeer te voorkomen dat ik de carbs, uitlaten en/of cilinders moet demonteren wat dat is echt een hel bij deze fiets zie ik.

Wat heb ik gedaan:
-Benzine vervangen
-Beetje additief toegevoegd aan de benzine voor de carbs
-Vlotterbakjes leeg laten lopen (liep makkelijk leeg en weinig vuil)
-Olie ververst
-Koelvloeistof afgevuld en ontlucht

Na even een paar keer proberen te starten (duurde even voor alle vloeistoffen hun plek weer hadden gevonden) sloeg de motor aan. Moest wel flink wat choke gebruiken en bij stationair draaiende motor viel ie op gegeven moment ook wel uit. Ook als ik gas bij wilde geven viel ie uit. Nou tot zover vind ik dat nog niet zo een ramp. Kunnen wat oude "arme" vloeistoffen zijn en wat vuil in de carbs. Dat kan ik nog wel overzien.

Maar wat me opviel is dat na 15-20 seconden draaien er witte rookpluimpjes uit 1 van de 4 uitlaatpoorten komt. Stinkt ook best wel. Dus niet bij die andere 3. En als ik de motor dan uitzet zie ik ook wat van diezelfde witte rook uit beide uitlaten komen.

Ik maak me zorgen om deze witte rook. Ik lees van alles over "lekkende koppakkingen" en zo. Maar omdat zich dit zo centreert tot alleen 1 van de 4 uitlaatpoorten vroeg ik me af of dit ook alleen een uitlaatpakking kan zijn?
En of een nieuwe pakking daar de oplossing voor is of dat het probleem groter kan zijn?
Kan het gewoon wat oude (arme) vloeistof zijn die nu gewoon even moet opbranden?
En als iemand enig idee heeft hoe ik de uitlaat moet demonteren dan graag. Want die 2 poorten die naar het achterwiel wijzen lijken schier onmogelijk te bereiken (het al veel op YouTube gezocht en gevonden maar die uitlaat nou net niet. Ook heb ik de manual maar die is niet zo duidelijk als andere manuals die ik heb gezien).

Hopende op jullie heldere inzichten!

Groet!
 
Hoi all!


-Koelvloeistof afgevuld en ontlucht
Nou, ik ben niet bekend met deze motoren. Maar ik weet wel dat ik ze altijd mooi vond en er ook eentje wilde hebben, en had toen ook bijna een V65 model gekocht. Maar toendertijd schrikte mij de verhalen van de nokkenas mij af bij dat model. Wat jij schrijft van koelvloeistof afgevuld en ontlucht vind ik een stevige alarmbel met de klacht die jij nu hebt. Koelvloeistof mag je gewoon helemaal niks verliezen en verdwijnt niet door stalling als de motor niet gebruikt wordt. Het kan inderdaad een lekke pakking zijn. Ik zou niet meteen alles openhalen, maar eens heel rustig te gaan rijden en watertemperatuur en niveau echt heel goed in de gaten houden. Moet je weer bijvullen dan weet je dat het waarschijnlijk foute boel is.
 
Nou, ik ben niet bekend met deze motoren. Maar ik weet wel dat ik ze altijd mooi vond en er ook eentje wilde hebben, en had toen ook bijna een V65 model gekocht. Maar toendertijd schrikte mij de verhalen van de nokkenas mij af bij dat model. Wat jij schrijft van koelvloeistof afgevuld en ontlucht vind ik een stevige alarmbel met de klacht die jij nu hebt. Koelvloeistof mag je gewoon helemaal niks verliezen en verdwijnt niet door stalling als de motor niet gebruikt wordt. Het kan inderdaad een lekke pakking zijn. Ik zou niet meteen alles openhalen, maar eens heel rustig te gaan rijden en watertemperatuur en niveau echt heel goed in de gaten houden. Moet je weer bijvullen dan weet je dat het waarschijnlijk foute boel is.
Thanks, ik weet natuurlijk niet hoeveel koelvloeistof er in zat voor deze gestald werd. Dus voor mij nog geen alarmbel. Het niveau stond net op het minimum vandaar aangevuld. Door te draaien kom ik er achter of het niveau nu weer gaat dalen. Dan weet je zeker dat er een lekkende pakking is. Maar ik durf m niet te lang te laten draaien gezien de rook. Ik weet niet of ik dan meer kwaad dan goed doe.
 
Voor zover ik weet, als je druk opbouwt op het koelcircuit heb je een lekkende koppakking, dus als je hem aan het lopen hebt en je probeert de dop van de radiator eraf te draaien, achteraf, heel rustig, en er staat veel druk op, heb je dit probleem hoogstwaarschijnlijk.
 
Voor zover ik weet, als je druk opbouwt op het koelcircuit heb je een lekkende koppakking, dus als je hem aan het lopen hebt en je probeert de dop van de radiator eraf te draaien, achteraf, heel rustig, en er staat veel druk op, heb je dit probleem hoogstwaarschijnlijk.
nooit gehoord van uitzetten door warmte ? de tijd dat koelsystemen niet onder druk staan is al lang lang geleden.
 
nooit gehoord van uitzetten door warmte ? de tijd dat koelsystemen niet onder druk staan is al lang lang geleden.
Er staat altijd wat druk op het systeem, maar teveel druk, dan heb je een heel grote kans dat er een probleem is met de koppakking, omdat de motor ook druk opbouwt en dit komt dan in het koelsysteem terecht, zelf meegemaakt en gezien bij andere motoren. maarja ........ wie ben ik he
 
De radiator dop regelt de druk.
Als het systeem warm wordt drukt de expanderende vloeistof, tegen de veerdruk in, de dop open.
Deze veerkracht bepaald de maximale druk en die druk is dan ook altijd hetzelfde.
De druk in het systeem verhoogt het kookpunt en da's wel fijn.

De koelvloeistof stroomt dan naar het expansievaatje.
What's in a name :)
Als het afkoelt stroomt het door het kleinere klepje weer terug.
 
De radiator dop regelt de druk.
Als het systeem warm wordt drukt de expanderende vloeistof, tegen de veerdruk in, de dop open.
Deze veerkracht bepaald de maximale druk en die druk is dan ook altijd hetzelfde.
De druk in het systeem verhoogt het kookpunt en da's wel fijn.

De koelvloeistof stroomt dan naar het expansievaatje.
What's in a name :)
Als het afkoelt stroomt het door het kleinere klepje weer terug.
Ik heb het in ieder geval even getest. Met lopende motor geen druk op de radiatorknop. Kon m makkelijk opendraaien en geen geborrel bovenin.

Heb ook even een video gemaakt. Hij staat nu buiten dus je ziet de rook nu minder dan in de garage.

Je ziet met 1 druk op de knop start ie.
Daarna loop ik naar de uitlaatpoort rechts achter. Die rookt best wel (minder goed nu te zien in de open lucht)
En dan is het vooral de rechter uitlaat die rookt (wel goed te zien). Dit is ook de uitlaat die aangesloten is op de rechter cilinders en rokende poort.

Tips zijn welkom!
 

Bijlagen

  • IMG_8865.mov
    74 MB
Laatst bewerkt:
Zijn de uitlaten al eens goed heet geweest sinds je de motor uit de schuur hebt gegraven?

Het kan nu ook vocht uit de uitlaat zelf zijn.

Als je de carbs er toch af gaat halen. Laat ze aan de filterbak zitten tijdens demontage.

db
 
Ik zou na het bekijken zo niet meteen durven zeggen of dit damp van het koelwater is. Misschien toch gewoon wat achtergebleven en aangekoekte olieachtige resten in het blok? Probeer gewoon eens echt heel rustig en stukje te rijden en goed de temperatuur in de gaten te houden. Of laat hem eens een tijdje stationair draaien. Misschien is er toch niks aan de hand?
 
Zijn de uitlaten al eens goed heet geweest sinds je de motor uit de schuur hebt gegraven?

Het kan nu ook vocht uit de uitlaat zelf zijn.

db
Nee nog niet. Ik zit te wachten op een nieuwe accu. Die zal ergens komende dagen wel binnenkomen.

Ik start m nu op mn jumpstarter maar die is bedoeld om te jumpen dus niet 10 minuten lang aan te staan. Spanning valt vanzelf weg na enige tijd dus komt ie niet op temp en kan ik ook nog niet testrijden.

Ik hoop ten zeerste dat t wat vocht is wat even verbrand moet worden. Kan ik van de week testen. Maar ik stelde deze vraag om te voorkomen dat ik schade aanricht door m te laten draaien. Heb wel vaker een motor gerestaureerd die jaren stil heeft gestaan maar dit rokende fenomeen heb ik nog niet eerder gehad. Dank!
 
Ik zou na het bekijken zo niet meteen durven zeggen of dit damp van het koelwater is. Misschien toch gewoon wat achtergebleven en aangekoekte olieachtige resten in het blok? Probeer gewoon eens echt heel rustig en stukje te rijden en goed de temperatuur in de gaten te houden. Of laat hem eens een tijdje stationair draaien. Misschien is er toch niks aan de hand?
Thanks.... zie ook mijn vorige reactie. Ben blij dat jullie niet meteen in de paniekstand schieten en aangeven het gewoon even aan te kijken ;)

Dank!
 
Rij de motor eerst maar eens goed warm. Het zou heel goed condens kunnen zijn. Ik heb Een Honda met dit type motor gehad en de koppakking van de achterste twee cilinders is kapot geweest door een kapotte temperatuur sensor op de radiateur. Ik stond toen met heel warm weer in de file in een tunnel. Toen was het net een stoomboot.
 
Ikzelf had ooit ook met de VF750f een koelvloeistoflekkage in de LV cilinder. Ook na vervangen van de koppakking had ik op exact dezelfde manier nog lekkage dus ging er van uit dat ik een scheur had in de cilinderwand of in de kop.

Dit was ooit bij mijn VF750f


db
 
Ikzelf had ooit ook met de VF750f een koelvloeistoflekkage in de LV cilinder. Ook na vervangen van de koppakking had ik op exact dezelfde manier nog lekkage dus ging er van uit dat ik een scheur had in de cilinderwand of in de kop.

Dit was ooit bij mijn VF750f


db
Oef die rookt behoorlijk. Is wel een tandje meer dan bij mij.
Wat was nou echt de oorzaak en oplossing? Of nooit gevonden?
 
Oef die rookt behoorlijk. Is wel een tandje meer dan bij mij.
Wat was nou echt de oorzaak en oplossing? Of nooit gevonden?
Zoals IJzervreter al schreef: Rij eerst de motor eens voorzichtig naar bedrijfstemperatuur en hou alles gewoon nauwlettend in de gaten. Misschien is er toch niks aan de hand. Blok uit elkaar trekken kan altijd nog.
 
Nou, het is weer weekend, accu gemonteerd rustig warm laten lopen. Best wel weer die witte rook maar eenmaal warm viel het wel mee. Wat rondjes gereden om m goed warm te rijden en door te kunnen laten blazen en ik moet zeggen.... ik ruik m nog wel een beetje maar rook zie ik niet echt meer.
Het lijkt dus echt oude vloeistoffen te zijn geweest. Ik ga m nog een paar keer laten afkoelen en weer warm draaien de komende week maar het lijkt dus echt met een sisser af te lopen. Fingers crossen dat dit t ook echt was. Koppakkingen vervangen op deze fiets is echt een pokkenklus. Ik koop geen Magna meer voor de opknap/verkoop ;)

Super bedankt voor het meedenken en de input. We gaan hier een badass fietsje van maken en weer iemand blij mee maken.
@bandit 107 @Flitsmagneet @Klikoo. @Dirtbag @slijptol @Janbros @jaapvanthoff
 
Terug
Bovenaan Onderaan