Hallo allemaal,
Momenteel ben ik voor een bekende een Yamaha SZR 660 (ééncilinder) groot onderhoud aan het geven. Helaas is er aan het ding nogal wat gebeund in de loop der jaren, en probeer ik hem zo origineel mogelijk te krijgen. De brandstofpomp is door de vorige eigenaar vervangen door een elektrisch exemplaar van Mitsubishi, origineel is er een vacuumpomp geinstalleerd (die zat er natuurlijk niet bij). De elektrische brandstofpomp was niet lekker op elektrische installatie aangesloten (o.a. slecht soldeerwerk, afgetakt van originele bekabeling naar de CDI unit), en ik heb er een relais tussen gezet, zodat de pomp achter de geschakelde plus zit.
Nu heb ik van het weekend kleppen gesteld, en de bougie vervangen; de motor staat al een paar maanden stil. Wilde ik daarna de motor even starten.. dat starten lukte wel, maar er lag ook een plasje benzine onder. Inmiddels ben ik erachter dat dit van de overloop (van de vlotterkamer) afkomstig is. De motor is mij gebracht zonder lekkage, echter heb ik de carburateurs niet uit elkaar gehad (wel even van het inlaatspruitstuk om ruimte te creeeren).
Voordat ik de carburateurs uit elkaar ga halen (het zijn er 2), wilde ik toch even ruggenspraak... Waar zou het mogelijk aan kunnen liggen? De motor staat nu 3 maanden stil (98 benzine).. zou deze bijv. kauwgom achtig geworden kunnen zijn?
Daarnaast heb ik me (nog) niet verdiept in de werking van de carbs.. Wellicht de vlotternaald?
Of zou het iets met de brandstofpomp te maken hebben? Bij het op contact zetten hoorde je de pomp druk opbouwen, daarna begon de lekkage volgens mij (weet het niet 100% zeker)...
Oja, gezegd moet worden dat ik de motor zonder airbox heb laten lopen (zonder de motor te starten lekt deze trouwens ook), want 1 rubber tussen airbox en carb is zo hard als beton geworden..
Wie heeft er tips? Alvast dank!
Momenteel ben ik voor een bekende een Yamaha SZR 660 (ééncilinder) groot onderhoud aan het geven. Helaas is er aan het ding nogal wat gebeund in de loop der jaren, en probeer ik hem zo origineel mogelijk te krijgen. De brandstofpomp is door de vorige eigenaar vervangen door een elektrisch exemplaar van Mitsubishi, origineel is er een vacuumpomp geinstalleerd (die zat er natuurlijk niet bij). De elektrische brandstofpomp was niet lekker op elektrische installatie aangesloten (o.a. slecht soldeerwerk, afgetakt van originele bekabeling naar de CDI unit), en ik heb er een relais tussen gezet, zodat de pomp achter de geschakelde plus zit.
Nu heb ik van het weekend kleppen gesteld, en de bougie vervangen; de motor staat al een paar maanden stil. Wilde ik daarna de motor even starten.. dat starten lukte wel, maar er lag ook een plasje benzine onder. Inmiddels ben ik erachter dat dit van de overloop (van de vlotterkamer) afkomstig is. De motor is mij gebracht zonder lekkage, echter heb ik de carburateurs niet uit elkaar gehad (wel even van het inlaatspruitstuk om ruimte te creeeren).
Voordat ik de carburateurs uit elkaar ga halen (het zijn er 2), wilde ik toch even ruggenspraak... Waar zou het mogelijk aan kunnen liggen? De motor staat nu 3 maanden stil (98 benzine).. zou deze bijv. kauwgom achtig geworden kunnen zijn?
Daarnaast heb ik me (nog) niet verdiept in de werking van de carbs.. Wellicht de vlotternaald?
Of zou het iets met de brandstofpomp te maken hebben? Bij het op contact zetten hoorde je de pomp druk opbouwen, daarna begon de lekkage volgens mij (weet het niet 100% zeker)...
Oja, gezegd moet worden dat ik de motor zonder airbox heb laten lopen (zonder de motor te starten lekt deze trouwens ook), want 1 rubber tussen airbox en carb is zo hard als beton geworden..
Wie heeft er tips? Alvast dank!
Laatst bewerkt: