Yamaha xj600 loopt maar op drie cilinders..

bibaboeba

MF'er
25 jan 2013
123
0
Utrecht
Beste mf-ers,
Ik kwam er vorige week achter dat mijn yamaha xj600 uit 85 maar op drie cilinders loopt.
Ik heb hem sinds januari en sindsdien is de olie ververst, oliefilter vervangen, hij is begrensd op 35kw en gelijk carbs schoongemaakt en er zitten nieuwe bougies en een nieuwe accu in.

Ik heb om eerlijk te zijn nooit gemerkt dat hij slechter liep dan normaal en ik vraag me dan ook stevig af of hij niet gewoon sinds ik hem heb al op 3 cilinders loopt, ik kwam er dan ook pas achter toen iemand anders het opmerkte aan hoe hij liep en daarna inderdaad constateerde dat de uitlaat van de 3e cilinder aanmerkelijk kouder was dan de rest.
Toen bedacht ik me ook dat die bougie wel wat nattig was bij het verwisselen.

Ik heb gekeken of hij vonk heeft en dit had hij, ik 2 bougies omgedraaid maar ook dit had geen nut. Vervolgens heb ik een compressiemeter gekocht en de compressie gemeten, deze is lager dan in de handleiding staat maar wel gelijk aan de andere cilinders.

Heeft iemand een idee wat ik verder kan controleren? hij krijgt dus vonk, heeft compressie en krijgt brandstof dus dan zou hij het moeten doen lijkt me?
Ik zag wel dat de inlaatrubbers wel wat uitgedroogd zijn en inderdaad bij de derde cilinder toch wel wat kleine scheurtjes heeft zou het misschien kunnen dat hij hierdoor valse lucht aanzuigt en het daarom niet doet? en hoe zou ik dit kunnen controleren?

Ik hoop dat jullie me wederom kunnen helpen, in ieder geval alvast bedankt voor de moeite!
 
Oke, hij liep de laatste tijd weer op vier cilinders als hij wat belast werd. dus stationair niet maar tijdens het optrekken voelde je de vierde cilinder er al vrij snel bijkomen..
Nu heb ik afgelopen weekend mijn kleppen gesteld(wat ook hard nodig was) en tot mijn grote verbazing loopt hij daarna voor geen meter meer, de vierde cinder komt er helemaal niet meer bij.

Ik heb zojuist met heel veel moeite mijn carbs eruit gehaald en open gehaald en de sproeier was inderdaad verstopt van de desbetreffende cilinder, ik dacht dus dat het probleem opgelost zou zijn maar dit is niet waar. hij loopt nog steeds maar op drie cilinders..

Als laatste merk ik een lichte tik/ratel op in het blok maar ik twijfel of deze er voor het kleppenstellen ook al in zat. Ik heb het kleppendeksel er net nog eens afgehad en ik kan niks vreemds opmerken.

Ik heb nu echt geen idee meer waar ik nog moet zoeken.. heb bougies al verwissend, bobines verwisseld, carbs schoongemaakt, kleppen gesteld, compressie gemeten.. Ik weet ook niet of het kleppen stellen en het weer niet mee doen van de vierde cilinder met elkaar in verband staat of niet. ik hoop dat jullie me nog verder kunnen helpen!
 
Oke, hij liep de laatste tijd weer op vier cilinders als hij wat belast werd. dus stationair niet maar tijdens het optrekken voelde je de vierde cilinder er al vrij snel bijkomen..
Nu heb ik afgelopen weekend mijn kleppen gesteld(wat ook hard nodig was) en tot mijn grote verbazing loopt hij daarna voor geen meter meer, de vierde cinder komt er helemaal niet meer bij.

Ik heb zojuist met heel veel moeite mijn carbs eruit gehaald en open gehaald en de sproeier was inderdaad verstopt van de desbetreffende cilinder, ik dacht dus dat het probleem opgelost zou zijn maar dit is niet waar. hij loopt nog steeds maar op drie cilinders..

Als laatste merk ik een lichte tik/ratel op in het blok maar ik twijfel of deze er voor het kleppenstellen ook al in zat. Ik heb het kleppendeksel er net nog eens afgehad en ik kan niks vreemds opmerken.

Ik heb nu echt geen idee meer waar ik nog moet zoeken.. heb bougies al verwissend, bobines verwisseld, carbs schoongemaakt, kleppen gesteld, compressie gemeten.. Ik weet ook niet of het kleppen stellen en het weer niet mee doen van de vierde cilinder met elkaar in verband staat of niet. ik hoop dat jullie me nog verder kunnen helpen!

Draai de bougie er eens uit en kijk of die wel wil vonken. Zo niet :

Bougiekabels? Bobines? Slechte stekker verbinding ergens...

Draai de bougiedop eens van de kabel en kijk of de kabel wel goed contact kan maken met de dop. Als de kabel groen-geoxideerd is moet je er een halve cm van afknippen en dan de dop weer monteren.
 
Ik heb zojuist met heel veel moeite mijn carbs eruit gehaald en open gehaald en de sproeier was inderdaad verstopt van de desbetreffende cilinder, ik dacht dus dat het probleem opgelost zou zijn maar dit is niet waar. hij loopt nog steeds maar op drie cilinders..

Nou als de sproeier duidelijk verstopt was dan moet je daar toch de oorzaak van zoeken ?
Misschien zijn de carburateurs nog gewoon vuil en komt die rommel in de sproeier terecht.
Kan ook zijn dat er rommel in de benzinetank zit. Heb je die al eens helemaal leeggespoeld.
Eventueel een bezinefilter tussen tank en carburateurs plaatsen, dan voorkom je een hoop verstoppingen in je carburateurs en het scheelt je veel onnodig werk.
 
Heb je de carburateurs na het kleppen stellen ook opnieuw gesynchroniseerd?
Daar zou ik nu eens mee beginnen.
Loopt hij dan nog niet op 4 pitten, ontstekingscircuit nakijken (bougiedoppen, bougies, kabels en bobines controleren), carburateurs ultrasoon reinigen, gelijk ook revisiesetje erin en dan zou het eigenlijk opgelost moeten zijn....

XJ600's ratelen allemaal een beetje, hoort bij de motor....
 
Laatst bewerkt:
Dat is niet mijn ervaring met mijn XJ.. Die vind ik, zeker voor een luchtgekoelde motor, erg soepel klinken.

bibaboeba, je zegt dat de hij stationair niet goed loopt maar met een beetje gas wel, en dat je sproeier verstopt zat. Heb je ook je stationairsproeier gecheckt en schoongemaakt, van die cylinder?
 
Oke, ik heb de bougies getest en deze vonkte buiten de motor prima, heb de bobines omgedraait zonder resultaat, toen ik echter de bougies nog eens omdraaide(wat ik eerderr overigens ook al eens zonder resultaat gedaan had) deed de 2e cilinder het en de andere waarmee ik gewisseld heb niet..
nieuwe bougie erin en jahoor hij loopt prachtig op 4 cilinders..
Conclusie: combi van vuil in de carbs en een (waarschijnlijk als gevolg van het niet meedoen?) slechte bougie..

Nogmaals iedereen bedankt voor de hulp! nu inderdaad alleen de carbs nog tunen en ik kan weer met een big smile de zomer door:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan