Spanningsregelaar/gelijkrichter-andere werking bij hogere accu spanning ViragoXV 750?

Toppie1

MF'er
26 sep 2023
36
20
Beste Bikers,

Er is al veel geschreven over gelijkrichters/spanningsregelaars en accu's, maar het volgende overkomt mij.
Nieuwe accu gekocht (Gel) en het viel mij op dat hij na opgeladen te zijn en een een dag rust toch nog 13,24 volt aan geeft (loodaccu 12,70).
Na een middagje rijden en tanken, startte de motor niet meer (Gel accu was leeg). na een half uur herstel startte de motor gelukkig weer. Alles nagemeten en de dynamo geeft bij zo'n 3000 toeren ongeveer 50 Volt (wisselspanning) af en dat is volgens mij prima. Ook de Ohm waardes van de spoelenwaren goed ) 0,5 Ohm per spoel en geen massa contact.
Tijdens het draaien van de motor (met verlichting aan) geeft hij een te lage (laadt spanning = 12,4 volt) ook bij gas geven veranderd er niets. Mijn conclusie is dan dat er geen laadspanning is en de spanningsregelaar/gelijkrichter stuk is. Dus alle diodes doorgemeten en die werken goed volgens de diode meting. Nu zit er nog een IC (spanningsregelaar in en die is niet te meten) dus ik denk dat die kapot is.
Ik rijd niet zoveel, maar in die paar jaar dat ik hem heb is dit de derde keer dat ik die spanningsregelaar moet vervangen en terug geredeneerd iedere keer als ik rond de 120 km per uur heb gereden is dit gebeurd. (normaal rijd ik veel rustiger).

Ik heb een paar vragen:
Is de spanningsregelaar niet tegen de opgewekte spanning van de dynamo opgewassen?
Kan de spanningsregelaar stuk gaan doordat de spanning van de Gel accu te hoog is?
Is de spanning van de dynamo wat te temperen op een of andere manier om de regelaar wat te sparen?
Is de regelaar beter te koelen?

Is er iemand met wat ideeën hierover?

Alvast weer hartelijk dank voor jullie reacties,
 
De 'Laadspanning' met verlichting aan is zeer waarschijnlijk de accuspanning. De spanning die de spanningregelaar levert is lager.
Toevallig ergens slechte verbinding, bv verbrande stekker aansluiting, slechte massa verbinding.
De laadspanning moet onbelast ~14vdc zijn. Als dan met verlichting aan de laadspaning weg valt kan het bij de dynamo zelf het probleem zijn.
Meten is weten.
 
Ik denk dat de spoelen de geest hebben gegeven, 0,5 ohm is de weerstand van je meetsnoeren al, en 50 volt... ik dacht dat het ergens rond de 70 moest liggen. Maak 'm maar open en controleer de kleur van de spoelen... De contacten van de witte draden hebben het ook altijd zwaar, check die ook
 
Ik denk dat de spoelen de geest hebben gegeven, 0,5 ohm is de weerstand van je meetsnoeren al, en 50 volt... ik dacht dat het ergens rond de 70 moest liggen. Maak 'm maar open en controleer de kleur van de spoelen... De contacten van de witte draden hebben het ook altijd zwaar, check die ook
Oef, als de spoelen het hebben begeven ben ik de Sjaak. Dan moet de boel open, maar als ze het begeven hebben, geven ze dan nog een spanning af? En stel dat ze verbrand zijn, meet ik dan toch afzonderlijk dezelfde waarde op de drie contacten van de connector?
 
Het is niet zó een ingrijpende reparatie hoor. Je kan nog een foef uithalen. Accu opladen en motor starten en dan met een aangesloten spanningsregelaar de spanning op de 3 witte draden meten, achterin de connector. Daar kan je namelijk bij de contacten. Een tweede foef is om met dezelfde procedure de stroom in de rode draad te meten. Alles met zo veel mogelijk gebruikers aan. Je weet hoe je stroom meet he?
 
Oke, ik weet hoe ik stroom moet meTen.
Het is niet zó een ingrijpende reparatie hoor. Je kan nog een foef uithalen. Accu opladen en motor starten en dan met een aangesloten spanningsregelaar de spanning op de 3 witte draden meten, achterin de connector. Daar kan je namelijk bij de contacten. Een tweede foef is om met dezelfde procedure de stroom in de rode draad te meten. Alles met zo veel mogelijk gebruikers aan. Je weet hoe je stroom meet he?
oke, met aangesloten spanningsregelaar de 3 draden in de connector meten. Daar meet ik dan de wisselspanning die de dynamo produceert. En de tweede foef is de stroom die door de rode draad gaat te meten door er een stroommeter tussen te plaatsen. Hoeveel amp moet ik dan meten? Of is het zoiezo goed als er dan een stroom loopt?
 
Ik hoop dat je wat zorgvuldiger te werk gaat maar in dit filmpje kan je zien hoe je bij de generator komt. Waarschijnlijk moet je zeker de olie aftappen, het blok kan je er gewoon onder laten zitten

 
Oke, ik weet hoe ik stroom moet meTen.

oke, met aangesloten spanningsregelaar de 3 draden in de connector meten. Daar meet ik dan de wisselspanning die de dynamo produceert. En de tweede foef is de stroom die door de rode draad gaat te meten door er een stroommeter tussen te plaatsen. Hoeveel amp moet ik dan meten? Of is het zoiezo goed als er dan een stroom loopt?
Ampere of 5, 10 misschien 15. Maar wel lekker stroom
 
De spanning van de spoelen meet je met losgenomen stekker, kruislings de 3 draden (meestal zijn die geel) onderling meten.
Multimeter op wisselspanning, deze moet dan minimaal rond de 30 V liggen.
Laadstroom meet je doorgaans In de draad, dus bv de minkabel losnemen van de accu en daartussen meten.
Wel kijken of je multimeter 15A of meer aankan.

how to - accu en laadsysteem controleren
 
Niet zo gauw op je “…” getrapt toch? Ik begrijp dat als je iets nieuws wilt brengen (ontzettend fijn) je dan onderbroken wordt het lastig vindt om het weer op te pakken.

Mij ontgaat dan dat als de connector aangesloten zit wat je moet meten. Of moet je dan juist niets meten. Ik wil hier graag van leren. Zo heb ik vroeger van iemand geleerd dat je niet perse een zekering moet verwijderen maar als je dan geen spanning meet over de zekering die je hebt laten zitten, de zekering goed is. Is dit ook zoiets?
 
Laatst bewerkt:
De regels hoe te meten heb ik allemaal toegepast (zie m’n start), maar Rob gaf een ander uitgangspunt en daar was/ben ik nog steeds nieuwsgierig naar (ik leer graag bij).
Rob gaf als foef aan om de dynamo te meten met aangesloten spanningsregelaar en verbruikers aan. Een heel nieuw uitgangspunt.
Dus ik ging mij direct afvragen wat ik dan moet meten? De drie punten over massa? Met wisselspanning of gelijkspanning (omdat alle diodes in de spanningsregelaar nog goed zijn.
Dus ik ben verdraaid nieuwsgierig wat ik dan meet en waarover ik moet meten en wat ik daaruit kan concluderen. De eerste reactie van Rob was dat (misschien) de dynamo stuk is omdat de Ohm de waarde te laag was. Dus waarover moet ik meten en wat zou de uitkomst moeten zijn?
 
Zot weet heel veel maar niet het meeste van alles en ik ben vergevorderd specialist voor wat die yamaha electra betreft. Lees effe niet over mijn :+ je heen heh.
Moet je horen: die dynamo heeft wikkelingen die met een laklaagje geisoleerd om een kern liggen. Die hebben enige bewegingsvrijheid. Bewegungsvrijheid en trillen hebben slijtage tot gevolg, neem daarbij de uitzet en krimp door temperatuurverschillen en alles bij mekaar opgeteld komt het moment dat er sluiting tussen 2 draadjes in een wikkeling komt. Het electromagnetisme dat ontstaat bij stroomverbruik wordt de oorzaak dat de wikkelingen mechanisch een plekje gaan zoeken. Waardoor ze gaan kortsluiten en de spanning inkakt. Als je onbelast meet liggen die wikkelingen zonder enige electromechanische kracht los van elkaar en geven ze de volle spanning, ga je ze belasten worden ze weer kortgesloten en kakt de spanning in, daarom moet je ook met aangesloten regelaar meten. En zo zwaar mogelijk belasten.
 
Bedankt dat je wilt reageren.

Ik denk dat ik je begrijp.
Dus als ik belast ga meten op die drie draden en de spanning kakt in, dan is het de dynamo die vervangen moet worden (zie ik wel tegen op). En inderdaad, met losse connector kun je gewoon een lekkere spanning meten, maar zodra je gaat belasten en de dynamo heeft een intern probleem, kakt de boel in.
Voor mijn begrip: ik meet dan nog steeds met de stand op de meter met wisselspanning naar de massa en dat drie keer? Heb ik dat zo goed?
Kakt hij niet in, dan is het de spanningsregelaar
 
Ja, maar eigenlijk moet je alleen op de drie witte meten. Als je ze 1, 2 en 3 noemt
1 en 2
2 en 3
3 en 1
En zolang we niet weten wat er stuk is kunnen we nog geen schuldige aanwijzen.
 
Ik begrijp je vraagteken, maar lees nu dat het over de spoelen wordt gemeten. Daarvoor was ik nog in het ongewisse en overdacht alle meetopties. Een daarvan was dat ik die drie punten moest meten t.o.v. massa en als daarachter de spanningsregelaar zit, zou/had het kunnen zijn dat die diodes daar invloed op hebben.
Maar goed nu weet ik wat je wil( de drie poelen meten t.o.v. elkaar en daar hebben de diodes geen invloed op.
Ik leer zo nog wat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan