GSF600 zwabberen bij +- 100Kmh en niet strak insturen

jorrick

MF'er
24 mrt 2015
159
13
Assen
Ik ben sinds een paar uur nieuwe eigenaar van een leuke Suzuki Bandit 600 uit 1996.
Ik had een proefritje gemaakt en merkte een paar dingen op.

Als je een bocht in gaat dan heeft de motor de neiging om een eigen leven te leiden, hij stuurt niet strak en zwabbert een beetje, tenminste zo voelt het. Het voelt een beetje als je naar links gaat dat de voorkant een beetje links wil en dan weer wat minder en dan weer meer links.

Ik had dit gevoel op den duur ook bij mijn vorige motor een kawasaki zzr waarvan 1 van de voorvork keringen lek was. Dus ik hoop eigenlijk dat het bij de bandid ook het geval is.

En het 2e probleem. Als je wat harder gaat rijden en je laat je hand los van het stuur dan begint de voorkant te trillen en zwabberen(links naar rechts heel snel) als je het stuur weer vast pakt is het meteen weg.
Dit vernam ik rond de 90/100kmh.


Weet iemand dat er aan de hand kan zijn? De verkoper gaf aan dat de banden voor en achter erg oud waren en aan vervanging toe zijn. Ik kon de code op de banden zo 123 niet vinden maar ze zagen er inderdaad vrij oud uit.
 
Ik heb een setje Bridgestone Battlax Sport Touring T31 besteld. Goed idee die haakse ventielen. Is ook handiger oppompen.
Prima keuze, slechts 1 bandengeneratie oud en betaalbaar.
Let er wel even op dat bij montage de banden dynamisch gebalanceerd worden. Het is meestal niet nodig, maar soms wel. En zit je in de "soms wel"-groep, dan moeten de wielen er weer uit om opnieuw te balanceren.
 
Ik ben benieuwd naar de nieuwe banden.
Een beetje bandenboer kan ook het balhoofd lager checken.

Rij voor het beste resultaat ook nog eens langs de vering specialist.
Een controle is gratis. (Hyperpro, HK Suspension, etc)
Die checken trouwens ook je balhoofd lager. ;)

Allemaal zaken die je rijplezier en veiligheid een grote boost geven. 8-)
 
Dat tweede.. Zot zegt niet zomaar iets, ben benieuwd naar z'n bevindingen..
ik heb nog nooit meegemaakt dat dynamisch balanceren op een motor nodig was.

ik heb laatst een Ford Ka voorwiel moeten balanceren. Dynamisch 130 gram binnen en 100 gram 180 graden verder aan de buitenkant.

Toen eerst maar statisch gedaan. 30 gram. Daarna dynamisch en dat was verwaarloosbaar. Zoon zegt dat ie super rijdt.

Het raakvlak van een motorband is misschien 4 cm breed. Dat geeft echt geen enkel probleem bij dynamisch onbalans.

Kijk eens in een showroom bij nieuwe motorfietsen. Geen enkele is dynamisch gebalanceerd
 
ik heb nog nooit meegemaakt dat dynamisch balanceren op een motor nodig was.

ik heb laatst een Ford Ka voorwiel moeten balanceren. Dynamisch 130 gram binnen en 100 gram 180 graden verder aan de buitenkant.

Toen eerst maar statisch gedaan. 30 gram. Daarna dynamisch en dat was verwaarloosbaar. Zoon zegt dat ie super rijdt.

Het raakvlak van een motorband is misschien 4 cm breed. Dat geeft echt geen enkel probleem bij dynamisch onbalans.

Kijk eens in een showroom bij nieuwe motorfietsen. Geen enkele is dynamisch gebalanceerd
Klinkt haast alsof de producent van het balanceer apparaat ook in de plaklood handel zit..

Vind het wel een goeie om te kijken hoe de oem's dat doen. Vraag is dan weer of ze bijvoorbeeld beter gebalanceerde banden kopen of iets dergelijks.
 
Altijd dynamisch balanceren. Statisch meestal goed, dynamisch altijd goed. Bandenboer die motorwielen alleen statisch balanceert, kom ik niet. Ik heb het zelf mogen ervaren met shimmy, na dynamisch geen probleem meer.
weet je het verschil tussen statisch en dynamisch?

niet voorzeggen mensen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan