Spanningsregelaar/gelijkrichter-andere werking bij hogere accu spanning ViragoXV 750?

Toppie1

MF'er
26 sep 2023
36
20
Beste Bikers,

Er is al veel geschreven over gelijkrichters/spanningsregelaars en accu's, maar het volgende overkomt mij.
Nieuwe accu gekocht (Gel) en het viel mij op dat hij na opgeladen te zijn en een een dag rust toch nog 13,24 volt aan geeft (loodaccu 12,70).
Na een middagje rijden en tanken, startte de motor niet meer (Gel accu was leeg). na een half uur herstel startte de motor gelukkig weer. Alles nagemeten en de dynamo geeft bij zo'n 3000 toeren ongeveer 50 Volt (wisselspanning) af en dat is volgens mij prima. Ook de Ohm waardes van de spoelenwaren goed ) 0,5 Ohm per spoel en geen massa contact.
Tijdens het draaien van de motor (met verlichting aan) geeft hij een te lage (laadt spanning = 12,4 volt) ook bij gas geven veranderd er niets. Mijn conclusie is dan dat er geen laadspanning is en de spanningsregelaar/gelijkrichter stuk is. Dus alle diodes doorgemeten en die werken goed volgens de diode meting. Nu zit er nog een IC (spanningsregelaar in en die is niet te meten) dus ik denk dat die kapot is.
Ik rijd niet zoveel, maar in die paar jaar dat ik hem heb is dit de derde keer dat ik die spanningsregelaar moet vervangen en terug geredeneerd iedere keer als ik rond de 120 km per uur heb gereden is dit gebeurd. (normaal rijd ik veel rustiger).

Ik heb een paar vragen:
Is de spanningsregelaar niet tegen de opgewekte spanning van de dynamo opgewassen?
Kan de spanningsregelaar stuk gaan doordat de spanning van de Gel accu te hoog is?
Is de spanning van de dynamo wat te temperen op een of andere manier om de regelaar wat te sparen?
Is de regelaar beter te koelen?

Is er iemand met wat ideeën hierover?

Alvast weer hartelijk dank voor jullie reacties,
 
Ik begrijp je vraagteken, maar lees nu dat het over de spoelen wordt gemeten. Daarvoor was ik nog in het ongewisse en overdacht alle meetopties. Een daarvan was dat ik die drie punten moest meten t.o.v. massa en als daarachter de spanningsregelaar zit, zou/had het kunnen zijn dat die diodes daar invloed op hebben.
Maar goed nu weet ik wat je wil( de drie poelen meten t.o.v. elkaar en daar hebben de diodes geen invloed op.
Ik leer zo nog wat.
De diodes zitten in een 3fasen gelijkrichter zo geschakeld dat je ze niet individueel kan meten, je kan met een beetje goede wil de drempelspanning meten. Dat lukt ook niet als de SR geintegreerd is
 
De spanning van de spoelen meet je met losgenomen stekker, kruislings de 3 draden (meestal zijn die geel) onderling meten.
Multimeter op wisselspanning, deze moet dan minimaal rond de 30 V liggen.
Laadstroom meet je doorgaans In de draad, dus bv de minkabel losnemen van de accu en daartussen meten.
Wel kijken of je multimeter 15A of meer aankan.

how to - accu en laadsysteem controleren
Ik raad je aan om niet alleen de startpost te lezen maar minimaal de eerste pagina van het Howto-Topic, daar staat meer waardevolle info in. @Zot heeft de startpost op beginnerslevel opgesteld.
 
Zot weet heel veel maar niet het meeste van alles en ik ben vergevorderd specialist voor wat die yamaha electra betreft. Lees effe niet over mijn :+ je heen heh.
Moet je horen: die dynamo heeft wikkelingen die met een laklaagje geisoleerd om een kern liggen. Die hebben enige bewegingsvrijheid. Bewegungsvrijheid en trillen hebben slijtage tot gevolg, neem daarbij de uitzet en krimp door temperatuurverschillen en alles bij mekaar opgeteld komt het moment dat er sluiting tussen 2 draadjes in een wikkeling komt. Het electromagnetisme dat ontstaat bij stroomverbruik wordt de oorzaak dat de wikkelingen mechanisch een plekje gaan zoeken. Waardoor ze gaan kortsluiten en de spanning inkakt. Als je onbelast meet liggen die wikkelingen zonder enige electromechanische kracht los van elkaar en geven ze de volle spanning, ga je ze belasten worden ze weer kortgesloten en kakt de spanning in, daarom moet je ook met aangesloten regelaar meten. En zo zwaar mogelijk belasten.
mer aangesloten roggelaar weet je niet of de lagere wissel spanning veroorzaakt door regelaar of dynamo. De howto is een basis en werkt voor het overgrote deel van de problemen.
 
Vandaag gemeten: met spanningsregelaar en lichten aan. Komt geen volt uit over de drie draden.
Ik wacht even op de nieuwe spanningsregelaar omdat die volgens het handboek en de Howto “hoogstwaarschijnlijk” kapot is.
Dat er geen spanning is, zou ook nog door een dikke sluiting in de spanningsregelaar kunnen komen (volgens mij)

In eerste instantie ging ik ook hier vanuit en heb de vraag neergelegd of die spanning die binnen komt bij de spanningsregelaar niet af te zwakken is? En of ik die spanningsregelaar ook nog op een andere manier beter kan koelen?

Zodra de nieuwe binnen is, ga ik hem monteren en kom terug met mijn bevindingen.
Tot zover bedankt voor het meedenken.
Blijft nog wel bij mij hangen, dat er met losgekoppelde connector mooie spanningen en Ohm’se waarde meten, terwijl met aangesloten spanningsregelaar de spanning bijna nul is, wat in mijn beleving logisch is bij een sluiting op de spanningsregelaar.
Ik begrijp Rob zijn argumenten, maar zie in dit geval niet de meerwaarde met aangedloten connector. Of… de spanningsregelaar heeft geen sluiting omdat een diode normaal geen sluiting maakt als hij door brand en dan zal de spanning wel inkakken zoals Rob bedoeld heeft doordat de wikkelingen niet meer oke zijn door trilling/slijtage etc.

Wordt vervolgd.
 
Heb je de vorige keren de regelaar vervangen voor een originele nieuwe? Of een gebruikte? Of Ali special?

Die 120kmh en gel accu hebben er niks mee te maken
Ik heb hier nog geen antwoord op gezien. Als inderdaad de regelaar al meerdere keren is overleden, is IETS aan info wel handig om je verder te helpen om dit hopelijk te voorkomen.
 
Ik heb hier nog geen antwoord op gezien. Als inderdaad de regelaar al meerdere keren is overleden, is IETS aan info wel handig om je verder te helpen om dit hopelijk te voorkomen.
Ja, sorry je hebt gelijk. De spanningsregelaars waren allemaal origineel.

Zat net nog te denken dat vanmiddag heb ik gemeten met een volle accu en verlichting aan. Na ongeveer 10 minuten draaien om te meten, zette ik hem uit en de accu was al niet meer in staat om te starten. Zo snel is die leeggetrokken. Dikke stroomvreter dus. Je zou verwachten dat er dan een kabel ergens warm is of zoiets, maar niet dus?
Vraag: stel dat de startmotor bij blijft. Ik zeg maar wat, maar die trekt stroom. Maar dat zou je toch moeten horen of de motor een gek geluid produceren?
 
Zo heb ik vroeger van iemand geleerd dat je niet perse een zekering moet verwijderen maar als je dan geen spanning meet over de zekering die je hebt laten zitten, de zekering goed is.
alleen als de stroomkring gesloten . want bij een open kring is er dan geen verschil tussen een goede en slechte zekering.
Zat net nog te denken dat vanmiddag heb ik gemeten met een volle accu en verlichting aan. Na ongeveer 10 minuten draaien om te meten, zette ik hem uit en de accu was al niet meer in staat om te starten. Zo snel is die leeggetrokken. Dikke stroomvreter dus.
of versleten/slechte accu
 
Screenshot_20231114-205859.png

dit type regelaar?
 
spanningsregelaar en lichten aan. Komt geen volt uit over de drie draden.
Ik wacht even op de nieuwe spanningsregelaar omdat die volgens het handboek en de Howto “hoogstwaarschijnlijk” kapot is.
Dus je gaat WEER LUKRAAK DINGEN KOPEN EN VERVANGRN waarvan je niet weet of ze kapot zijn. Waarom kom je het hier vragen dan. :( . Alleen maar omdat JIJ niet wil dat die stator kapot is. Spanningsregelaar kan je niet meten nee, maar wel testen. Stuur die ouwe dingen maar op, dan test ik ze
 
Nog effe een conclusie: als jij 0 volt meet op de witte draden aangesloten op de SR waarvan iedereen loopt te schreeuwen dat doe lis moeten dan heb je eigenlijk al aanwijzing genoeg: al zou de SR stuk zijn dan heb jal zolang kortsluiting gemaakt dat je genarator haast wel verbrand moet zijn. Zou je SR heel zijn... dan weet je genoeg over de generator.

Dat alles neemt niet weg dat de SR best stuk kan zijn
 
Ik heb minder moeite met tijd dan met schijtstronteigenwijsheid. En ik heb m 20 posts geleden al laten zien hoe simpel dat hok uitmekaargetrokken wordt
 
Dit gaat alle kanten op zeg!
Ben op leeftijd en heb geen schuur of iets waar ik droog sta. Moet wachten op mooi/droog weer en dan lig ik op straat te sleutelen (op mijn manier en mijn mogelijkheden). Ja, inderdaad als ik een ruimte had, had ik hem al open gemaakt.
Daarnaast vind ik dat schreeuwerige niet prettig. Waarschijnlijk is dat voor deze generatie leuk of grappig. Kan zijn, maar daar ben ik te oud voor geworden, maar niet te oud om te leren.
 
Dit gaat alle kanten op zeg!
Ben op leeftijd en heb geen schuur of iets waar ik droog sta. Moet wachten op mooi/droog weer en dan lig ik op straat te sleutelen (op mijn manier en mijn mogelijkheden). Ja, inderdaad als ik een ruimte had, had ik hem al open gemaakt.
Daarnaast vind ik dat schreeuwerige niet prettig. Waarschijnlijk is dat voor deze generatie leuk of grappig. Kan zijn, maar daar ben ik te oud voor geworden, maar niet te oud om te leren.
Doe nou maar gewoon mee, we zeggen alleen maar wat we denken en we denken niet over wat we zeggen. De reactie zijn niet meer dan eerlijk, en we slepen je er doorheen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan