GSF600 zwabberen bij +- 100Kmh en niet strak insturen

jorrick

MF'er
24 mrt 2015
159
13
Assen
Ik ben sinds een paar uur nieuwe eigenaar van een leuke Suzuki Bandit 600 uit 1996.
Ik had een proefritje gemaakt en merkte een paar dingen op.

Als je een bocht in gaat dan heeft de motor de neiging om een eigen leven te leiden, hij stuurt niet strak en zwabbert een beetje, tenminste zo voelt het. Het voelt een beetje als je naar links gaat dat de voorkant een beetje links wil en dan weer wat minder en dan weer meer links.

Ik had dit gevoel op den duur ook bij mijn vorige motor een kawasaki zzr waarvan 1 van de voorvork keringen lek was. Dus ik hoop eigenlijk dat het bij de bandid ook het geval is.

En het 2e probleem. Als je wat harder gaat rijden en je laat je hand los van het stuur dan begint de voorkant te trillen en zwabberen(links naar rechts heel snel) als je het stuur weer vast pakt is het meteen weg.
Dit vernam ik rond de 90/100kmh.


Weet iemand dat er aan de hand kan zijn? De verkoper gaf aan dat de banden voor en achter erg oud waren en aan vervanging toe zijn. Ik kon de code op de banden zo 123 niet vinden maar ze zagen er inderdaad vrij oud uit.
 
Dat ben ik met je eens.. maar klopt het dan niet bij sommige nieuwe motoren? Kan ik me dan ook weer niet voorstellen..
In meer dan 90% van de gevallen maakt goed statisch of goed dynamisch balanceren geen merkbaar verschil.
Van de overige 10% waar wel verschil merkbaar kan zijn zal de helft van de gebruikers het ofwel niet opmerken, ofwel denken dat het zo hoort of er mee kunnen leven.
De overige 5% trekt aan de bel bij de (banden-)leverancier, en daar moet dan wat aan gedaan worden.
Bij een nieuwe motor gaat deze dus terug naar de dealer en die lost het op. En dus inderdaad zoals ik al eerder schreef brengen zij het wiel naar mij of een van mijn collega's die wel hebben willen investeren in een dynamische balanceermachine. Of ze vervangen de band of zelfs het complete wiel (BMW spaakwielen waren berucht).
Het is dus maar de vraag hoe belangrijk de beslissingsmaker het vindt om die vrij forse extra investering te doen. Als je als gemiddelde motorfietsdealer 100 tot 200 motorbanden per jaar doet dan is het veel lastiger te verantwoorden. Voor mij is dat duidelijk, ik doe er elk jaar meer dan 2000 (al loopt dat aantal wel terug omdat banden langer meegaan en er minder kilometers gemaakt worden).
Toen ik 18 jaar geleden van mijn hobby mijn werk maakte wist ik dat ik een meerwaarde moest bieden t.o.v. de "gewone motordealer". Ook wist ik dat je maar 1 keer de kans krijgt een eerste indruk te maken, en dus dat je met een goed machinepark al een voorsprong hebt op een rommelaar. Dat moet je daarna natuurlijk nog wel met het afgeleverde werk waar kunnen maken, maar toch.....
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Klik!

@Zot
Kan je wel lekker boos doen, maar volgens mij was het een prima uitleg.
Zo niet, hoor ik graag hoe jij er over denkt.
Waar Zot op doelt maar wat hij niet zegt is dat er ook machines bestaan waarmee je alleen statisch balanceren kan. Dus "op de machine gebalanceerd" wil nog niet zeggen dat het dynamisch is gedaan.
Er zijn zelfs bedrijven die wel een dynamisch balanceerapparaat hebben, maar daar toch alleen maar statisch mee balanceren omdat dit simpeler en sneller is. Plus dat je minder dure balanceergewichtjes verbruikt.
 
Ik voelde mij bij het lezen van de openings post helemaal terug in 2006 op mijn Triumph Trident 900.
Dat hele vage en willekeurige gevoel aan de voorzijde en het niet bij kunnen houden van hoogteverschillen in het asfalt werd veroorzaakt door een paar versleten WP voorvork veren.
Die heb ik pas te laat vervangen na een total downtje op Zandvoort.
Heel hard remmen en een hobbel veroorzaakte een tankslapper.

Dit gevoel kreeg ik vorig jaar ook met de niet instelbare voorvork van mijn splinternieuwe R3 waar nu Adreani cartridges in zitten.

Maar het balhoofd lager is natuurlijk het eerste ter controle.
En de banden kunnen ook wel de nodige vervormingen hebben van het stilstaan met eventuele te lage bandenspanning die afgelopen decennia. :Y

Ik ben benieuwd of het koopje na het vervangen van de slijtagedelen nog steeds voordelig was. ;) :t
 
Laatst bewerkt:
Komende zaterdag komen de nieuwe banden er omheen.
En nieuwe olie + filter en nieuwe remvloeistof.

Daarna gaan we kijken hoe het rijd. Mocht het dan nog niet goed zijn gaan we kijken naar het balhoofd + veren. Maar de monteur voelde daar vooralsnog niks vreemds aan.
 
Komende zaterdag komen de nieuwe banden er omheen.
En nieuwe olie + filter en nieuwe remvloeistof.

Daarna gaan we kijken hoe het rijd. Mocht het dan nog niet goed zijn gaan we kijken naar het balhoofd + veren. Maar de monteur voelde daar vooralsnog niks vreemds aan.
heeft de monteur er op gereden?
 
Altijd dynamisch balanceren. Statisch meestal goed, dynamisch altijd goed. Bandenboer die motorwielen alleen statisch balanceert, kom ik niet. Ik heb het zelf mogen ervaren met shimmy, na dynamisch geen probleem meer.
Nope! Ik heb aal meerdere wielen statisch gebalanceerd omdat ze dynamisch niet goed te krijgen waren. (Bij diverse motor/bandenzaken vandaan...)

Zelf balanceer ik al bijna 30 jaar motorfietswielen statisch, nog NOOIT een probleem gehad dat niet te herleiden was naar een fout in de band zelf.

Ieder moet het doen zoals hij zelf wil, maar zeker bij motorfietswielen is de ene manier niet beter dan de andere.
 
Terug
Bovenaan Onderaan