Spanningsregelaar XR600 kapot of toch niet?

Brasso

Rookie
11 sep 2006
20
11
Na een minuut met zeer hoge toeren te hebben moeten rijden op mijn Honda XR600 uit 1989 (eerste keer snelweg, los getrilde koppelingskabel stel boutjes, niet meer kunnen koppelen, geen vangrail, etc) kwam ik erachter dat ik geen vonk meer had, de bedrading onder mn zadel deels gesmolten was en mn cdi doorgebrand.

Ik had nog een frame uit '89 staan met CDI en spanningsregelaar, dus de gesmolten kabels waar nodig vervangen, en de CDI van dat frame erop en hij liep weer. Toch even m’n spanningsregelaar nagemeten: bij stationair gaf hij rond de 8V, bij “flink wat” toeren 18 tot 20V. Volgens mij is dat te veel (kon er niks onder vinden in het wph), dus spanningsregelaar van dat andere frame erop gezet (ook uit 1989), en kreeg weer waardes van 18 tot 20V als ik hem op toeren hield.

Zijn de waardes te hoog en zijn dus allebei de spanningsregelaars kapot? Ze zijn oud, maar geen idee of dat uitmaakt... Of kloppen de waardes gewoon en is er niks aan de hand? Ik twijfel omdat ze allebei dezelfde waardes geven...

Ff elektrisch schema aangezien er verder geen accu in zit. Het gaat dus om de regelaar rechtsboven in het schema.
 

Bijlagen

  • wire-scheme-xr.pdf
    1 MB · Weergaven: 31
Een google ronde lever mij dit op.
IMG_2151.jpeg


Op 5000 toeren zou er 13,5-14,5v geleverd moeten worden.
 
Spanningsregelaar heeft bij een XR600 geen invloed op de ontsteking. Dus trek je beide regelaars eraf loopt je XR nog steeds zonder problemen.

De EU XR600 heeft 2 spanningsregelaars. AC en DC(met ingebouwde gelijkrichter en condensator).
AC regelaar regelt verlichting koplamp (Zit onder je zadel die met de koelribben)
DC regelaar regelt claxon/achterlicht/remlicht. Zit naast je koplamp. Deze gaan vaak stuk.

Beide hebben niks te maken met een gesmolten CDI.
 
Ik heb gemeten op AC, en de waardes van @BrommerMetWielen had ik gevonden, maar die waren voor het Amerikaanse model, dat alleen AC heeft, en geen DC. Maar misschien maakt dat niet uit
Spanningsregelaar heeft bij een XR600 geen invloed op de ontsteking. Dus trek je beide regelaars eraf loopt je XR nog steeds zonder problemen.

De EU XR600 heeft 2 spanningsregelaars. AC en DC(met ingebouwde gelijkrichter en condensator).
AC regelaar regelt verlichting koplamp (Zit onder je zadel die met de koelribben)
DC regelaar regelt claxon/achterlicht/remlicht. Zit naast je koplamp. Deze gaan vaak stuk.

Beide hebben niks te maken met een gesmolten CDI.

Ja zie het nu ook in het diagram, ik vraag me af waarom het dan in 1x zo'n clusterfuck van storingen is geworden, misschien dat de spanningsregelaar kapot was -> draden onder zadel smelten (incl de ontstekingskabel) -> kortsluiting in CDI?

Maar goed, conclusie: nieuwe spanningsregelaar! Bedankt voor de antwoorden
 
Terug
Bovenaan Onderaan