Problemen met mijn spanningsregelaar Triumph Sprint ST

4 jun 2013
1
0
Kedichem
:( Hé collega rijders, mijn naam is Arie en ik ben nieuw op dit forum.
Ik rij de laatste 14 jaar met groot plezier triumph en mijn laatste is een sprint st van 2005.
Afgelopen jaar kreeg ik problemen met de accu (dacht ik), maar na enig zoekwerk bleek de spanningsregelaar defect, deze vervangen (imitatie) en het leek perfect.
Nu 10mnd later met een nieuwe accu, wederom aan het rijden, maar helaas laat hij me weer staan wat lijkt dezelfde symthomen. De multimeter heeft de volgende bevindingen aangegeven. Bij een opgeladen accu met een rpm van 1400 => 12,5Vdc (bij een koude motor. Naarmate deze warm wordt loopt de spanning terug, na een half uur 11,4Vdc.
De 3 fase's van de dynamo zijn gelijk en stabiel => 54Vac bij 4000rpm.
Heeft er iemand nog wijze raad, want ik krijg de kriebels van dit mooie weer.
 
Misschien terug een originele monteren , maar de stekker verbindingen controleren van regelaar maar spoel.
Heb nog een perfecte regelaar liggen van de Tiger 1050. Had 6000km gelopen
Neem aan dat het bij u al een 1050 is?

verder nog een vraagje?
Wat zit er aan gebruikers (accesoires) op de motor?
In de praktijk kunnen handvat verwarming/ extra lampen enz ook nog al eens de veroorzaker zijn van overbelaste regelaar.
Is questie van amphere's meten met goede regelaar wat er word afgegeven naar de accu toe.
 
Misschien terug een originele monteren , maar de stekker verbindingen controleren van regelaar maar spoel.
Heb nog een perfecte regelaar liggen van de Tiger 1050. Had 6000km gelopen
Neem aan dat het bij u al een 1050 is?

verder nog een vraagje?
Wat zit er aan gebruikers (accesoires) op de motor?
In de praktijk kunnen handvat verwarming/ extra lampen enz ook nog al eens de veroorzaker zijn van overbelaste regelaar.
Is questie van amphere's meten met goede regelaar wat er word afgegeven naar de accu toe.
Hoe meer gebruikers des te minder de spanningsregelaar te verwerken krijgt.
Bij meer gebruikers raakt de regelaar minder snel defect.
 
Hallo bij uw redenering dat het de spanningsregelaar betreft heeft u misschien wel gelijk, maar dat is van 25 jaar geleden dat deze nog los van de gelijkrichter zaten.
Tegenwoordig is de regelaar gelijkrichter/diodebrug en spanningsregelaar in 1.
Dus al het afgenomen vermogen gaat hier doorheen.
Dus als er meer gebruikers zijn gaat de stroom omhoog.
Net de vraag of de regelaar dit afkan.


Hoe meer gebruikers des te minder de spanningsregelaar te verwerken krijgt.
Bij meer gebruikers raakt de regelaar minder snel defect.
 
Hallo bij uw redenering dat het de spanningsregelaar betreft heeft u misschien wel gelijk, maar dat is van 25 jaar geleden dat deze nog los van de gelijkrichter zaten.
Tegenwoordig is de regelaar gelijkrichter/diodebrug en spanningsregelaar in 1.
Dus al het afgenomen vermogen gaat hier doorheen.
Dus als er meer gebruikers zijn gaat de stroom omhoog.
Net de vraag of de regelaar dit afkan.
De stroom gaat wel door de diodes van de gelijkrichter maar niet door de spanningsregelaar.
De spanningsregelaar staat parallel ober de dynamo.
Door de dynamo meer te belasten (bij hogere toeren en/of minder gebruikers) voorkomt de re3gelaar dat de spanning te hoog word.
full
 
Er zit erg veel verlies in de connectoren van gelijkrichter naar accu.
Vervang de draden door een paar extra dikke en zonder connectoren.
Niet vergeten een zekering te monteren.

Ik heb een Tiger en die gaf ook nauwelijks 12V.
Met deze aanpassing ging de spanning naar een gezonde 14V.

Uitgebreidere instructies op Triumph Forum: Triumph Rat Motorcycle Forums - Powered by vBulletin
Komt echter gewoon op bovenstaande neer; ingewikkelder is het niet.
 
Het ging over de stroom door de gebruikers en deze stroom loopt niet door de spanningsregelaar.
Het is juist de stroom die de gebruikers niet benutten die door de regelaar gaat.
 
Het ging over de stroom door de gebruikers en deze stroom loopt niet door de spanningsregelaar.
Het is juist de stroom die de gebruikers niet benutten die door de regelaar gaat.

volgens mij gaat de 'overtollige' stroom niet eens door de regelaar. maar door de zenerdioden(of ze moeten anders heten) naar massa.
 
Terug
Bovenaan Onderaan