GSF600 zwabberen bij +- 100Kmh en niet strak insturen

jorrick

MF'er
24 mrt 2015
159
13
Assen
Ik ben sinds een paar uur nieuwe eigenaar van een leuke Suzuki Bandit 600 uit 1996.
Ik had een proefritje gemaakt en merkte een paar dingen op.

Als je een bocht in gaat dan heeft de motor de neiging om een eigen leven te leiden, hij stuurt niet strak en zwabbert een beetje, tenminste zo voelt het. Het voelt een beetje als je naar links gaat dat de voorkant een beetje links wil en dan weer wat minder en dan weer meer links.

Ik had dit gevoel op den duur ook bij mijn vorige motor een kawasaki zzr waarvan 1 van de voorvork keringen lek was. Dus ik hoop eigenlijk dat het bij de bandid ook het geval is.

En het 2e probleem. Als je wat harder gaat rijden en je laat je hand los van het stuur dan begint de voorkant te trillen en zwabberen(links naar rechts heel snel) als je het stuur weer vast pakt is het meteen weg.
Dit vernam ik rond de 90/100kmh.


Weet iemand dat er aan de hand kan zijn? De verkoper gaf aan dat de banden voor en achter erg oud waren en aan vervanging toe zijn. Ik kon de code op de banden zo 123 niet vinden maar ze zagen er inderdaad vrij oud uit.
 
Checken of de boel niet krom is door een val partij.
En gezien de leeftijd van de motor zou ik zowieso de balhoofdlagers en vering servicen als je een leuk sturende fiets wil.
Daar knapt elke ouwe motor van op .
 
  • Eens
Waarderingen: Loki
Misschien heeft de vorige eigenaar veel rechte stukken gereden / durft niet de bocht in te hangen.

Dan krijg je van die vierkante banden die niet erg fijn rijden..
 
Bij m'n zusje haar NC750S zijn de banden ook niet geweldig meer.. Schrok me de pleuris toen ik er voor de eerste keer even op reed.

Motor bleef niet fijn in de bocht hangen (telkens de neiging om omhoog te trekken) en begon te trillen bij handen los boven de 50km/u.

Volgens haar is het helemaal prima zo...:+

Toch maar eens wat nieuwe banden eronder leggen voor het nieuwe seizoen.
 
Ik ben sinds een paar uur nieuwe eigenaar van een leuke Suzuki Bandit 600 uit 1996.
Ik had een proefritje gemaakt en merkte een paar dingen op.

Als je een bocht in gaat dan heeft de motor de neiging om een eigen leven te leiden, hij stuurt niet strak en zwabbert een beetje, tenminste zo voelt het. Het voelt een beetje als je naar links gaat dat de voorkant een beetje links wil en dan weer wat minder en dan weer meer links.

Ik had dit gevoel op den duur ook bij mijn vorige motor een kawasaki zzr waarvan 1 van de voorvork keringen lek was. Dus ik hoop eigenlijk dat het bij de bandid ook het geval is.

En het 2e probleem. Als je wat harder gaat rijden en je laat je hand los van het stuur dan begint de voorkant te trillen en zwabberen(links naar rechts heel snel) als je het stuur weer vast pakt is het meteen weg.
Dit vernam ik rond de 90/100kmh.


Weet iemand dat er aan de hand kan zijn? De verkoper gaf aan dat de banden voor en achter erg oud waren en aan vervanging toe zijn. Ik kon de code op de banden zo 123 niet vinden maar ze zagen er inderdaad vrij oud uit.

Ik heb onlangs een Suzuki GSX 650F gekocht ( volgens mij min of meer familie van de Bandit ) met ongeveer hetzelfde probleem. De banden die erop zaten waren +/- 10 jaar oud. Met het vervangen van de banden en afstelling van de demping/vering aan de voorzijde was het probleem verholpen...
 
ik lees heel veel opmerkingen mbt vervangen en maar 1 vraag.

WAT IS DE BANDENSPANNING?
Ik heb net even gemeten. 2.5bar voor 3 bar achter.

Ik heb de DOT code ook gevonden op de voorband.
Entered DOT code: 3103
Date of production: 2003-07-28
Tire age: 20 years 6 months 29 days
De achterband nu ook gevonden. Die is nog erger:
Entered DOT code: 3502
Date of production: 2002-08-26
Tire age: 21 years 6 months

:N_O-
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net even gemeten. 2.5bar voor 3 bar achter.

Ik heb de DOT code ook gevonden op de voorband.
Entered DOT code: 3103
Date of production: 2003-07-28
Tire age: 20 years 6 months 29 days
De achterband nu ook gevonden. Die is nog erger:
Entered DOT code: 3502
Date of production: 2002-08-26
Tire age: 21 years 6 months

:N_O-
Kijk, dat neemt wat twijfel weg.. die zijn serieus over de datum :)
 
Ik heb net even gemeten. 2.5bar voor 3 bar achter.

Ik heb de DOT code ook gevonden op de voorband.
Entered DOT code: 3103
Date of production: 2003-07-28
Tire age: 20 years 6 months 29 days
De achterband nu ook gevonden. Die is nog erger:
Entered DOT code: 3502
Date of production: 2002-08-26
Tire age: 21 years 6 months

:N_O-
Ik ehm zou willen adviseren om er over na te denken binnenkort eens de banden te verwisselen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan