Dynamo, Accu, Gelijkrichter, Spanningsregelaar en ? Perikelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

GL5

MF'er
4 jun 2020
181
44
Al een aantal weken ben je het hele internet aan het afstruinen op zoek naar een antwoord op de vraag in je gedachten. Als je vervolgens de vraag dan op dit forum stelt, loopt aldaar de spanning opeens snel op met een ander soort kortsluiting tot gevolg, waarvoor mijn excuses.
Al deze verwarring komt voort uit het feit dat er eigenlijk geen 'mooi antwoord' op het internet te vinden is en de info allerlei kanten op gaat. Over de meest gebruikte auto dynamo is genoeg mooie info te vinden en wordt zo een eventuele vraag snel gestild.


Hoe je een motorfiets laad systeem kunt nalopen, kun je ook een multi aan nuttige filmpjes en teksten over vinden. Maar als je wil weten hoe het gelijkrichter, spanningsregelaar en ? werkt, wordt het na verloop van tijd angstvallig stil. Want wat doet dat kastje dan nu eigenlijk?
Mbt het gelijkrichter gedeelte is ook voldoende info te vinden, immers komt er uit de dynamo AC en moet dat omgezet worden naar DC. Door gebruik te maken van een driefasen dynamo geeft dat extra voordelen mbt AC => DC.

Wat betreft het spanningsregelaar gedeelte is ook voldoende te vinden, immers loopt met het verhogen van het motortoerental ook de spanning op, tot wel 100 Volt, het (lood accu) systeem in een motorfiets werkt het beste zo rond de 13,8 - 14,7 Volt.
Maar in een dynamo met permanente magneten ontstaat er een spel tussen spanning en stroom en dit spel geeft nogal wat verwarring, vooral om het in een mooi filmpje weer te geven zoals voor een (meest voorkomende) auto dynamo's.

In den beginnen viel het allemaal wel mee. Er werd gebruik gemaakt van kleine spoelen die net genoeg stroom konden leveren om de ontsteking aan de gang te houden en lampjes te laten gloeien.
Bij lage toeren had je weinig stroom en dat maakte voor de ontsteking ook niet zoveel uit, want de bougie hoefde dan ook niet zo vaak te vonken. Voor de verlichting was het een ander verhaal en stond je stil voor een verkeerslicht met geel gloeiende 'kaarsjes'. Voor richtingaanwijzers was het systeem al helemaal veel te krap.
Dit kon men oplossen door het monteren van een (lood) accu en door deze condensator schakeling had men in tijden van krapte extra capaciteit.
Maar deze accu moest natuurlijk bij tijd en wijlen ook extra opgeladen worden en daar ontstaat dan een probleem. In dat systeem ontstaat zo uiteindelijk ook een over productie aan stroom.
Als het hele systeem op volle toeren draait, waar ga je dan met die extra stroom heen? In den beginnen was dat niet zo'n probleem omdat het extra aan stroom in de spoelen, accu, regelaar en verlichting omgezet konden worden in (extra) warmte. Later zijn er ook systemen geweest waarbij de overtollige energie in een (extra) weerstand afgefakkeld kon worden.
Maar er is ook een '?' schakeling, waarbij de spoelen in de dynamo kortgesloten worden en op die wijze de overtollige energie niet meer / minder in die hoedanigheid geproduceerd wordt.
Maar nu hangen motoren vol met elektronica die voorzien moeten worden van stroom en dat er momenten zijn waarop er veel te veel energie opgewekt wordt, hoe wordt dat tegenwoordig geregeld?

Maar daar houdt dan de info op internet eigenlijk op.

Want wat voor een effect heeft deze wijze van schakeling als je de buffer (lood) accu (condensator) vervangt door een lithium accu die amper capaciteit heeft om extra energie in iets anders om te zetten?
Wat als je alle gloeilampen vervangt door led, daar is het systeem ook niet op berekend?
Hoeveel extra warmte wordt er zo gegenereerd in de spoelen en hoe makkelijk kan die warmte nog aan de motorolie afgegeven blijven worden?
Hoeveel over capaciteit heeft de regelaar en zou deze op een koeler plaats gehangen moeten worden en evt. voorzien van een extra koelplaat (ribben)?
Moet bij (vooral oudere) motoren de stekker verbindingen vernieuwd worden?

Kijk, een regelaar vervangen is vaak nog te doen maar voor een kapotte spoel kan maar zo een heel blok uit elkaar gehaald moeten worden.
Dat een MOSFET koeler zijn werk kan doen is leuk, maar dan moet ie het ook beter doen. Immers is de tweede grote taak van het systeem het afvoeren van overtollige warmte of een betere schakeling die die warmte in de eerste instantie niet laat ontstaan.
Maar hoe werkt het 'uitschakelen' van de spoelen of is het gewoon niet uit te leggen en is men daar gewoon bij toeval achter gekomen?
Honda heeft in eerste instantie de Pan geleverd met een (auto) dynamo waarbij het magnetisch veld te regelen is, maar is uiteindelijk toch weer permanent magneet dynamo's gaan gebruiken.

Bij dit filmpje is goed te zien hoe men de dynamo wat meer oempf wil geven:


Bij dit filmpje kun je zien dat het inschakelen van een verbruiker meteen een koppelvraag geeft op de dynamo:


Zo blijkt dat het verbruikers circuit een behoorlijke impact heeft op het magnetisch veld binnen de dynamo. Dat de vraag dan ook is of het verbruikers circuit dan meer teweeg kan brengen dan de dynamo intern aankan, wat voor een oververhitting en dus 'doorbranden' kan lijden?
Of dat dit alleen gebeurt als in het circuit een slechte verbinding/veroudering/slijtage het hoofdprobleem is.
Het systeem met een loodaccu heeft zijn werking al bewezen, maar lithium accu's en led verlichting hebben ook zo hun voordelen maar als dat andere problemen in het systeem brengt, tja?
 
Laatst bewerkt:
"Maar hoe werkt het 'uitschakelen' van de spoelen of is het gewoon niet uit te leggen en is men daar gewoon bij toeval achter gekomen?"

De spoelen worden uitgeschakeld door de regelaar die de spoelen kort sluit. De kortsluitstroom is begrenst door de magnetische eigenschappen van de kern van de spoelen. De kern wordt gemagnetiseerd door de permanente magneten en door de stroom door de spoelen.
Bij een bepaalde magnetisatie raakt de kern verzadigd en is er geen verandering in het magneetveld en dus ook geen inductie spanning.
 
Laatst bewerkt:
De spoelen worden uitgeschakeld door de regelaar die de spoelen kort sluit. De kortsluitstroom is begrenst door de magnetische eigenschappen van de kern van de spoelen. De kern wordt gemagnetiseerd door de permanente magneten en door de stroom door de spoelen.
Bij een bepaalde magnetisatie raakt de kern verzadigd en is er geen verandering in het magneetveld en dus ook geen inductie spanning.

Waarom wordt er gekozen voor het kortsluiten van de spoelen en niet het (uitzetten) onderbreken van het circuit?
 
"Waarom wordt er gekozen voor het kortsluiten van de spoelen en niet het (uitzetten) onderbreken van het circuit?"

Er zijn ook regelaars die dat doen. Dit zijn de serie regelaars.
Die kun je alleen gebruiken als je spoelen er tegen kunnen. Bij het onderbreken van de stroomkring ontstaat een hoge inductie spanning.
En de onbelaste spanning van de spoelen kan meer als 100 volt worden.
Die nadelen hen je niet met de kortsluit regelaar.
 
Eigenlijk vroeg ik mij af hoe het samenspel was tussen de spoelen en de regelaar en vooral als je een andere soort accu plaatst.
Vervolgens las ik dat het 'overschot' kortgesloten werd in de spoelen door de regelaar met warmte overschot tot gevolg.
Als je dan een 125 cc scooter hebt met een 400 Watt (bij 14,7 Volt) dynamo, dan vraag je je af hoe dat dan geregeld is.
Immers zou er dan aardig wat energie onnodig omgezet worden in warmte?
Bij de meeste motoren is opwekking en verbruik stroom redelijk op elkaar afgestemd. Maar bij deze scooter is er wel veel 'over'.

Wat zou je dan willen onderbreken?
Waarom dan niet gewoon de dynamo bij tijd en wijlen uitzetten?
Die kun je alleen gebruiken als je spoelen er tegen kunnen. Bij het onderbreken van de stroomkring ontstaat een hoge inductie spanning.
En de onbelaste spanning van de spoelen kan meer als 100 volt worden.
Die nadelen hen je niet met de kortsluit regelaar.
De vlieger van de dynamo uitzetten gaat dan niet op als door de permanente magneten het voltage zo hoog oploopt dat
de weerstand die de isolatie kan bieden dan onvoldoende blijkt (ook al is het amperage zeer laag).
Als er geen gebruikers op het circuit aangesloten zijn, levert de dynamo vooral een hoge spanning.
Zodra er gebruikers ingeschakeld worden. stijgt de stroom en zakt de spanning.
Als de vraag lager is dan het opwekken wordt door de regelaar de spoelen kortgesloten waardoor het rendement in de
dynamo afneemt, of de permanente spoelen minder grip hebben op de spoelen?
Naast dit alles probeert de regelaar de spanning na de dynamo netjes (mijn scooter) op 14,7 Volt te houden.
 
Als er geen gebruikers op het circuit aangesloten zijn, levert de dynamo vooral een hoge spanning.
Zodra er gebruikers ingeschakeld worden. stijgt de stroom en zakt de spanning.
Als de vraag lager is dan het opwekken wordt door de regelaar de spoelen kortgesloten waardoor het rendement in de dynamo afneemt, of de permanente spoelen minder grip hebben op de spoelen?
waar haal je dit allemaal vandaan ? eigen hersenspinsels ?
vooral dat vetgedrukte doet mijn tenen krullen.
 
waar haal je dit allemaal vandaan ? eigen hersenspinsels ?
Correct, ik probeer de werking onder de knie te krijgen. Dat zal zeker niet altijd goed verwoord worden.
Een uitleg zoeken op internet blijkt ook zeker geen makkelijke opgave. Maar ik lees dan graag hoe jij het ziet of een link naar info.
Immers alleen maar aangeven dat iets niet klopt, kan iedereen.
 
Correct, ik probeer de werking onder de knie te krijgen. Dat zal zeker niet altijd goed verwoord worden.
Een uitleg zoeken op internet blijkt ook zeker geen makkelijke opgave. Maar ik lees dan graag hoe jij het ziet of een link naar info.
Immers alleen maar aangeven dat iets niet klopt, kan iedereen.
presenteer je hersenspinsels dan als een vraag, en niet als een waarheid.
hoe het werkt interesseert me uiteindelijk geen bal. het werkt, het werkt goed en ik weet alles over hoe ik een niet werkend systeem moet diagnostiseren en herstellen. wat me niet zal weerhouden om BS te herkennen en te melden.
 
presenteer je hersenspinsels dan als een vraag, en niet als een waarheid.
hoe het werkt interesseert me uiteindelijk geen bal. het werkt, het werkt goed en ik weet alles over hoe ik een niet werkend systeem moet diagnostiseren en herstellen. wat me niet zal weerhouden om BS te herkennen en te melden.
Bij mij werkt het:

IMG_6028.jpeg
 
Waarom een nieuw topic met totaal vreemde hersenspinsels?

Je brengt dingen als feiten die dat absoluut niet zijn @GL5 . Dat is ontiegelijk verwarrend.

Je vorige topic is niet zonder reden op slot gegaan.
Wat wil je bereiken?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan