Moderne problemen spanningsregelaar / gelijkrichter

Status
Niet open voor verdere reacties.

GL5

MF'er
4 jun 2020
181
44
Op de oudere motoren zit een systeem waarbij de overtollige energie als warmte wordt afgevoerd.
Je oude fiets voorzien van allerlei led 'verbeteringen' maakt het de regelaar moeilijker.
Zelf heb ik een scooter waarbij het systeem het liefst op 14,5 Volt werkt (tb CDI en ABS elektronica).
Dat betekend dat grotendeels de capaciteit van de accu tot dat punt opgepompt wordt en deze ook te
lijden heeft.
Maar tijdens start of lage toeren het systeem het al snel met 12,5 Volt moet doen.
Oplossing is een LTO accu, die met gemak op 15 Volt kan werken en nog veel andere voordelen heeft.
Nadeel is wel in deze situatie dat de interne weerstand heel laag is en de regelaar dit als kortsluiting ziet en
z'n werk niet meer wil/kan doen.

Nu zijn er modernere (mosfet) regelaars die dit allemaal beter kunnen behapstukken, zoals;

Moderne Regelaars

Wie heeft met zulks ervaringen?
 
Verders: jij hebt jezelf overtuigd van het nut van een LTO accu, maar het lukt je niet met goede argumenten andere ook te overtuigen. Dat ligt niet aan die anderen.

Ik heb dit draadje niet gestart om andere te overtuigen maar meer kennis op te doen mbt het laadsysteem.
Ik had immers al aangegeven dat LTO een risico vormde.
Helaas zijn er dan een aantal figuren die met hun opmerking zichzelf blijkbaar geweldig vinden, maar amper tot niets bijdragen.
De bal kaatsten willen ze maar al te graag, krijgen ze hem na hun gezeur terug, is het huilen.

Bij de meeste blijft het lang heel, maar omdat bij een C1 de spanningsregelaar 14,7 Volt levert zit je wel hoog en gaan daar de
accu's met regelmaat kapot. Vandaar het idee mbt LTO, maar had ook een ander lithium type kunnen zijn
Daar zit dan vaak weer een BMS tussen of naast, wat voor mij dan geen voordeel opbrengt.
Elke 5 jaar een nieuwe accu komt veel voor bij de C1.
Waarom koos BMW hiervoor, had het te maken met de ABS, CDI en injectie spul?

Aangezien er steeds meer lithium accu's op de markt komen en de accu van de C1 de geest had gegeven was het misschien tijd voor een
andere accu techniek, maar waarom dan geen LTO?
Dan kom je op forums terecht waar meer mensen die problemen hebben met tot vele kapotte accu's en statoren tot gevolg dat er een markt is
voor die verbeterde regelaars.
De prijs van een LTO is nog wel te doen, maar ook een nieuwe moderne regelaar erbij. Tja dan duurt het te lang voordat je die investering eruit hebt.
Het er alleen maar bij laten dat het werkt en dat je er dan niet verder over mag nadenken.
 
toevallig en naar schatting de twee grootste accuverwerkers van het hele forum, als je dom lult en je regelmatig door jan of mij terechtgewezen wordt kan je er gewoon vanuitgaan dat je fout zit.

Waar haal jij dan het recht vandaan mensen zo maar terecht te moeten wijzen op die toon.
Leuk dat jij een accuverwerker bent.
Daarbij was de vraag mbt het laadsysteem en hoor ik graag hoe en waarom ik fout zit, niet op zulke toon met info waar
ik op die manier niets aan heb.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben blij dat de beide verpissers nu onder elkaar staan!
Wijze van communicatie door jullie is zeer irritant en de helft van de tijd zitten jullie er zelf helemaal naast.
Eerst stoppen met lezen dan weer niet. Forum regels nooit in je opgenomen.
Dus nu ajb je leuter weer achter je gulp en ga ergens anders op het forum je vervelen.
Dat is immers groot genoeg.
Gezien je taalgebruik ga jij maar een poosje ergens anders posten !
 
Ik heb dit draadje niet gestart om andere te overtuigen maar meer kennis op te doen mbt het laadsysteem.
Die kennis krijg je, maar niet in de vorm die jij acceptabel vindt. Met je eigen redenering kom je tot een algemene conclusie dat het systeem dat in de meerderheid van de motorfietsen gebruikt wordt fundamenteel verkeerd is, dat een LTO een deeloplossing is, maar dat dan ook de regeleer niet voldoet.

Nu verduidelijk je dat volgens jou de BMW C1 bovenmatig veel accuproblemen heeft. Dat is iets anders
Het er alleen maar bij laten dat het werkt en dat je er dan niet verder over mag nadenken.
Mag best. Hier wat denkvoer: gaat een C1 accu echt minder lang mee dan de gemiddelde motoraccu? Komt dat dan door het gebruik&gedrag dat typisch is voor een C1 (bijvoorbeeld bovengemiddeld veel korte stukjes, alleen gebruik bij goed weer, lang stilstaan, verkeerd onderhoud enz.)? Of door keuzes bij het ontwerp die niet aansluiten bij het uiteindelijke gemiddelde gebruik?

Als het laadsysteem dan bovengemiddeld veel accu's sloopt,is dan de accu de meest logische oplossing?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan