DunnoNL
ZX9R '98
- 1 feb 2024
- 9
- 3
Beste leden,
Mijn eerste post dus ik zal me even voorstellen.
De naam is Stefan woonachtig in Enschede.
Ik heb voor een aantal weken geleden 2 Kawasaki 's zx9r gekocht.
1 voor mijn broertje en 1 voor mij. Beide opknappers. Bij de aankoop liep er 1 wel en 1 helemaal niet. (kwestie van nieuwe benzine erin en gaan vermeldde de verkoper)
Eenmaal nieuwe benzine erin liep de 1 best goed en de ander nog steeds niet. (die wat ik dus gehouden heb)
Nu ben ik van jongs af aan al bezig met brommer en auto techniek. Altijd zelf de brommers opknappen en zelf de afkeurpunten van APK's fixen.
Je kan zeggen dat ik uit een monteursfamilie kom. Vader, oom en opa sleutelden altijd en ik keek mee, hielp mee en leerde.
Mijn eerste poging om de motor weer aan het rijden te krijgen ( op de nieuwe benzine na ) was d.m.v. een carburateur reiniger alles eens even goed door te spuiten en daarna met de compressor alles schoon te blazen. Zo gezegd zo gedaan. De carburateur gedemonteerd alles los getrokken en toen kwam de eerste verassing.
Dit was dus niet even nieuwe benzine erin en gaan. Ik heb alle viezigheid weggehaald en alles zo goed mogelijk schoon proberen te maken. Ook de sproeiers. Helaas kreeg ik de vlotternaaldjes er niet goed uit en deze heb ik dan ook laten zitten omdat ik bang was om schade aan de binnenwand te veroorzaken met als gevolg dat de naaldjes niet meer vrij kunnen bewegen.
Carburateur weer geplaatst en wonderbaarlijk genoeg liep de motor na een aantal keren starten. Na een vreugde dansje gedaan te hebben de motor weer uitgezet want ik moest nog bezig met de achter rem ( test rijden kon toen dus nog niet )
1 week later de remmen helemaal in orde gemaakt en nu was het dan eindelijk tijd voor een test ritje.
Maar helaas weer geen startende motor, met start pilot sloeg ie wel aan maar bleef niet lopen.
Bougies alle 4 gecheckt, en direct maar nieuwe geplaatst en weer proberen. Weer niets.
Nu had ik onderhand al begrepen dat carburateurs ontzettend gevoelig zijn voor alles wat er niet in hoort en heb ik op goed geluk maar een ultrasoon bad gekocht.
Carburateur weer gedemonteerd ( in 2 helften want het bad was iets te klein ) en het bad in. Ik verbaasde me hoeveel rotzooi er nog in zat. En door het warme bad (50 graden met ultrasoon reiniger) kwamen de filtertjes los waar de vlotternaaldjes in komen. ( die waar ik bang voor was te beschadigen ) En jeetje wat zat daar ook nog een rotzooi in.
Het bad heeft gelukkig iets gedaan en de hoop was weer groot dat hij nu wel weer zou starten. En jawel hoor de motor start, en de dagen/weken erna ook gewoon. Alle moeite gelukkig niet voor niks. Eindelijk tijd voor een test ritje.
Het ritje beviel niet, heel erg sterk het gevoel dat ik power mistte en hij liep ook niet aardig. Vooral in de 1 wegrijden was alsof je rijd op een hobbelpaard.
Wederom carburateur maar weer losgehaald ( misschien iets over het hoofd gezien o.i.d. )
En toen kwam ik tot de volgende ontdekking:
Van de 4 gas schuifjes gaan er maar 2 omhoog, dit horen er 4 te zijn want de ZX9R die bij mijn broertjes staat hebben we op getrokken om te kijken hoeveel er daar omhoog gingen en daar gaan ze 4 omhoog. Alleen nu kan ik mijn vinger er niet op leggen wat hiervan nu de oorzaak kan zijn en vandaar ook deze post met; Help ???
Wat kan ik doen om dit te verhelpen ??
Groet Stefan.
Mijn eerste post dus ik zal me even voorstellen.
De naam is Stefan woonachtig in Enschede.
Ik heb voor een aantal weken geleden 2 Kawasaki 's zx9r gekocht.
1 voor mijn broertje en 1 voor mij. Beide opknappers. Bij de aankoop liep er 1 wel en 1 helemaal niet. (kwestie van nieuwe benzine erin en gaan vermeldde de verkoper)
Eenmaal nieuwe benzine erin liep de 1 best goed en de ander nog steeds niet. (die wat ik dus gehouden heb)
Nu ben ik van jongs af aan al bezig met brommer en auto techniek. Altijd zelf de brommers opknappen en zelf de afkeurpunten van APK's fixen.
Je kan zeggen dat ik uit een monteursfamilie kom. Vader, oom en opa sleutelden altijd en ik keek mee, hielp mee en leerde.
Mijn eerste poging om de motor weer aan het rijden te krijgen ( op de nieuwe benzine na ) was d.m.v. een carburateur reiniger alles eens even goed door te spuiten en daarna met de compressor alles schoon te blazen. Zo gezegd zo gedaan. De carburateur gedemonteerd alles los getrokken en toen kwam de eerste verassing.
Dit was dus niet even nieuwe benzine erin en gaan. Ik heb alle viezigheid weggehaald en alles zo goed mogelijk schoon proberen te maken. Ook de sproeiers. Helaas kreeg ik de vlotternaaldjes er niet goed uit en deze heb ik dan ook laten zitten omdat ik bang was om schade aan de binnenwand te veroorzaken met als gevolg dat de naaldjes niet meer vrij kunnen bewegen.
Carburateur weer geplaatst en wonderbaarlijk genoeg liep de motor na een aantal keren starten. Na een vreugde dansje gedaan te hebben de motor weer uitgezet want ik moest nog bezig met de achter rem ( test rijden kon toen dus nog niet )
1 week later de remmen helemaal in orde gemaakt en nu was het dan eindelijk tijd voor een test ritje.
Maar helaas weer geen startende motor, met start pilot sloeg ie wel aan maar bleef niet lopen.
Bougies alle 4 gecheckt, en direct maar nieuwe geplaatst en weer proberen. Weer niets.
Nu had ik onderhand al begrepen dat carburateurs ontzettend gevoelig zijn voor alles wat er niet in hoort en heb ik op goed geluk maar een ultrasoon bad gekocht.
Carburateur weer gedemonteerd ( in 2 helften want het bad was iets te klein ) en het bad in. Ik verbaasde me hoeveel rotzooi er nog in zat. En door het warme bad (50 graden met ultrasoon reiniger) kwamen de filtertjes los waar de vlotternaaldjes in komen. ( die waar ik bang voor was te beschadigen ) En jeetje wat zat daar ook nog een rotzooi in.
Het bad heeft gelukkig iets gedaan en de hoop was weer groot dat hij nu wel weer zou starten. En jawel hoor de motor start, en de dagen/weken erna ook gewoon. Alle moeite gelukkig niet voor niks. Eindelijk tijd voor een test ritje.
Het ritje beviel niet, heel erg sterk het gevoel dat ik power mistte en hij liep ook niet aardig. Vooral in de 1 wegrijden was alsof je rijd op een hobbelpaard.
Wederom carburateur maar weer losgehaald ( misschien iets over het hoofd gezien o.i.d. )
En toen kwam ik tot de volgende ontdekking:
Van de 4 gas schuifjes gaan er maar 2 omhoog, dit horen er 4 te zijn want de ZX9R die bij mijn broertjes staat hebben we op getrokken om te kijken hoeveel er daar omhoog gingen en daar gaan ze 4 omhoog. Alleen nu kan ik mijn vinger er niet op leggen wat hiervan nu de oorzaak kan zijn en vandaar ook deze post met; Help ???
Wat kan ik doen om dit te verhelpen ??
Groet Stefan.