GPX600R / ZX600-C carburateur loopt arm

Dixelarosi

Rookie
15 sep 2023
2
0
Hallo allemaal!

Ben nieuw op het forum en wil graag wat aan jullie vragen en vertellen over mijn project. Onlangs heb ik mijn eerste motor gekocht, het was een gpx 600r rijp voor de sloop.
Het leek me leuk om deze weer op te knappen en heb er zo'n beetje alles aan gedaan wat er aangedaan kan worden en vond het harstikke leuk om te doen!
- Het blok is open gegaan en heb de versnellings assen moeten vervangen
- Heb de kleppen gesteld
- nieuwe bougies
- Nieuwe luchtfilter en olie filter
- remklauwen opengemaakt en schoongemaakt
- nieuwe ketting
- nieuwe balhoofdlager
- achterbrug schoongemaakt en lagers opnieuw ingesmeerd
- hier en daar wat rubberjtjes vervangen voor de koelleidingen
en heb de kuip onderdelen proberen te repareren zo goed als ik kon.
Toen dit allemaal gedaan was begon voor mij als beginnende sleutelaar pas echt de pret, namelijk de carburateurs en hier heb ik dan ook wat vragen over.
Op deze motor zit 4 maal een Keihin CVK32 carburateur en al snel kwam ik erachter dat de carb valse lucht aan zoog en ben erachter gekomen dat dit onder andere via de as kwam waar de vlinderkleppen op zitten, heb nog geprobeerd dit te repareren maar kreeg de vlinderkleppen niet los en kon dus ook de as niet los krijgen. Heb vervolgens maar tweedehands een andere aangeschaft.
Heb deze ultrasoon gereinigd en heb hier nieuwe stationair schroeven ( maat 35 ) ingezet zoals het origineel was, kreeg de motor wel gestart met de choke, maar liep niet lekker stationair, de motor was heel erg zoekende in toerental en kwam soms niet meer naar beneden ( hij liep heel erg arm ) ondanks dat ik de mix schroeven helemaal uitgedraaid had. Heb de carburateur er weer afgehaald en wist niet zo goed hoe dit nou kwam, maar heb toen toch maar een maat grotere stationair sproeier gekocht en had toen nog steeds hetzelfde probleem! Ik kreeg de motor maar niet rijk afgesteld, heb de carburateur er toen maar weer afgehaald en heb dit maal twee maten grotere stationair sproeiers gekocht, dus ondertussen zitten we op een maat stationair sproeier 3 maten groter dan 35, 35 is de maat wat er al in zat en zoals het aangegeven staat in het werkplaatshandboek. En succes! Eindelijk loopt de motor lekker stationair, kan de motor ook eindelijk horen reageren op de mix schroef en kan hem zelfs te rijk zetten nu, ze staan alle 4 nu op ongeveer 3 slagen uit, heb ze allemaal gesynchroniseerd en klinkt allemaal goed, heb zelfs de choke niet meer nodig om hem te starten. Ondertussen heb ik er 2000 km mee gereden en alles werkt goed, start lekker en trekt goed op, echt een beest van een motor, ik rijd ongeveer 1 op 15, wel iets meer dan 1 op 18 wat hij zou moeten rijden volgens de fabriek.

Ik ben er heel erg blij mee, maar vind het dus nog steeds raar dat ik zo veel groter moest met de stationair sproeier terwijl er gewoon een originele uitlaat op zit, nu is het zo dat ik dus voor dit avontuur helemaal geen verstand had van motors en motoren of carburateurs en nu zag ik laatst een filmpje dat iemand zijn luchtfilter aan het oliën was en toen begon ik toch een beetje na te denken. Moet dat ook bij mijn motor? want ik kan daar dus niks over vinden en heb nu wel gelezen dat dit misschien een oorzaak kan zijn dat mijn motor zo arm liep omdat hij misschien met een nieuwe droge filter veel makkelijker lucht kan aanzuigen dan met een filter die wel is behandeld met olie. Ik vroeg me af wat jullie gedachte hiervan is? Wat kan de oorzaak zijn dat ik grotere stationair sproeiers nodig heb, is het echt zo stom geweest als een verkeerde luchtfilter?
 
Terug
Bovenaan Onderaan